ŽUPNIJA ŠEMPETER.
IZ ŽIVLJENJA NAŠIH ŽUPNIJ.
ŠKOFIJA KOPER.
Dragi prijatelji, dober
večer. Veseli me, da skupaj praznujemo praznik svetih apostolov Petra in Pavla.
Sveti Peter nima samo ključev nebeškega kraljestva, ampak je tudi ključ do
nocojšnje oddaje Iz življenja naših župnij, srečali se bomo namreč z župnijo
Šempeter pri Gorici.
Pred mikrofonom prisrčno
pozdravljam šempetrskega župnika Janeza Kržišnika.
Dober večer.
Gospo Klementino Abolnar.
Dober večer.
Gospo Maro Pižent.
Dober večer.
In gospo Sonjo Mozetič.
Dober večer.
Župnija Šempeter leži v
občini Šempeter Vrtojba, na meji z Italijo, v neposredni bližini kraja, kjer je
po drugi svetovni vojni zraslo mesto Nova Gorica. Gospod Janez Kržišnik, kakšni
so pravzaprav začetki župnije?
Najbolj zanimivo je to, da
se Šempeter ne imenuje pri Novi Gorici, ampak pri Gorici, ker smo v neposredni
bližini Stare Gorice in zato je ostal ta naslov Šempeter pri Gorici. Šempeter
ima v zadnjem času že tudi status mesta. Župnija Šempeter se omenja že leta 1425,
cerkev pa že leta 1200, torej imamo kar dolgo zgodovino. Sedanja cerkev je
posvečena 17. Novembra leta 1929 na ruševinah prve svetovne vojne, posvetil jo
je goriški nadškof Frančišek Borgia Sedej. Letos torej obhajamo
osemdesetletnico posvetitve sedanje župnijske cerkve.
ŽUPNIJA V OČEH DOMAČEGA ŽUPNIKA.
Kot smo rekli, Šempeter je
veliko naselje, skoraj že mesto. Kakšen je pravzaprav obseg župnije in morda
število vernikov, gospod Janez?
Torej, Šempeter je mesto,
ta status ima, šteje pa sedaj okrog štiri tisoč prebivalcev. Župnijo na poseben
način zaznamuje prisotnost bolnišnice in duhovniškega doma, in mimo tega skoraj
človek ne more iti, mi v župniji. Ob nedeljah se zbira pri maši okrog štiristo
petdeset vernikov, več ali manj, od nedelje do nedelje so tudi velike razlike.
IZ FARNE KRONIKE.
Gospod Janez, kdo so tisti
ljudje, ki so župnijo Šempeter v zgodovini posebej zaznamovali?
Trenutno pripravljamo ob
osemdeseti obletnici posvetitve župnijske cerkve prav knjigo o župniji Šempeter
in bo o tem kaj več povedano. Omenil pa bi župnike, ki so oblikovali podobo
župnije po prvi svetovni vojni. Leta 1928 je prišel za župnika v Šempeter
gospod Alfonz Berbuč, ki je izpeljal gradnjo župnijske cerkve, delo arhitekta
Maksa Fabianija. On je bil župnik v Šempetru vse to smrti leta 1957, celih
devetindvajset let, za njim je prišel v Šempeter gospod Albert Metlikovec, znan
predvsem po katehetskem delu, tudi na škofijski ravni. V Šempetru je bil župnik
deset let. Za njim pa je prišel v Šempeter gospod Dušan Bratina in bil župnik v
Šempetru enaindvajset let, do svoje zlate maše 1988. On je še vedno med nami
kot župnik v pokoju in pri svojih petindevetdesetih letih še vedno vsak dan
mašuje v cerkvi. 1988-ega leta je prišel za župnika v Šempeter gospod Jože
Pegan, s svojo mladostno zagnanostjo je v enajstih letih skupaj z župljani
uredil veroučne prostore in mnoga druga obnovitvena dela. Za njim pa sem leta
devetindevetdeset prišel jaz in skušam nadaljevati dobro zastavljeno pastoralno
delo.
(pesem)
Bogata pa ni samo po velikosti
vaša župnija, ampak tudi po različnih dejavnostih, po pestri pastoralni
ponudbi.
Župnija je res živa in
precej dejavna po sodelovanju laikov v župniji. Veroučencev je okrog sto
petdeset, približno polovico otrok v kraju hodi k verouku, prve štiri razrede
učijo katehistinje. Poleg rednih srečanj za starše, smo oblikovali v župniji
tudi posebno skupino staršev, ki jo vodi gospod Slavko Rebec, rektor Škofijske
gimnazije v Vipava in se srečuje mesečno. Neposredno pripravo na prvo spoved in
sveto obhajilo oblikujem za prvoobhajance skupaj z njihovimi starši. Pripravo
na birmo oblikujejo poleg rednega verouka v birmanskih skupinah birmanski
animatorji in skupaj z njimi tudi starši birmancev.
ZA ŽIV UTRIP ŽUPNIJE SI
PRIZADEVAJO.
Več o delu z veroučenci
nam boste predstavili Vi, gospa Mara Pižent, Vi ste katehistinja v župniji
Šempeter, je tako?
Ja, tako je. Cilj
oznanjevanja je privesti tiste, ki jim oznanjamo k Jezusu, k domačnosti z
Jezusom Kristusom in kateheza je tisto oznanjevanje, ki naj bi odmevalo in je
na nek način gibalo, anima župnije, in se mi zdi, da v naši župniji se trudimo,
da bi bila kateheza resnično živa, dinamična in da bi otroke nagovorili in da
bi se jih dotaknilo. Poleg redne kateheze pa otrokom nudimo med veroučnim letom
še veliko drugih možnosti, dejavnosti, v katere se lahko vključijo. Če začnem s
Slomškovim bralnim priznanjem, ki ga sama zelo spodbujam, ker se mi zdi zelo
pomembno v današnjem času, ko so otroci bombardirani, če tako rečem, z vsemi
mediji, da se znajo pravilno odločati in da se znajo odločiti za dobro knjigo.
In k temu Slomškovo bralno priznanje gotovo pripomore. Potem druga taka
dejavnost je Mavrično priznanje, kjer otroci celo leto sodelujejo z revijo
Mavrica, pišejo, rišejo, pošiljajo svoje prispevke, zbirajo stare molitve, kar
se mi zdi zelo pomembno in spodbudno, no, za otroke, in potem vse to zaključimo
z mavričnim romanjem na Sveto goro. Otroci potem so povabljeni tudi k pevskemu
zboru, k ministriranju, k raznim delavnicam v adventnem in postnem času, pa tudi
Karitas je vedno vesela, če priskočijo na pomoč. To so tiste dodatne
dejavnosti, ki so otrokom na voljo med veroučnim letom, ki pa zahtevajo od
otrok in od staršev marsikatero odpoved. Potem v počitnicah je pa poskrbljeno
za tisto lepše, ko je v župniji oratorij, za kar skrbijo mladi animatorji in
takrat je v župniji živ žav, se mi zdi pa pri oratoriju, vsaj meni tako,
bogastvo prav ta skupina animatorjev, ki se na oratorij pripravlja in potem
oratorij izvede. Se mi zdi, da župnija, ki ima skupino animatorjev, je bogata
župnija.
To se pravi, gre za
aktivne srednješolce in študente?
Tako, ki so vključeni v
skupino animatorjev, ki pripravlja oratorij.
To je neke vrste že
samostojna mladinska skupina bi se reklo hkrati?
Torej, pri nas lahko
doživljamo eno prehodno obdobje iz tiste tradicionalne oblike mladinske
pastorale, mladinske skupine in podobno, v aktivnem udeleženju mladih v
župniji, ko se v resnici čutijo nagovorjeni, ko so lahko animatorji tako
oratoriju ali kot birmanski animatorji, pa tudi recimo kot voditelji lahko
pevskih zborov, organisti, pritrkovalci, tudi strežniki, še v srednji šoli pa
študentje in podobno, delivci obhajila, pa tudi raznih drugih prireditev,
recimo jasličarji, Božičnice in podobno.
No, v počitnicah imajo
poleg oratorija potem otroci še možnost udeležbe na duhovnih vajah, ne, potem
strežniki imajo počitniške dneve v Lokovcu, to je nagrada za celoletno zvesto
služenje in pa pevski zbor zaključi svoje delovanje izletom skupnim, ne.
Kako poteka to
oznanjevalno delo preko kateheze? Najbrž ima glavno besedo župnik ali kako se
dogovorite glede dela?
Ja, v župniji smo trenutno
štiri katehistinje in gospod župnik in Jezus, ki je glavni katehet, ne. In
zbiramo se enkrat do dvakrat mesečno na srečanjih, kjer usklajujemo delo,
načrtujemo, povezujemo, planiramo, predvsem pa so ta srečanja pomembna za
duhovno obogatitev katehetov.
IZ ŽIVLJENJA NAŠIH ŽUPNIJ.
Kot smo slišali imate v
župniji Šempeter pri Gorici štiri cerkvene pevske zbore. Kar dva odrasla
mešana, mladinski in otroški pevski zbor. Gospa Klementina Abolnar, kako je
pravzaprav s petjem v Šempetru?
Ja, kot je že bilo rečeno,
delujejo v naši župniji štirje zbori, otroški, mladinski zbor vodita Ingrid
Praznik in Martina Merljak. Za orgelsko spremljavo pa poskrbi Matjaž Černic. Oba
zbora sta nepogrešljiva pri družinskih in veroučnih mašah, pri otroški
polnočnici, ki je prav posebno oblikovana in tudi obiskana nad pričakovanji.
Otroški, mladinski zbor sodelujeta tudi pri krstnih bogoslužjih, prazniku
prvega svetega obhajila, večkrat jih povabijo tudi na poroke, sodelujejo na
božičnicah, tudi na dobrodelnih koncertih in še bi lahko naštevali. Oba zborčka
rada sodelujeta tudi na prireditvi ob materinskem dnevu, ki je namenjen prav
mamam celotne župnije Šempeter in tudi vsem mamam v našem mestu, saj so
povabljene prav vse na proslavo ob materinskem dnevu v Šempetrsko kinodvorano.
Prireditev je zelo prisrčna in zelo lepo sprejeta. Sodelovanje pri maši pa
mnogokrat popestrijo, kot smo že prej rekli, mladi glasbeniki s spremljavo na
različne inštrumente, najbolj so pogosta godala, flavta.
Poleg teh dveh pa delujeta
še dva odrasla pevska zbora.
Ta sta v bistvu mlajši in
starejši župnijski mešani zbor. Mlajši mešani župnijski zbor sestavljajo v
bistvu sestav petindvajsetih pevcev, zdaj vodi ta zbor Ingrid Kragelj, so pa od
ustanovitve tega zbora leta 1988 vodila ta zbor najprej Bogdan Brecelj kot
ustanovitelj in od leta 2006 do leta 2008 še Tjaša Rotar. Približevati se Bogu,
ga častiti, občutiti ubranost in lepoto ter biti ljudem v veselje, to je težnja
našega zbora, sodelujemo pri bogoslužju, dejavni pa smo tudi v kulturnem
življenju Šempetra. Pojemo vsako prvo in tretjo nedeljo pri nedeljski maši.
Tako smo se dogovorili z zborovodjo starejšega pevskega zbora, ki je Alenka
Peric, in torej pojemo prvo in tretjo nedeljo pri nedeljski maši in za vse
večje praznike kot so Vsi sveti, Kristus kralj, seveda na polnočnico, na Božič,
na Veliko noč, na Binkošti, birmo kadar pač je in seveda za praznik farnega
zavetnika svetega Petra. Za vse ostale praznike med tednom pa pojemo skupaj s
pevci starejšega župnijskega zbora. Zdaj mogoče bi še predstavila še naš
starejši župnijski mešani zbor, ki redno poje drugo in četrto nedeljo v mesecu
kot sem pač že prej povedala vodi ta zbor gospa Alenka Peric, pri orglah pa ji
pomaga Matjaž Černic.
Gospa Klementina, Vi ste
tudi članica župnijskega pastoralnega sveta. Kaj je skrivnost delovanja
župnijskega pastoralnega sveta v vaši župniji?
Ja, župnijski pastoralni
svet se v skladu z rokovnikom, ki smo ga sprejeli ob začetku leta, se sestaja
vsak drugi mesec v letu, seveda razen med poletnimi počitnicami se ne
sestajamo. Tisti mesec, ko ni seje župnijskega pastoralnega sveta pa se
sestajamo po skupinah, oziroma komisijah in posvečamo skrb za duhovno rast s
tem, da obravnavamo posamezno temo, ki nam jo gospod župnik vnaprej priporoča v
branje in premišljevanje. Pregledamo realizacijo zastavljenih nalog, ki jih je
imela posamezna skupina in načrtujemo delo za naprej, predvsem s predlogi, ki
jih potem obravnavamo na župnijskem pastoralnem svetu. Dvakrat letno imamo tudi
skupno sejo župnijskega pastoralnega sveta in župnijskega gospodarskega sveta,
kjer obravnavamo poleg pastoralnih tem tudi gospodarske teme in načrte, ki
zadevajo celotno župnijo. Kot veste, kot verjetno tudi v ostalih župnijah
sestavljajo župnijski pastoralni svet tri skupine, to je bogoslužna skupina,
oznanjevalna skupina in dobrodelna skupina. Bogoslužna skupina je bolj
usmerjena pač v bogoslužje, oznanjevalna pač skrbi za oznanjevanje evangelija
in dobrodelna pač skrb za posameznika.
Ko smo omenili gospodarski,
župnijski gospodarski svet, povejte nam gospod župnik, kakšni so tisti
pravzaprav stroški, ki župnije Šempeter nosi?
Župnijski gospodarski svet
prevzema odgovornost za vse obnove v župniji, lansko leto smo na novo pozidali
konico zvonika, za to zahtevno delo je bilo potrebno pridobiti sredstva tudi z
občinskega in državnega sklada. Letos pa nadaljujemo z deli pri cerkvi z
ureditvijo kanalizacije in pločnikov. Da bi tukaj našteval, koliko smo porabili
soldov, se mi ne zdi smiselno, rad bi predvsem to poudaril, kako župnijski
gospodarski svet prevzema vlogo v župniji odgovorno in sem jaz tukajle tisti
kot župnik zraven, ne pa kot tisti, ki bi vodil oziroma skrbel za gospodarske
zadeve v župniji.
In kakor gospodarski svet
poskrbi, da so stavbe na mestu, da zvonik stoji, tako tudi pri Karitas skrbite
za to, da ljudje dobro živijo in da jim je lepo na zemlji. Gospa Sonja Mozetič,
Vi ste predstavnica Karitas v Vaši župniji?
Ja. Začetek našega
delovanja sega v leto 1988, to je že pred uradnim začetkom organiziranega
delovanja Karitas pri nas. Stalnih sodelavk je petindvajset in nekaj občasnih.
Naše delo vodi in povezuje Mirjam Možina. Skrbimo tudi za duhovno življenje.
Vemo, da če želimo komu pomagati, moramo nekje nabrati moči. To dobimo ob
rednih mesečnih srečanjih pod duhovnim vodstvom našega gospoda župnika in razna
romanja in predavanja. To bi rekla, tisti osnovni duhovni del da nas nekje
bogati in da lažje delamo in pomagamo.
Če se ne motim, je srčika vašega
dela prav bolnišnica v župniji in duhovniški dom?
Bolnišnica in duhovniški
dom so nekje naše dejavnosti, ki niso značilne za vse župnije, posebno
bolnišnica. V pritličju imamo kapelo in naloga naših sodelavk Karitas je, da
gremo eno uro pred mašo povabiti bolnike po oddelkih, po sobah, gremo do vseh
bolnikov, najprej se predstavimo sestri in potem povabimo. Če so pa bolniki, da
njihovo zdravstveno stanje težje in da rabijo spremstvo, jih tudi spremljamo in
potem zopet pripeljemo do sobe. Včasih izrazijo željo, da bi jih obiskal
duhovnik in to mu tudi sporočimo. To smo nekako ena vez med bolniki in
duhovnikom. Poskrbimo tudi za praznike. Ob Božičnih in Velikonočnih praznikih
razdelimo in voščimo, okrog petsto voščilnic razdelimo in z obogateno vsebino
teh voščilnic skrbi ena naša sodelavka Ivica. Bi rekla, v teh srečanjih z
bolniki doživimo izredno dosti, mnogi nam zaupajo svoje zgodbe, mislim svoje
preizkušnje v bolezni in lahko rečem, da odhajamo domov z drugačnim pogledom na
življenje. Vidimo, da se ljudje z enim zaupanjem nekje izročijo prav v
najtežjih trenutkih, bi rekla, Bogu. Potem imamo, ob bolnišnici imamo še
duhovniški dom, kamor prihajajo bolni duhovniki in tisti, ki preživljajo jesen
življenje. Vsi so v skrbi in delu naše Karitas, za vse poskrbimo. Oni pa v znak
hvaležnosti darujejo svoje molitve, trpljenje in svete maše. Naloga sodelavk
Karitas je tudi, da smo pozorni do bolnikov doma in v bolnišnici in da
obvestimo domačega duhovnika, če je kdo bolan in gre v bolnišnico. Tu smo zopet
tista vez, bi rekel, med temi našimi župljani in duhovnikom. Sodelujemo in smo
vključeni v številna dogajanja v župniji, tako so razna srečanja, praznovanja,
oratorij, čiščenje in krašenje cerkve, čiščenje veroučnih prostorov, adventne
delavnice in še in še je tega, bi rekla, pri vsaki reči nekje pridemo zraven,
da nekaj pomagamo. Mnogokrat za organizacijo različnih akcij, ki so res pogoste
poskrbi naša župnijska gospodinja Sonja, ker je nepogrešljiva. Mesečno se pri
nas srečuje tudi skupina za samopomoč, to so abrahamovcki, ki jo vodi
psihologinja Ana Mučič in skupina Vera in luč za Goriško območje. Ta povezuje
otroke z drugačnimi potrebami, njihove starše in prijatelje in to pod duhovnim
vodstvom gospoda župnika.
Niso vsi duhovniki tako
zelo odprti za razna gibanja kot je gibanje Vera in luč in ste Vi že prej
imeli, gospod Janez, stik s tem gibanjem?
Ja, zanimivo je, da sem se
jaz pridružil Veri in luč že v prejšnji župniji, ko so iskali nekoga kot
duhovnika, da bi to skupino vodil na Pivškem in sem rekel tem mlajšim
sodelavkam Vere in luči: Veste, če boste šli zdaj iskati še naprej, bo lahko
rekel tako kot jaz zdaj, jaz za to nisem sposoben, in sem takrat sprejel vlogo
in dejansko sem povezan z Vero in lučjo že dvajset let in več, tako da to delo
z otroci z drugačnimi potrebami, z njihovimi starši, na poseben način človeku
daje en izziv, ko odkriva, kako se Bog razodeva tem malim, ki so bili svoj čas
tudi v Cerkvi bolj postavljeni ob stran, ampak poleg te skupine Vere in luči
sem jaz čutil vedno kot duhovnik eno posebno karizmo, kakorkoli, z delom z
bolniki in zato sem recimo v tej župniji na poseben način nagovorjen, ki imam
tudi še bolnico, pa duhovniški dom kot upravitelj in podobno, da sem, da svoje
sposobnosti lahko kar dobro nekje izkoristim v župniji.
(pesem)
Gospod Janez Kržišnik,
zakaj bi se kot župnik župnije Šempeter posebej zahvalili Bogu?
Vesel sem, da sem kot
duhovnik v polnosti zaposlen. Bolj kot v prejšnjih župnijah, in da imam v
župniji veliko sodelavcev. V župniji je toliko duhovnega dela, da praktično
nimam časa za dejavnosti, ki niso nujno duhovnikove. Pri tem resnično rad
sprejemam pomoč župljanov, ki so pripravljeni pomagati in tudi kvalitetno in
strokovno opravijo zaupane naloge. Na poseben način morem razvijati svoj čut za
ostarele bolnike in invalide. Rad obiskujem oblike, tako v bolnišnici kot po
družinah, Pri tem so mi člani župnijske Karitas prav gotovo v pomoč. Delo z
bolniki mi prinaša poseben blagoslov tudi za drugo delo v župniji in dekaniji.
Vesel sem tudi za odzivnost mladih v župniji, mladi ostajajo v župniji kot
sodelavci, kot animatorji, strežniki, pritrkovalci, pevci, izredni delivci
obhajila, jasličarji in podobno. Iz naše župnije je kar nekaj duhovnih
poklicev, trenutno trije duhovniki in štiri redovnice. Med njimi sta dve, ki
sta se odločili za redovno življenje tudi v času mojega župnikovanja. Župnija
ima precej tradicionalnih oblik vernosti, vendar vedno bolj odkrivam odzivnost
za osebno in angažirano vernost. Nič ni samoumevno. Tudi za Boga in za pot vere
se mora vsak sam odločiti. Vedno bolj odkrivam, da je odločitev staršev za krst
otroka začetek poti vere, marsikoga prav ta korak spodbudi, da uredi svoj
zakon. Odgovornost za vzgojo svojih otrok morajo starši prevzeti nase. Če ga
hočejo vzgojiti v veri, mu morajo stati ob strani s svojim zgledom. Če ne
uspemo pridobiti družine za pot vere niti v času verouka tja do birme, ostaja
družina zunaj evangelizacije, kaj še, da bi starši učinkovito posredovali
odločitev za vero svojemu mladostniku. Ko tako predstavljamo živost župnije, bi
lahko rekel, da je v župniji veliko dobrega, celo idealnega. Po drugi strani
doživljamo vsi skupaj, da je v nas veliko slabosti, nepopolnosti, a Bog je
tisti, ki rast daje in z velikim zaupanjem zremo v prihodnost župnije, Cerkve v
Sloveniji.
S tem smo se približali
koncu današnje oddaje Iz življenja naših župnij. Z vami sem bil Bor Seušek.
Gospod Janez, bi naše poslušalce še povabili morda na kakšen poseben dogodek,
praznovanje je praktično mimo.
Ja, na poseben način,
svoje župljane najprej, pa tudi tisti, ki so nam blizu, na misijon, ki ga
pripravljamo ob osemdeseti obletnici posvetitve cerkve. To je tisti teden pred
praznikom Kristusa Kralja, in tudi k molitvi za uspeh misijona. In v tem bi
želel, da bi vsa župnija vedno bolj dihala in čutila, da se pripravljamo na
pomemben dogodek, ki pa mora tudi živeti v našem življenju. Sveti Peter.
Prosi za nas.
Ni komentarjev:
Objavite komentar