ŽUPNIJI PIRAN. DRUGI DEL.
IZ ŽIVLJENJA NAŠIH ŽUPNIJ.
ŠKOFIJA KOPER.
Spoštovani poslušalci in
poslušalke, današnja oddaja Iz življenja naših župnij bo malce drugačna kakor
smo navajeni. Odločili smo se, da jo božično obarvamo in spregovorimo o
jaslicah. V mislih se bomo zato zdaj podali v obmorski Piran in potem še v
samostan na Sveti Gori. Oba sta namreč znana po tradicionalnih razstavah jaslic,
ki iz leta v leto privabijo številne razstavljavce in obiskovalce, da na svoj
način počastijo Božično skrivnost.
(pesem)
Z mano v našem koprskem
studiu zdaj pozdravljam piranskega župnika gospoda Zorka Bajca in gospo Zoro
Muženič iz društva ljubiteljev zakladov svetega Jurija. Prisrčno pozdravljena
oba.
Dober večer. Dober večer.
Pa prosim, kar začnimo.
Mogoče s tem, kako je prišlo do ideje, da v Piranu začnete po vaših lepih
cerkvah postavljati jaslice.
Ideja se je rodila pred
natanko desetimi leti, leta 2000, ko smo tudi formalno ustanovili naše društvo
Prijatelji zakladov svetega Jurija. Ideja društva je bila, da skušamo
promovirati naše Piranske cerkve in to bogato kulturno dediščino, ki je v
cerkvah, prišla je potem ideja, da bi morda prav ob božičnem času te cerkve odprli
obiskovalcem in postavili razstavo jaslic. To je bila taka skromna ideja, ki pa
je potem prerasla v kar tradicionalno razstavo.
Kdo pa je najbolj zaslužen
za realizacijo?
No, tukaj si delimo delo,
članov, nekje aktivnih članov nas je deset do petnajst in vsako leto zberemo
nekoga, ki je potem odgovoren za razstavo, se pravi, za stike z avtorji in
potem z vso logistiko, si je treba delo porazdeliti, no in letos je bila
odgovorna prav gospa Zora, ki je poskrbela za te avtorje, ki jih imamo letos.
Pa mogoče malo razložite
koncept razstave, gospa Zora.
Torej, v župnijski cerkvi,
cerkvi svetega Jurija imamo župnijske jaslice, ki smo jih, torej jaz še kot
otrok, doživljala več ali manj v klasični postavitvi s pastirčki, ovčkami in
potem tudi s svetimi tremi kralji, ko je prišel pravi dan, zadnja leta se je pa
vsebina torej jaslic in njihovo sporočilo vpenja v nova okolja, zadnje dve leti
so bile to naše soline in letos je bila pa postavitev še posebej, bom, vsaj za
mene sporočilna, ker je bila sveta družina postavljena v batano, to je tipično
istrsko plovilo z ravnim dnom, torej naj še to malo opišem, ki je dovoljevalo
in dopuščalo ribiškim družinam, torej ribičem, da so lahko lovili tudi v
plitvih vodah našega morja ali pa se s tem čolničkom prepeljali do večje ladje,
ki so jo imeli mogoče zasidrano dlje od obale in se nam je zdelo to eno tako,
vsaj meni odlična ideja, ki so jo naši trije postavljavci, ne, naš Reko
Bottuci, pa Robert Letica s pomočjo tretjega prijatelja Sreča Vogrina tudi lepo
postavili, tako da je v svoji, bom rekla, v svoji skromnosti zelo bogato,
sporočilno dejstvo, da se v eno batano lahko umesti tudi sveta družina in se
nam tako tudi vizualno približa kot del našega domačega okolja. Potem so tu
jaslice v samostanu, minoritskem, to so pri svetem Frančišku bile postavljene
in jih je letos postavil Ubald Trmhocij, vsako leto se pa torej v teh dveh
prostorih več ali manj so isti postavljavci in so jaslice take kot jih poznamo,
včasih pa drugače postavljene, kar je tudi nekako tisto prijetno presenečenje
in tudi pričakovanje, ki se vsako leto izpolni z novo podobo. Po ostalih
cerkvah, včasih jih je osem, včasih so bile samo štiri, včasih jih je šest,
odvisno kako so bila, so potekala različna dela v teh cerkvah. So se pa
pojavljali tudi različni imanentni avtorji, od akademskih umetnikov do
ljubiteljev jaslic, letos smo tudi prvič gostili našo piransko avtorico, ki je
keramičarka, Dubravka Šorel in se potem v teh različnih podobah pravzaprav vsak
od nas lahko poišče prizor in tudi sliko, ki mu je blizu in tudi veliko lahko
pove. Torej gre in za umetniška dela in za jaslice, ki so peč v svoji, bom
rekla večni postavitvi, ne, torej svete družine, vsem nam zelo blizu.
No, morda bi dodal še to,
kar je tudi blizu našemu društvu, ki skrbi za ohranjanje kulturne dediščine,
zato smo tudi dvakrat imeli posebne jaslice, ko smo ene obnovili, šlo je za
jaslice iz svete Ane v Kopru, so jih obnovili dijaki in so bile potem
predstavljene, predstavili smo tudi antipendij svetega Štefana v Zanigradu, ki
je bil tudi zelo zanimiv eksponat in hkrati tudi predstavitev, predlanskim pa
smo imeli tudi jaslice samo ene avtorice, pokojne Lize Hribar in smo zbrali
njene jaslice, ki so razsejane po celotni Sloveniji, jih obnovili pod vodstvom
oziroma jih je v glavnem naša Mira Krmpotić obnovila in s tem smo jim dali novo
življenje in jih potem vrnili lastnikom obnovljene.
Med jasličarji, ki
razstavljajo v Piranu, je Ana Češarek iz Dolenje Vasi. O tem, zakaj jo
izdelovanje jaslic priteguje nam je povedala naslednje.
Ja, jaslice sem začela
izdelovati že iz otroških let, a ne, ker to me je zelo veselilo, potem pa ni
bilo možnosti. Zdaj ko imam pa malo več časa, sem se pa odločila oblikovati,
pred desetimi leti sem začela tole oblikovati in potem sem dala zanje na
razstavo, ta prvo na razstavi v ljubljanski mestni hiši, sem prejela drugo
nagrado. Naslednje leto sem bila še uspešnejša, zato so me začeli vabiti na
razne razstave doma in na tujem in zato še z večjim veseljem oblikujem in dajem
na razstave, a ne.
Sodelujete pa tudi oziroma
sodelovali ste pa tudi letos v Piranu, mogoče če malo opišete te jaslice,
kakšne so, iz česa ste jih naredili?
Ja, jaz jaslice izdelujem
iz gline, nekatere patiniram, tako so tudi tele v Piranu, te so malo večje, so
petdeset centimetrov recimo so velike ko je stoječ pastir ali… je kip, a ne,
velik, ostale se tako prilagajajo in ker nisem lani uspela dati, ker sem bila
povabljena, sem se pa za letos odločila, da dam letos spet v Piran,
razstavljala sem pa že pred štirimi leti tudi v Piranu, ne.
Ahm, ste se mogoče
udeležili tudi otvoritve?
Ne, otvoritve pa zaradi
slabega vremena, pa ker je precej daleč, a ne, kasno, kar je bilo za Piran je
kar daleč, a ne.
Pa razstavo ste videli?
To pa zaradi bolezni mi ni
bilo dano, da bi jo obiskala in mi je prav malo žal.
V Argentini rojena kiparka
Zalka, Rozalija Armšek najraje ustvarja v glini. Tudi za jaslice, ki jih je
letos razstavila v cerkvi Mariji Snežne je uporabila ta material.
Jaslice, zame so vedno
vprašanje. Kako ujeti v prodišče zemlje, v materijo, v glino misel na
učlovečenje samega Boga, na njegovo rojstvo? Kako ujeti v podobo udeležbo
vesolje, zvezde, ki je modrim pokazala pot? Kako upodobiti nesnovne angele?
Kako sploh v Betlehemski prizor ujeti nadaljevanje zgodovine odrešenje po
podobi idiličnega Betlehema sledi beg v Egipt. Sam Bog postane begunec. Pesniki
bodo podobe, ki se jim ob tem porajajo, skovali v verze, muziki v zvoke, sama
te drobne slutnje prenašam v žgano glino, čeprav se zavedam, da je ta lepota
večne luči, večnega časa, ki je odrešil naš končni čas, ta Ljubezen
neupodobljiva. Vseeno se vsak od nas išče, vseeno iščemo možnost izražanja in
te naše upodobitve lahko pomagajo na tej poti spoznavanja, lahko pa postanejo
tudi ovira. Zahvaljujem se društvu Prijateljev zakladov svetega Jurija, gospodu
Zorku Bajcu in gospe Zori Muženič za vsa prizadevanja, da delijo z nami
bogastvo njihove kulturne dediščine. Opazovanje različnih likovnih
interpretacij božičnega dogodka nas spominja, nas lahko spominja, da se je v
Betlehemu nekaj zgodilo, nekaj pomembnega, kar presega našo domišljijo in
hrepenenje po dobrem in večnem. Ko sem sama postavila jaslice v cerkvi Marije
Snežne je bil Piran zasnežen.
Za postavitev samostanskih
jaslic v cerkvi svetega Frančiška je letos poskrbel Ubald Trmhocij. Kaj ga je
pri tem vodilo?
Vodilna misel pri
postavljanju minoritskih jaslic v prekrasnem ambientu Kerinega hodnika je bilo
to svetopisemsko dejstvo, da v bistvu odrešitelja, prinašalca miru mesto kot
tako ni razumelo, s tem, da je seveda v zgodovinskem kontekstu mišljeno
Betlehem, a vendar nekaj podobnega se dogaja v današnjem času tudi nam. Ne
razumemo prihoda Gospoda kot odrešitve, tega ne razumemo, še zlasti, ko smo te
lepe božične praznike komercializirali do konca, ko si ne vzamemo več časa, da
bi celo zadevo gledali z duhovnega aspekta, je bilo potrebno postaviti v bistvu
nek mestni ambient, to pot Piran s to veliko fotografijo pet metrov krat meter
in pol in sredi tega v polkrogu je ta fotografija narejena in sredi tega
polkroga je samo sveta družina, lepo na tleh in v bistvu mesto okoli nje jo
samo opazuje. Je ni vzelo za svoje, jo ni vzelo kot sem že prej dejal kot
poanto našega življenja, kot prinašalce miru.
Ste dobili kakšne odzive?
Seveda, odzivov je bilo
veliko, hvala Bogu, ne, nekateri so to razumeli na drugačen način, pravzaprav
kar veliko razlag je bilo za to postavitev, ki sem jih dobil kot odziv, vendar
mi je tu po svoje tudi všeč. Nekateri so videli veliko več kot je bilo
mišljeno, drugi manj, cel spekter nekih odmevov, ampak važno je, da so odmevi
in to je pravzaprav tisto, čemur je bila tudi ta postavitev namenjena.
(pesem)
Za razstavo jaslic v
Piranskih cerkvah je značilno, da imate tudi kar visoke umetniške kriterije, ne
morajo biti razstavljene kar vsake jaslice, kakšna so vaša merila, kaj želite
predstaviti?
No, vedno iščemo, da gre
za nekaj originalnega, izvirnega, hkrati pa tudi, da ima avtor neko moč, močno
sporočilo, sam v sebi in tudi v svojih delih. In tudi to je eden izmed namenov,
da skušamo ljudem predstaviti najrazličnejše tehnike, zvrsti, možnosti, kjer
lahko umetniki ustvarjajo in se izražajo in s tem tudi približamo to umetnost
in hkrati sporočilnost jaslic ljudem, ki prihajajo v Piran.
Turisti, ki recimo
obiščejo Piran čez leto po navadi niti nimajo občutka koliko biserov, koliko
res lepih majhnih cerkva skriva to mesto. Ravno ta prireditev Jaslice v
Piranskih cerkvah so pa čas, ko si te cerkve lahko ogledajo in lahko celo
vstopijo.
Ja, to je bil dejansko naš
namen in mislim, da v desetih letih kolikor poteka ta razstava smo naredili
velik korak naprej tako pri samih domačinih, Pirančanih, ki morda niso prej
poznali svojih zakladov kot tudi številnih tujcev, ki prihajajo in vidimo vsako
leto znova, da je to odmevna stvar, prihajajo tudi organizirano, z avtobusi,
posamično, hotelski gostje in vsako leto nam poidejo zgibanke, ki jih dejansko
damo po teh cerkvah, ki nosijo potem tudi načrt mesta in s tem tudi ljudje
spoznavajo samo mesto in njegovo bogastvo.
Pravite, da je
obiskovalcev iz leta v leto več, kakšne so pa povratne informacije, vam, dobite
kakšen odgovore, kaj jim to pomeni, kako so jih jaslice nagovorile.
Velikokrat ljudje potem
ali pišejo ali pa tudi, ko jih srečujem tudi sam po cerkvah pa se kdaj
zaklepetamo, pa povejo, kako jim je to všeč, hkrati tudi vedno poskrbimo, da so
cerkve, da imajo tudi zvočno kuliso, se pravi, že zvok privabi ljudi v cerkev,
kjer bodisi si ogledajo samo jaslice, bodisi se tudi ustavijo v molitvi.
Jaslice v Piranskih
cerkvah niso edina prireditev, podobna je tudi križev pot po Piranskih cerkvah,
ki ga pripravljate v postnem času. Gotovo sta ti dve prireditvi zelo pomembni
tako za župnijo kot za kraj. Pa bi mogoče Vas, gospod župnik Zorko Bajc,
prosila da poveste: Kako zaživi s tem dogodkom Vaša župnija?
Ja, tukaj sem vesel, da je
dejansko društvo, da pri tem pomaga in da lahko skupaj postavimo te razstave,
tako v Božičnem kot tudi v postnem času, mislim, da tudi samim Pirančanom, se
pravi občestvu, župnijskemu občestvu vedno več to pomeni. Morda v začetku so
malce gledali z nezaupanjem, ker šlo je za neklasične postavitve, vendar vidim,
da vedno bolj spoznavajo vrednost tega in je to ena lepa popestritev, tudi za
domače občestvo. Konec koncev v desetih letih se je res zvrstilo veliko, veliko
avtorjev in mislim, da smo imeli okrog vsega skupaj vsaj sedemdeset različnih
jaslic.
Gospa Zora, Vam pa
vprašanje. Vi ste Pirančanka?
Ja, drži.
Kaj pomeni to za Vaše
mesto in kako se mesto pravzaprav odziva, tisti, ki recimo lahko Vam dajo roko,
tako župniji kot društvu seveda?
Torej v mestu je tak
dogodek zelo lepo sprejet, ker, torej bom povedala, da že samo odprtje je ne
samo trenutek ko se odpre neka razstava, ampak je pravzaprav družaben dogodek,
ker lahko si predstavljate, ko pač gremo od cerkve do cerkvice, da je to čas in
za klepet in za kakšno druženje, mislim, si lahko tudi marsikaj povemo,
izmenjamo informacije, damo tudi kakšne ideje, tako nastajajo nova
prijateljstva, potem se razkrivajo recimo tudi ljudje, ki jih zanima, kako
mesto utripa, kako društvo deluje, marsikdaj tudi kdo ponudi ali kakšno pomoč
ali kakršenkoli suport v smislu novih idej in kakšne take, bom rekla, zdrave
radovednosti, ki vse nas pravzaprav spodbudi k temu, da mesto doživljamo
resnično kot svoje, torej da smo v njem pripravljeni ustvarjati tako z
življenjem kot nove slikovite podobe iz umetniškega in tudi, bom rekla,
duhovnega področja, ker to je tisto, kar mesto pravzaprav tvori, ne, ker samo
po sebi bi bilo samo prazna kulisa in tudi iz tega naslova zelo radi in tudi s
ponosom sodelujem pri takih projektih, ker v Piranu je veliko zgodb, ki so
mogoče skozi čas, so se nekoliko zabrisale, ali pa bile postavljene v drugi
plan in ravno to obujanje te občutljivosti napram vsebini mesta, ki se mu, ki
se ji reče tudi lepota, je zelo pomembno poslanstvo našega društva in Piran,
kakorkoli že odprete njegovo internetno stran piše, da je turistični kraj, da
je to turistična občina. Mislim, da je to v prvi vrsti to kraj, v katerem se
moramo mi dobro počutiti, v njem z veseljem ustvarjati nove vsebine in potem bo
samo po sebi umevno, da boste tudi vi v tem mestu dobrodošli.
Gospa Zora je nekako že
omenila, da je otvoritev vsakoletne razstave jaslic družaben dogodek. Tisti, ki
smo se ga kdaj udeležili , zelo dobro vemo, kako to izgleda, Vas pa bom vseeno,
gospod Zorko Bajc, prosila, da opišete, kako cela stvar poteka.
Ja, vsako leto skušamo
dati nekaj novega, ali popestriti samo odprtje, torej vedno, vedno povabimo
zbor ali glasbeno skupino, ki prepeva potem po določenih cerkvah, po teh
ambientih, povabimo določenega gosta, ki tudi spregovori o jaslicah. In seveda
vsak obiskovalec dobi v roke svečko in potem se z lučkami sprehodimo od cerkve
do cerkve in ta sprehod po recimo vsaj osmih cerkvah traja približno dve uri,
vendar nikoli nisem našel obiskovalca, ki bi mu bilo to dolgočasno ali dolgo,
vsi pridejo do konca, kjer je potem tudi še družabno srečanje ob kozarčku.
Še majhna šala. Ko ste
predlani praznovali praznik svetega Jurija, ki ga v Piranu tudi zelo slovesno
obhajate, ste pri povabilu našim poslušalcem rekli, naj le pridejo, ker vreme
bo. Vi imate neke naveze s tem, da pač za te vaše prireditve je poskrbljeno.
Letos, saj veste, Piran je zalivalo, smo večkrat slišali, kako pa je bilo na
otvoritvi?
Tudi letos, letos. Dan
prej je v Piranu snežilo, kar se zgodi zelo izjemno redko, naslednji dan, ko je
bilo odprtje razstave je bilo vreme idealno, brez sapice, ne mrzlo, brez dežja,
brez poplav, torej pisano na kožo vsem, ki so prišli in ki so si upali priti v
Piran in ni jih bilo malo.
Lepo. Torej letošnja
razstava jaslic v Piranskih cerkvah se je uradno končala na praznik svetih treh
Kraljev. Piranske cerkve so tako zdaj za začasno spet zaprle svoja vrata, ampak
ne bo zelo dolgo treba čakati do naslednjega Božiča, da bi vrata spet odprle,
pa mogoče, en kratek vpogled v to: Kako se pa pripravljate na križev pot v
Piranskih cerkvah?
Ja, ravnokar torej jaslice
pospravljamo. Smo pa že z mislijo na križevem potu, ki bo letos zelo zgodaj,
ker je Velika Noč četrtega aprila in vedno imamo odprtje razstave Križev pot po
Piranskih cerkvah na cvetno nedeljo, torej letos to že konec marca in spet bo
nekaj posebnega, kajti letos bo deseti križev pot, torej spet jubilejni in smo
že v polnih pripravah na ta dogodek. Tako da že sedaj vabim poslušalce, da
pridete v Piran na cvetno nedeljo ali pa potem v Velikonočnem času.
(pesem)
Zdaj pa se z obale
odpravimo na Goriško, Tudi razstava jaslic, ki jo vsako leto pripravijo na
Sveti Gori ima že lepo tradicijo. O njenih začetkih nam je gvardijan, pater
Bernard Goličnik povedal naslednje.
Lep Svetogorski pozdrav
poslušalkam in poslušalcem radia Ognjišče. Res je na Sveti Gori, je letos že
osma razstava jaslic, slovenska razstava z mednarodno udeležbo. Njen začetek
pravzaprav sega v leta pred osmimi leti, za razstavo pa je dalo pobudo takrat rezbarsko,
intarzijsko društvo iz Solkana in sicer so se skušali zgledovati po vzoru mesta
Sutrije v Italiji, kjer je ta razstava bila že v teku, jaslice so bile
razstavljene in so še tudi sedaj po celem mestu, vendar so v Solkanu naleteli
na težave, zato so prvo razstavo postavili v eni izmed dvoran, kjer pa je bil
pravzaprav obisk razstave slab so takrat potem se povezali s takratnim
gvardijanom tukaj na Sveti Gori, patrom Paškalom Gorjupom in se tako
dogovorili, da je potem naslednja razstava bila na Sveti Gori in je bila potem
seveda veliko bolj odmevna.
Kdo pa je najbolj zaslužen
za realizacijo, zahtevalo je kar precej dela?
Ja, prav gotovo, priprav
je kar veliko, sedaj, v sedanjem času je teh priprav še več, takrat je pa
organiziralo to društvo, ki sem ga prej omenil, ki je imelo nekaj članov in ti
so se ukvarjali tudi z rezbarjenjem, z intarzijami in seveda potem so preko
našega patra Leopolda, ki je pravzaprav doktoriral iz teme jaslic, se povezali
potem z več razstavljavci po Sloveniji, a ne, in mnogi med njimi so zvesti nam
še danes.
Koliko jasličarjev bi
lahko rekli je doslej sodelovalo na razstavi na Sveti Gori?
Ja, števila jasličarjev
Vam ne bi mogle povedati, vsako leto razstavlja približno od sedemdeset do
osemdeset razstavljavcev. Letošnja razstava je pravzaprav rekordna, saj je vseh
jaslic petindevetdeset in smo morda to število povzročili tudi s tem, da smo
prijavnico dali tudi na svetogorsko spletno stran, tako da so se mnogi prvič
prijavili in tudi sedaj, ko si ogledujejo jaslice, sprašujejo, kako, kakšna je
možnost, da bi tudi sami jaslice razstavljali. Seveda zdej smo v veliko bolj
širšem krogu pripravljamo to razstavo, kajti pred tremi leti smo se dogovorili,
da bi razstavo jaslic pravzaprav začeli že v kraju Solkan pod Sveto Goro, tako
smo se povezali še s krajevno skupnostjo Solkan, s turističnim društvom Solkan
in v lanskem letu tudi s kulturnim društvom Sabotin iz Štmavra. Tako se jaslice
začnejo že v Solkanu na glavnem trgu so lepe postavljene jaslice, pa tudi
skušamo tamkajšnje prebivalstvo prebuditi, da bi tudi sami postavili jaslice v
izložbe in ob ulična okna in da bi tako to Božično vzdušje zares naredili
prijetno. Kar nekaj se je tudi jih odzvalo, nekateri so sami postavili jaslice,
za druge pa poskrbimo, da dobijo lepe jaslice in jih potem postavijo v
izložbeno okno.
Kakšni pa so odmevi med
obiskovalci. Najbrž je veliko takih, ki tudi sami postavljajo jaslice doma,
morda pa zaide k vam tudi kdo, ki te navade ne pozna, ki mu je to nekaj novega.
Ja, moram reči, da so
jaslice oblegane. Na tisoče ljudi, obiskovalcev je prišlo v teh prazničnih
dnevih na ogled razstave jaslic in vsi so strašno navdušeni. Tudi v knjigi
vpisov obiskovalcev zapišejo tudi svoje vtise, čestitke rastavljalcem in tako
iz tega sledi, da si še želijo, da bi res bila razstava jaslic tradicionalna.
Zelo smo veseli, da na razstavi sodelujejo tudi vrtci, osnovne šole, letos
prvič tudi srednja šola, biotehnična šola iz Šempetra, potem že vrsto let tudi
varstveno delovni center iz Solkana in Stare Gore in letos tudi oratorij iz
Brd, kjer je delal jaslice, pod vodstvom gospoda Herka Saksida. Tako da,
pravzaprav jaslice dosegajo svoj namen oziroma razstava, kajti želi spodbuditi
zlasti še otroke in družine, da bi tudi sami izdelovali jaslice in da bi te lepe
izdelke potem tudi pokazali širši javnosti. Prav ti mentorji nam povedo, da
nimajo nobenih težav pridobiti otroke, kajti silno z velikim veseljem
izdelujejo jaslice. So pa še posebej potem seveda veseli priznanj, ki jih
dobijo ob koncu razstave.
Med obiskovalci razstave
jaslic na Sveti Gori najbrž ni nikogar, ki bi spregledal dete Jezusa, ki ga je
izdelala gospa Olga Srebrnič iz Solkana. Z izdelovanjem jaslic se je gospa Olga
srečala v okviru tretje življenjske univerze.
Ja, torej vpisala sem se v
tretjo življenjsko obdobje, na univerzi v Novi Gorici na glini, izdelovanje
skulptur, izdelkov iz gline. Kot prvič sem začela izdelovati neke ovčke, kar mi
je najbolj ostalo pri srcu. No, in tista zamisel mi je padla, da: Joj, če bi
začela pa jaslice izdelovati. No, izdelala sem, da bi imela jaslice pred hišo.
Tako da sem izdelala čez šestdeset komadov ovčk, izdelala sem tudi hišice, bi
rekla, kot Betlehem, imela sem jaslice v mojem skalnjaku tri leta, letos jih
nisem naredila, ker pač je bilo slabo vreme, tako da je veliko, veliko število
obiskovalcev je prišlo na ogled teh mojih jaslic, ki so dolge bile več kot
deset metrov in širine tri metre. Tako da letos tega ni, zadala pa sem si, da
bom letos naredila Jezuščka. No, in uspelo je, tako da sem ga dala na razstavo
na Sveto Goro. Razstavljajo jaslice pa, sveto družino že drugo oziroma tretje
leto, tako da zdaj imam tri svete družine, za drugo letos spet imam eno idejo, kaj
bom naredila. Delam pa samoiniciativno, sama, po kakšnih fotografijah oziroma
razglednicah.
Kaj Vam pomeni to, da
sodelujete na tej veliki razstavi jaslic na Sveti Gori?
Mislim, jaz sodelujem, če
mi uspe izdelek, sem zelo samokritična, da če mi ne rata, sploh ne dam. No, in
že prvo leto mi je eden uspel, no, tako pa zdaj vsako leto, če uspe, ga dam,
zelo dosti mi pomeni ta razstava mednarodna.
Med jasličarji, ki letos
razstavljajo na Sveti Gori je tudi Marjan Vodnik iz Domžal, ki se takole
spominja, kako se je vse skupaj začelo.
Z rezbarstvom sem ukvarjam
že od svojega otroštva, prve jaslice sem pa izdelal leta petinšestdeset, ko sva
se poročila. Pač nisva imela svojih jaslic, sem rekel, bom pa naredil za najin
dom nove jaslice in tako so nastale moje najmanjše jaslice iz enega kosa
drevesnega debla, tako kot običajno klešem. Odprlo se je pa ta vhod med ljudi v
javnost leta 2000, ko sem šel v pokoj in od takrat razstavljam praktično po
Sloveniji, Italiji že vseh deset let in moje jaslice so dejansko vsako leto
vsaj na enih desetih razstavah po Sloveniji in Italiji. Na Sveto Goro sem
prišel s tem, ker sem bil član rezbarskega društva Solkan in sem se spoznal s
pari iz Primorske in tako so me tudi povabili za sodelovanje na razstavi na
Sveti Gori. Od prve razstave praktično sodelujem in potrudim se, da vsako leto
razstavljam nov izdelek. Sveta Gora je zame en kraj na izredni lokaciji, saj
praktično vidiš morje in Julijce in vse Alpe in toliko lepih doživetij kot sem
jih imel na Sveti Gori, jih praktično do sedaj sem doživel samo v naših
Julijcih. Letos so na razstavi na Sveti Gori dve spovedi. Ena je klasična družinska,
ena je pa razmišljanje o našemu odnosu do zemlje, do vesolja in do duhovnega
sveta, tako da se pojavijo tri plasti v tej kompoziciji, ki je nastala iz povešavega
jesena, to je bila krošnja povešavega jesena težka približno tristo kil od
začetka, zdaj pa, ko je zadeva sklesana pa nekje je težko sedemdeset
kilogramov. Pripoveduje pa o mojem razmišljanju, da v primeru, ko človek pride
do tega, da lahko svobodno, želi svobodno razmišljati, ugotovi, da lahko
razmišlja o dogodkih na zemlji, v vesolju, nehote pa misli preidejo še na
nematerialni svet, katerega se premalo zavedamo, ampak nas spremlja praktično
na vsakem koraku. Ta razmišljanja se običajno začnejo ob dogodkih med letom,
končajo se pa vsaj pri meni na nekje Božični večer, ko človek dela en svoj obračun
s svojimi mislimi, no, z oziroma na izkušnje preteklega leta, ko so se pojavile
razne katastrofe, sem prišel do tega, da je, nas narava opozarja, s čemer nas
narava opozarja nekje vzrok tega, da smo začeli živet na neki izključno
materialni osnovi, da nas vleče neka potreba po imeti čim več. S tem uničujemo
naravo in sebe in da kljub temu, da nas narava opozarja s takimi stvarmi, kot
sem jih prej omenil, se tega ne zavedamo. No, v tej kompoziciji je tudi ena
kača, jaz pravim, da je to tista kača, ki človeku povzroča to, da želi imeti
več kot rabi. Namreč stvarstvo nam je bilo podeljeno za preživetje, ne pa za
izkoriščanje in bogatenje. In dokler ne bomo tega spoznali, bomo verjetno
pripeljali vso stvar do tiste točke, kot so jo naše predhodne civilizacije, da
so praktično bile uničene zaradi nekih napačnih hotenj, napačnih želja in
napačnih dejanj. No in končno sporočilo v tem mojem razmišljanju je, da bi vsaj
na Božični večer uspeli priti do nekega zaključka, da nam bi materialne stvari pomenile
zelo malo ali pa nič in da bi nam ta večer dal možnost razmišljati o tistem
delu našega življenja, kjer je praktično neomejeno, ki se nadaljuje tudi po
naši smrti. Za katerega pa ne rabimo nobene materialne osnove. In vse kar imamo
na zemlji, nam je nekako bolj v obremenitev tega kot pa v svobodo.
(pesem)
Vaša razstava, pater
Bernard, še traja. Lahko poveste, do kdaj si jo lahko obiskovalci še ogledajo.
Ja, razstava bo odprta še
vključno do sedemnajsti januar in sicer ob delavniki od desete do osemnajste
ure, ob nedeljah pa od devete do osemnajste ure, tako da si tisti, ki še niso
ogledali, pa si še želijo, so še dobrodošli in še imajo čas za ogled.
Ni komentarjev:
Objavite komentar