torek, 22. maj 2012

RETROSPEKTIVA (KRANJC 1998)

ZAHVALA (rdeča)

Pričujoči katalog spremlja prvo celovito predstavitev del Toneta Kralja. (oranžna)

Res je od leta 1974 v Kostanjevici na Krki postavljena dragocena stalna zbirka njegovih del, pa vendar smo ves ta čas pogrešali zaokroženo predstavitev opusa njegovih več kot tristopetdesetih evidentiranih del, ki so razpršena po javnih in zasebnih zbirkah po vsej Sloveniji in tudi tujini. (rumena)

Razstava Toneta Kralja sodi v cikel retrospektiv velikih slovenskih umetnikov, ki ga Moderna galerija prireja že nekaj let; na njej bo zbranih kakih sedemdeset izvirnih del, poleg tega pa bo marsikoga presenetila tudi z dokumentarnim vpogledom v enega najbogatejših opusov stenskega slikarstva v tem stoletju na Slovenskem. (zelena)

Tone Kralj je, skupaj s svojim bratom Francetom, predstavljal jedro generacije slovenskih ekspresionistov, ki jo je zanimala predvsem univerzalna razsežnost duhovnega. (modra)

Religiozna občutja, povezana z značilnostmi ruralnega okolja in z družinsko tradicijo ljudske umetne obrti, so pri bratih Kralj izoblikovala izvirni umetniški izraz, ki mu je seveda botrovalo tudi izobraževanje v tedanjih kulturnih prestolnicah Evrope.  (vijola)

Tone Kralj je v vseh svojih ustvarjalnih obdobjih, tako v secesijsko stiliziranih podobah kot tudi v novostvarnostnih prizorih in v poznejšem monumentalnem realizmu, skrbel za ravnotežje med duhovnim in materialnim. (rdeča)

K materialnemu sta ga pripenjala predvsem navidezni folklorizem in socialna angažiranost, ki ju je marsikdo imel za dimenzijo preprostosti in padec s piedestala visoke umetnosti. (oranžna)

Postmoderni pogled je do teh, recimo, manj poduhovljenih Kraljevih kvalitet prizaneslivejši. (rumena)

V njegovi sliki Moj oče lahko danes nemara odkrije celo prvo slovensko pop ikono. (zelena)

Ne glede na duh časa pa bomo morali Tonetu Kralju tudi po tej razstavi znova priznati mojstrstvo v različnih tehnikah: kiparstvu, slikarstvu, grafiki in ilustraciji, spretnost v umetnoobrtnem oblikovanju, status enega od najplodnejših slovenskih muralistov ter častno mesto med slovenskimi ekspresionisti. (modra)

Retrospektivo Toneta Kralja je pripravil višji kustos Moderne Galerije mag. Igor Kranjc, ki je tudi avtor kataloga razstave. (vijola)

Dokumentarno gradivo za katalog je zbrala in uredila višja kustodinja Jana Intihar Ferjan. (rdeča)

Obema se ob tej priložnosti najlepše zahvaljujem. (oranžna)

V imenu Moderne galerije pa se zahvaljujem tudi postavljalcu razstave Tadeju Pogačarju, oblikovalcu kataloga Zmagu Rusu, oblikovalcem promocijskega materialna iz skupine Novi kolektivizem, fotografoma Ladu Mlekužu in Matiji Pavlovcu, organizatorki razstav Nives Zalokar ter tehnični ekipi Moderne galerije. (rumena)

Za promocijo razstave in pedagoško dejavnost je skrbela kustosinja Moderne galerije Adela Železnik. (zelena)

Za sodelovanje in pomoč pri nastajanju kataloga in razstave se zahvaljujem umetnikovi vdovi Mari Kralj in hčerki Tatjani. (modra)

Zahvala gre tudi kolegom umetnostnim zgodovinarjem: Marku Vuku, Tosji Makuc-Kozina, Vlasti Beltram, in Robertu Červu. (vijola)

Pri realizaciji razstave sta nam bila v veliko pomoč tudi dr. Iztok Durjava, direktor Muzeja novejše zgodovine in Bojan Božič, direktor galerije Božidar Jakac v Kostanjevici na Krki. (rdeča)

Zahvaljujem se tudi urednikoma na Radiu in Televiziji Slovenija Goranu Tenzetu in dr. Dragu Klemenčiču ter novinarki Katarini Vuković. (oranžna)

Najlepša hvala duhovnikom koprske škofije, še posebej dr. Renatu Podberšiču ter vsem muzejskim ustanovam in zasebnim zbiralcem, ki so nam posodili dela Toneta Kralja.  (rumena)

Retrospektivo Toneta Kralja pa ne bi bilo mogoče realizirati brez podpore Ministrstva za kulturo in Mestne občine Ljubljana ter njenega oddelka za kulturo, zato jima gre na koncu posebna zahvala. (zelena)

Zdenka Badovinac Direktorica Moderne galerije (modra)

Ni komentarjev: