ŽUPNIJA PODGRAJE.
IZ ŽIVLJENJA NAŠIH ŽUPNIJ.
ŠKOFIJA KOPER.
Prisrčen pozdrav iz Koprskega
studia radia Ognjišče, spoštovane poslušalke in poslušalci. V današnji oddaji
Iz življenja naših župnij vam bomo predstavili župnijo Podgraje, zato so zdajle
z mano tukaj v studiu tamkajšnji župnik gospod Peter Pipan in njegovi
sodelavci, gospod Edvard Ceglar, gospa Lidija Celin in gospod Simon Simčič.
Lepo pozdravljeni vsi.
Dober dan. Lep pozdrav.
Podgraje. Marsikdo
pravzaprav še ni slišal za ta kraj, pa vas prosim, gospod župnik, če kar
predstavite samo naselje, sam kraj.
Župnija Podgraje leži v
dolini izvira reke Reke, ki ima veliko izvirov, ni samo eden. Katero tukajšnji
prebivalci imenujejo tudi Velka Wada. In ob vznožju devetsto sedemindevetdeset
metrov visoke gore Kozlek. Naša fara zajema območje petih vasi in sicer,
Zabiče, Kuteževo, Podgraje, Trpčane ter Fabci. Celotno območje, ki se po
površini razprostira na okoli triinštirideset kvadratnih kilometrih in je dolga
leta veljalo za nekakšen zabačen kraj ali neki kot, ker je zaprta dolina
Bistriške občine. So Bistričani in Trnovci imenovali kar Kočanija, ampak to
zelo zaničljivo, njene prebivalce pa zaničljivo Kočanci. No, skozi desetletja
so Kočanci s svojo trmo, samospoštovanjem, delavnostjo dosegli svoj ponos in
veliko okoliških krajev tudi v tej dolini, ki so proti Ilirski Bistrici, to so
vasi Jablanca, Vrbica, Vrbova Jasen, bi se sedaj z veseljem priključili
Kočaniji, tega jim pa seveda Kočanci preveč ne dovolijo, saj vemo, kje so prave
meje Kočanije in kje so Kočanci doma.
Potem, ko ste tako
predstavili sam kraj, pa mogoče še nekaj besed o župniji. Je to stara župnija?
Ja, natančnejših dokazov
začetka naše župnije žal ni, oziroma niso poznani. Ve pa se, da naj bi bile
naše vasi najbolj prizadete med leti 1474 in štiristo osemindevetdeset, v času
Turških vpadov, Znano je, da je po prenehanju Turškega opustošenja do nove
pozidave cerkva prišlo med leti 1630 in 1670. Prav letnica 1630 pa je bila zabeležena
prejšnja cerkev v Podgrajah, o čemer nam zgovorno priča kamniti sklepnik s
cerkvenega portala, ki je vzidan ob glavnem oltarju sedanje farne cerkve v
Podgrajah. Drugi otipljivi dokaz o obstoju naših krajev pa hrani državni arhiv
republike Slovenije, in sicer v rokopisni obliki. Kopijo dokumenta izpred več
kot tristo let, rokopis vsebuje podrobno poročilo o izvršeni vizitaciji, to je
uradnemu obisku in pregledu vseh cerkvenih ustanov in župnij ter popisu števila
duhovnikov in vernikov v tedanji Tržaški škofiji. Ta dokument je bil položen,
kot pravi k nogam papeža Inocenca devetega v Rimu, 8. marca 1689, to je isto
leto, kot je izšla Valvazorjeva Slava Vojvodine Kranjske. Naše vasi so bile
tedaj cerkveno, upravno združene pod kaplanijo v Podgrajah. Ta pa je bila v
sestavu župnije v Trnovem in to kot tretja kaplanija. Podgraje so bile v tistem
času tretja kaplanija župnije Trnovo. Vas Podgraje je imela cerkev posvečeno
blaženi Devici Mariji. V cerkvi so bili trije oltarji, glavni je bil posvečen
Devici Mariji, stranska pa svetemu Andreju apostolu, ter sveti Mariji
Magdaleni. V Kuteževem je stala cerkev posvečena svetemu Štefanu, mučencu, s
samo enim oltarjem. Nad gričku nad vasjo Zabiče, naj bi stala cerkvica
posvečena svetemu Leonardu ali svetemu Lenartu, spoznavalcu, tudi s samo enim
oltarjem. V Trpčanah je stala cerkev posvečena svetemu Roku s tremi oltarji,
Glavni oltar je bil posvečen svetemu Roku. Stranska pa devici Mariji ter
svetemu Sebastjanu, mučencu. V tedanjem rokopisu ni navedena cerkvica svete
Katarine v Vikrniku blizu Kuteževega, kar nam daje slutiti, da je v tistem
času, verjetno ni bilo ali pa šele je so jo kasneje zidali. Veliko več je
znanega po letu 1763 in sicer zaradi Jožefinskega vojaškega zemljevida v
katerem so vrisane tri cerkvice, v Trpčanah, Vikrniku in Zabičah, ter večja
farna cerkev v Podgrajah. Verjetno eno večjih katastrof so naši fari
prizadejali strahoviti rušilni potres prvega marca 1870, ki je imel epicenter
le kakih deset kilometrov v oddaljenih Hrvaških vasici Klana. Po tistem letu se
je tudi začela obnova vseh verskih objektov v naši fari. Leta 1884 je bila
zgrajena tudi cerkev svetega Jožefa v Kutežah. Šele za časa Italije, leta 1929
je župnija Podgraje postala samostojna župnija, pred tem časom pa je bila samo
vikariat.
Vaša farna zavetnica pa
je?
Karmelska mati Božja.
Karmelska mati Božja.
Kar kaže na to, da so po
križarskih vojnah in ko so se karmeličani razkropili po Evropi, prišli tudi v
naše kraje, ne, tam imamo tudi Ledinsko ime za eno parcelo Fratrija, kjer naj
bi ti bratje Karmeličani stanovali in so ustanovili center bratovščin Karmelske
Matere Božje za celo tisto področje, ne, tako da tam so imeli velike shode.
ŽUPNIJA V OČEH DOMAČEGA
ŽUPNIKA.
Torej kar bogata zgodovina
župnije in podružnic Podgraje. Kakšna pa je ta župnija danes?
Danes imamo približno
devetsto štirideset, devetsto petdeset prebivalcev v vseh teh vaseh, pred leti
je bilo jih več, v štetju iz leta enaintrideset je naša fara takrat imela tisoč
štiristo šestintrideset prebivalcev, tako je bilo v Kuteževem tristo petdeset,
v Podgrajah štiristo petindvajset, v Trpčanah dvesto šestinpetdeset, v Zabičah
štiristo ter na Fabcih petinštirideset. Med drugo svetovno vojno se je število
prebivalcev močno zmanjšalo, večinoma zaradi vojnih izgub ter ekonomskega
izseljevanja, zlasti po vojni, ki so odhajali zlasti v Ameriko in Avstralijo.
Nekje do leta 1980 pa je prebivalstvo spet močno poraslo, zadnja generacija med
letom 1980 in 2000 pa je precej zatajila v smislu natalitete. V župniji je bilo
namreč od leta 2000 zabeleženih trikrat več pogrebov kot rojstev, poleg tega je
veliko mladih odšlo na šolanje v Ljubljano in drugam po Sloveniji in tam tudi
ostalo, no, zadnja leta pa se stvar le nekoliko izboljšuje. Danes živi v naši
župniji okoli devetsto dvajset, devetsto trideset prebivalcev in sicer v
Kutežem dvesto petinštirideset, v Podgrajah dvesto petinsedemdeset, v Trpčanah
sto petindvajset, v Zabičah tristo deset in na Fabcih še dvanajst ljudi. Od
tega je skoraj osemindevetdeset procentov vsega prebivalstva katoličanov.
(pesem)
Po tem, ko smo izvedeli
kakšna je župnija danes, pa mogoče še pogled v farno kroniko. Kateri so tisti
najbolj zanimivi dogodki in ljudje, zapisani v njej.
Farne kronike praktično
nimamo, ker so prej Turki, potem pa novodobni osvajalci vse to požgali,
župnišče z vsem arhivom, je zgorelo leta 1944, tako da pisanega v župniji
nimamo, dobi se pa v raznih arhivih, kakšni podatki, ne. Na primer podatek,
kako je bilo, ko so Turki šli mimo, ko so odpeljali ljudi, ali jih pobili in so
potem grofje, ki so imeli tam gradove, naseljevali nove prebivalce, ne. Na
primer grofje so svoje rojake iz Nemčije pripeljali, o tem pričajo recimo
priimki, ki se končajo na er, Štemberger, Ruter in podobno. Potem so prišli pa
še Uskoki iz juga, to so bili predvsem Dalmatinci iz Zagora, s priimki na ič,
kot so Boštjančič, Jaksetič, Frančetič in podobni, ne. In nekatere celo še od
dlje. Od Skadarskega jezera, to so bili pa Ulahi, ne, to so praktično, bi
rekel, zasedli vas Kuteževo, tam imamo predvsem priimke na en, to so Celin,
Prosen, Šestan in podobni, ne. Drugače potem ti gradovi so se prodajali in
zamenjevali lastnike, to je burna zgodovina gradov na našem območju in so celo
en grad se je preselil z višine malo na nižje proti Zabičam, to je grad
Gotenek. Potem od zanimivih stvari je tudi to, da imamo vikarje, ki so tu
delovali. In sicer od leta 1875 naprej. Prvi tak vikar, ki je tam zabeležen,
stalnik, ki je stalno bival tam, je bil gospod Štefan Jenko, stric pokojnega
škofa Janeza Jenka, in je bil v Podgrajah od leta 1875 do 1918. Potem so
sledili vikarji, Janko Dolenc, do leta šestindvajset, Franc Rožič do 1936 in
Adolf Simonič do leta 1942. In čeprav je župnija bila ustanovljena na 1929, je
bil prvi umeščeni župnik gospod Milan Grlj, ki je tu župnikoval do leta 1974,
kar lepo obdobje, Vso vojno in povojno obdobje. Potem je bil tu Janko Krkoč za
njim do leta dvaindevetdeset in sedaj sem od dvaindevetdeset naprej pa jaz.
IZ FARNE KRONIKE.
Najhujše gorje so farani
kot župnija doživeli maja 1944, ko je nemška kazenska ekspedicija požgala
celotno vas Podgraje in Kuteževo. Tedaj je pogorelo tudi župnišče in ves
inventar in arhiv, ohranila se je samo ena knjiga: krstna knjiga iz leta 1850,
drugo je vse bilo pogorelo. In je potem po vojni gospod Milan ta arhiv začel obnavljati,
vse matične knjige na novo pisal in jih na Škofijskem arhivu iskal, da jih je
prepisal in družinsko knjigo in te stvari lepo uredil, ne. Zanimivo je, da je
potem to katastrofo, bi rekli, ko se je zgodila štiriinštiridesetega leta
upodobil slikar Tone Kralj v kompoziciji Križevega pota, kjer je v začetku
križevega pota upodobljen požig vasi in izgon prebivalcev, ob koncu križevega
pota, pred Kristusovim vstajenjem pa upodobil povraten na požgane domove. Ne,
to je posebnost v naši cerkvi, ki jo drugje ne srečamo, ker so tudi lepo tiste
državne zastave takrat na tej sliki upodobljene. Druge cerkve so pa vse mlajše,
kot smo že prej rekli, v Kuteževem je bila zgrajena 1894, druge potem so vse
mlajše, v gradu v Zabičah je bila tudi malo starejša cerkev, ker je bila kot
grajska kapela, vendar je po vojni ni bilo mogoče uporabljati, ker je imela
zadruga tam skladišče in zato so 1969-ega dokončali novo cerkev v Zabičah
Žalostne Matere Božje. Zanimivo je, kako so med vojno na Fabcih leta 1943,
julija meseca blagoslovili novo cerkev svetemu Fabijanu in Sebastjanu z Marijo
Kraljico Miru. Novembra so pa Nemci požgali vas, tako da so imeli potem v tej
cerkvi ljudje kar nekaj časa čez celo zimo zatočišče. V Trpčanah je domačin
Anton Brožič pa z zaobljubo zgradil kapelico oziroma manjšo cerkev svetega
Antona Padovanskega. Potem, na vasi so postavili manjšo kapelo Italijani, kot
češ za časa okupacije, že pred tem pa je gospod Rožič zgradil med župniščem in
župnijsko cerkvijo, ki je visoko na hribu, za zimske potrebe, Lurško kapelo,
ne. Tako da imamo precej teh zelo novih cerkva in ni toliko starin več, kakor
bi lahko zgledalo z obzirom na leta, ki so šla mimo v tej fari.
(pesem)
Potem, ko nam je gospod
župnik Peter Pipan tako podrobno predstavil župnijo Podgraje in njeno
preteklost, pa je prav, da spregovorimo tudi o njeni sedanjosti. O tem, kdo vse
se pri vas trudi za živ utrip župnije. Mogoče bi začeli kar z župnijsko
pastoralnim svetom in gospodarskim svetom, gospod Simčič.
Ja, v Podgrajski fari je
kar veliko društev in skupin, ki si prizadevajo za pestro življenje v naši
župniji. Začel bi z župnijskim pastoralnim in gospodarskim svetom. Prva seja
župnijskega pastoralnega sveta je potekala 22. septembra leta 2000. Med člane
župnijskega pastoralnega sveta je bilo takrat izvoljenih trinajst ljudi, v
gospodarski svet pa še pet ljudi. Povprečna prisotnost udeležencev je skozi vsa
leta ostala približno enaka in to je okrog deset članov. Po že desetih letih
delovanja lahko povem, da je bilo naše sodelovanje zelo pestro, dostikrat
precej burno, napeto, a navsezadnje pa župnijsko pastoralni svet obstaja še
danes in upajmo, da bo tudi v prihodnje. V fari se je v tem času dosti
naredilo, res pa je, da bi se lahko tudi več. Gospodarski svet skozi vsa leta
sestavljajo v večini ljudje, ki so bodisi člani krajevne skupnosti, bodisi
Kočanski gradbinci. Zaradi tega lahko rečemo, da so pri večini gradbenih del v
fari tudi oni bodisi pomagali, bodisi prispevali nekaj sredstev za dobrobit
župnije. Ob tej priložnosti moramo omeniti dobrotnika, našega rojaka iz
Avstralije, Jožefa Smrdelj, ki se že vrsto let predaja obnovi in popravilu
naših cerkvic. Ogromno truda, volje in nenazadnje denarja je vložil v kompletno
obnovo Zambijske cerkvice Žalostne Matere Božje, v temeljito prenovo Fabške cerkvice
svetega Fabijana in Sebastijana ter financiranje trojnih vrat farne cerkve.
Zares iskrena zahvala v imenu vseh Kočancev.
ZA ŽIV UTRIP ŽUPNIJE SI
PRIZADEVAJO.
No, v nadaljevanju velja
omeniti organizacijo oratorija za otroke, ki bo prihodnje leto, upajmo da že
tretjič razveseljeval naše najmlajše. Katehistinja, župnik in animatorke
poskrbijo, da otroci v tem tednu uživajo v igrah in spoznavanju Kristusovega
življenja tudi na nekoliko drugačen način. V naši fari so bila nekdaj tudi
mladinska srečanja, ki pa so že pred kakšnimi desetimi leti žal zamrla. Mladina
enostavno ni bila zainteresirana nekaj časa posvetiti tudi tem izredno
pomembnim srečanjem. Letos se je hvala Bogu stvar spremenila in po nekaj letih
so ta srečanja ponovno oživela, zahvaliti pa se moramo katehistinji in
animatorkam, ki so gimnazijske prvega letnika sedaj. No, ob koncu bi rad omenil
še naš lokalni časopis Kočanski vestnik, ki bo letos praznoval že štirinajsto
leto obstoja. Leta sedemindevetdeset smo takratni dijaki in študentje začeli s
pisanjem Kočanske kronike, ki se je do danes močno zapisala v srca Kočancem
doma in predvsem po svetu, v Avstraliji, po Ameriki, kamor redno pošiljamo to.
Do sedaj smo izdali triintrideset številk, upajmo, da jih bomo vsaj še toliko,
no. Od začetnih sedmih članov uredništva, že več kot pet let ustvarjava le še
dva, in sicer glavni urednik Mile Uljan in moja malenkost. V lanskem letu sva
začela uvajati v delo še nekatere mladinke, ki bodo upajmo nekoč zamenjale
staro gardo. V časopisu je zbrano vse dogajanje tekočega in preteklega obdobja
in zajeto v rubrikah, kot so prebivalstvena statistika, kje se kaj dela,
zgodovina, novice iz šole, kultura, šport, zanimivosti, tudi nagradna križanka
je, no, pa tudi nadobudni Kočanski romantiki, ki pišejo pesmi, tudi noter
objavljajo, no. Zelo dobro sodelujemo tudi z našim župnikom, ki nam je vedno na
razpolago za vse prepotrebne informacije o rojstvih, smrtih, krstih in mašah,
za kar se mu tudi iskreno zahvaljujemo.
No, to se pravi, da zdaj
nastaja ena taka zanimiva kronika kraja in fare Podgraje, ki bo mogoče čez sto
let pa pritegovala še več pozornosti kot danes. Po tej zanimivi predstavitvi
mogoče še beseda gospe Lidiji Celin, ki bo pa spregovorila o tem, kako je pri
vas za tisto najbolj živo srednjo generacijo, se pravi zakonci, družinami.
No, v naši župniji, moram
povedati, nimamo tipičnih srečanj zakonskih skupin, ampak smo nekako spontano
se začele družiti. Ravno v teh dneh praznujemo, lahko rečemo, peto obletnico.
Sicer starši in družine, zdaj to bodo letošnji birmanci, takrat so bili
prvoobhajanci in sicer je bilo naše prvo skupno srečanje tako malo bolj
praznično, ki nas je mogoče najbolj povezalo na pobudo našega župnika, ko so se
otroci pripravljali na prvo sveto spoved. Na sestanku nas je gospod župnik, nam
je mogoče osvetlil pomen prve svete spovedi, kako je to za naše otroke pomembno
in da bi bilo lepo, če bi mi naredili to, kot en družinski ali pa skupni
praznik in nekako je potem to steklo in so te otroke spremljali pri spovedi,
potem smo se v župnišču malo zadržali, malo družili. No, in potem nekaj časa
smo se dobivali bolj zaradi takih tehničnih stvari, ki so se dogajale, dogovori
okrog obhajila in tako. Potem pa niti sami ne vemo, kdaj smo se začeli družiti,
pa malo globlje, bi rekli, smo odrinili na globoko. Mogoče takrat ko smo imeli
po svetem obhajilu, po slavnosti, naslednji teden skupni piknik, tudi z
gospodom župnikom in katehistinjo. Potem je to nekako steklo in nekaj časa smo
se družili bolj tako po prijateljski linij samo, ampak smo kmalu začutili, da
je to premalo, da bi ta naša skupina osmih družin, ki je vseeno precej velika,
različno stari smo, zelo smo si različni, različne službe opravljamo, naši
otroci, ki so naša vez, so res generacija tisoč devetsto šestindevetdeset,
imajo pa precej bratcev, sestric, ki so stari nekateri tudi dvajset let,
nekateri pa celo samo tri. Tako da smo mogoče nekaj časa porabili, da smo se
malo uskladili, da smo se pogovorili, kako si predstavljamo ta naša druženja in
smo si nekako zadali ena dva bolj resna projekta na leto. Do zdaj, no zdaj
imamo peto obletnico, nam je to nekako uspelo, najprej smo predlansko leto za
praznik svetega Miklavža vsaka družina smo zbirali, so otroci zbirali denar od
žepnine, tako da smo vsaka družina nekaj prispevali in smo kupili skromna
darila in obiskali naše starejše in bolne farane, ki živijo v domu starejših
občanov v Ilirski Bistrici. To srečanje, jaz mislim, da je bilo za vse neko
posebno, res izjemno doživetje, tako da lansko leto, ko nismo utegnili iti,
lani smo pač pripravljali starši in otroci skupaj jaslice, vzelo nam je precej
časa, zato ker nismo tako vešči. Vsi smo le amaterji, tako da nam je vzelo kar
enih pet sobot in nismo obiskali teh naših starejših faranov, pa so nam
sporočili po nekom, ki dela v domu, da če vemo, da nismo prišli. Prav tako je
prišla novica do nas, vprašajte jih, če vejo, da niso bili letos, no, in zdaj
smo jim obljubili, da bomo tisti teden okrog materinskega dneva to našo napako
popravili in bomo šli spet k njim na oblik, no. Zdaj se spet malo bolj
pripravljamo intenzivno skupaj z našimi otroki na sveto birmo, ki bo letos v
domači župniji 22. maja, dogovorili smo se, da bomo skupaj, ampak to spet na
pobudo našega župnika 25. aprila poromali na Sveto goro, tam opravili vsi
skupaj spoved, potem se bomo pa prepustili tokovom. Ne vemo koliko časa se bomo
še v tem številu lahko družili, ker nam navsezadnje naši otroci še eno leto
ostajajo doma in potem se bodo počasi razkropili v Ljubljano, Koper in tako,
srednje šole. Potem bomo pa videli, kakšne vezi in kaj nas bo še naprej držalo
Bi kdo k temu še kaj
dodal? Ima kdo kakšno izkušnjo s temi skupinami? Mogoče Vi, gospod župnik? Kako
Vi gledate nanj?
Ja, jaz vidim to kot eno
lepo delovanje Svetega Duha, ki dela in ustvarja skupine po aktivnih posameznikih
in zelo vesel sem, da so v vseh teh letih, od priprave na prvo obhajilo do
birme, tako aktivni bili, da so praznovali vse rojstne dneve otrok, odraslih in
še obenem obletnice prvega piknika in drugih teh srečanj, ki so bile med tem
časom, ne.
Jaz bi mogoče samo še to
dodala recimo, en fitbek smo dobili iz šole, ne znam drugače reči, v šoli je
rekla razredničarka naših otrok, pravi, joj, zelo lepo, da se družite, pravi,
ampak dejte mal nehat, oni so preveč povezani, oni tako držijo skupaj, pravi,
da jim skoraj ne moremo do živega. Ni bilo mišljeno nič v slabem pomenu. Otroci
so dejansko začutili to našo povezanost in so, tudi sami so brez da bi starši
kaj posebej posegali, so organizirali medsebojno učno pomoč, recimo, tako da
tudi ne samo v župniji, ampak tudi širše. Kot našemu kraju se mi zdi, da mogoče
tej naši otroci delujejo kar pozitivno, da se to pozna, no, da se družimo.
(pesem)
V župniji pa ste tudi
dobri pevci, in gospod Edvard Ceglar, Vas bom prosila, da poveste nekaj o
delovanju vašega zbora.
No, če lahko, bi rekel,
damo tudi mi en kanček k vsemu temu delovanju tele naše župnije, sem
zadovoljen, da sem predstavnik tega cerkvenega pevskega zbora, sicer je
priložnostno mešani pevski zbor, je pa to, da lahko se pohvalim, da je tudi
moški zbor. Morda smo edina fara v Sloveniji, ali pa morda tudi širše, da
prevladujejo v zboru pevci, in to ne od danes, ampak že dolgo dobo, štirideset.
Nekatere pevce imamo v zboru, ki pojejo že, bi rekel, Bogu v čast, ljudem v
slavo, že ene petdeset let in več. Žal nam so prilike v lanski sezoni so nam
prinesle tako, da je dolgoletni zborovodja in organist umrl, smo pa to
priložnost izkoristili, da smo obnovili pevski zbor, tako da zdaj nekako šteje
ta naš zbor žensk okrog petnajst, je pa tudi nekaj mlajših, bi rekel, punc se
pridružilo našemu zboru, moški smo se pa tudi, bi rekel, malo ojačili, tako da
zdaj moški zbor šteje dvaindvajset ljudi. Lahko povem in se pohvalim, da imamo
v naši župniji, da je tudi bila, bi rekel, tistikrat velika žrtev in pa uspeh
gospoda, takratnega župnika, Milana Grlja, da so v naši cerkvi, farni cerkvi
orgle, ki so iz zelo znanega, bi rekel, Marijinega, cerkve, to je Trsat na
Hrvaškem, v Reki, in ne vem po kakšnih vezah in finančnih močeh je on tisti
krat, bi rekel, to k nam pripeljal, Saj je res, da so potrebne morda kakšne
obnove ali kaj. Upamo, da bomo v bližnji prihodnosti to uspeli. Lahko se
pohvalim, da je pač, ne da se pohvalim, ampak da je silom prilik, da smo mogli
v lanski sezoni. Da imamo od lanske sezone naprej novega organista, to je
domačin, Janko Iskra. Ker pa v našem kraju ni bilo zborovodje, smo pa iskali v
bližnji Ilirski Bistrici in se lahko pohvalim, da smo imeli že za Božične
praznike, da smo imeli že tak prvi nastop, da imamo novo pevovodkinjo, gospo
Marto Reberc z Ilirske Bistrice. Ona nam pomaga, nas spodbuja in upamo, da
bomo, bi rekel, tudi za vnaprej uspešno delovali, morda lahko še povem, da je,
bi rekel, vsakega našega župljana, farana nekako pospremimo na večno pot s
takšnimle, bi rekel, svečanim pogrebom, tako da imajo vsi, ne glede na
materialne dobrine, enak odhod, bi rekel, božjo službo naprej, če se tako
izrazim.
SADOVI TRUDA, ZNAMENJA
UPANJA.
Ko sem Vas takole
poslušala, se mi je zdelo, da je ena tako pozitivna značilnost župljanov
Podgraj, to, da znajo stopiti skupaj, da se znajo povezati, da znajo trmasto
vztrajati tudi, ko jih sosedje mogoče malo zafrkavajo in imajo kakšne take
pikre na njihov račun. Pa vas zdaj vprašam, vsakega od vas posebej, kaj je
tisto, zaradi česar ste Bogu še posebej hvaležni, da ste ravno v župniji
Podgraje? Dam najprej besedo kar Vam, gospod župnik Peter Pipan.
Ja,Bogu sem najprej
posebno hvaležen za tri osebe, ki sem jih poznal in so sodelovale v župniji. To
je gospod Milan Grlj, župnik, ki je po drugi svetovni vojni kot sem že prej
povedal obnovil izgubljeni arhiv, ki je zgorel in na novo napisal vse matične
knjige. Za njim je prišel gospod Janko Krkoč, ki je v času svojega župnikovanja
obnovil župnišče in tudi vse cerkve. In tretja oseba pa je član prvega
župnijskega pastoralnega sveta Vitomir Celin, ki je bil človek, ki ni znal
reči: Nimam časa. In je bil zelo aktiven na vseh področjih pastoralnega dela in
tudi življenja nasploh. Naredil je veliko dobrega in pomagal k vsakemu in tudi
k temu, da se je pokanje med polnočno mašo nekako opustilo. Potem sem pa
hvaležen še Svetemu Duhu, ki na čudovit način deluje, da najde posameznike, ki
potem oblikujejo, ustvarjajo in vodijo posamezne skupine, ki se v župniji
pojavljajo, ne, poleg mladincev, poleg novinarjev in dela pri Kočanskem
vestniku in družinam in pevskemu zboru. Je tudi tu še molitvena skupina, ki
tudi deluje na tak način, ne. Torej, Sveti Duh deluje po posamezniku in po
skupinah, ki se porajajo vedno znova, čeprav se zdi, da življenje v naši
župniji je čisto enostavno, pa vendarle, ko bolj analiziraš, vidiš, kje so
tiste posebnosti.
No, zdaj pa isto vprašanje
še za Vas, gospod Edvard Ceglar.
No, lahko še enkrat povem,
da prihajam iz fare Podgraje, kjer spada tudi vas Zabiče in ponosen sem in
koderkoli hodim, bi rekel naokrog zmeraj povem, da sem iz Zabič. Če koga
zanima, kje je, se pa še pozanima, da so to Zabiče pri Ilirski Bistrici, ampak
mi se pohvalimo in rečemo, da je to Ilirska Bistrica pri Zabičah, ker naša
Kočanija, naš cel konec, je tako, bi rekel, zavesten, da znamo spoštovati, da
so naši predniki ogromno pretrpeli in nam tudi ogromno ustvarili, in da smo
tako zavedni, bi rekel, domačini. Ponosen sem tudi na naš zbor, ki je morda
eden redkih, ki izhaja samo iz našega kota. Mi rečemo: Je naš zbor iz
Kočanskega kota, je pa priložnost, bi rekle, se ukvarjamo z vsemi priložnostmi,
tako da kujemo in za Božjo slavo in za vreme in za vse priložnosti, ki se na
tem koncu dogaja, in še enkrat poudarjam, bi rekel, poudarjam to, da vse mlade,
da učimo v tem duhu, da naj se zavedajo svojega rojstnega in domačega kraja.
Zato sem ena velikih, bi rekel, velikih, v veliko zadovoljstvo mi je, ko rečem,
da sem iz Zabič iz Podgrajske fare in tudi izkoristili smo lani, sem omenil, da
smo izkoristili to, bi rekel, priložnost, da bi obnovili ta zbor, upam da nam
bo to uspelo in bomo še koga s to oddajo priklicali v njem klic, da naj se
odzove svojemu domačemu kraju.
Gospa Lidija Celin.
Jaz sama sem pa prišla
pred leti že v župnijo Podgraje iz Ljubljane, iz velike župnije Svete Družine in
je bil prehod v Podgraje mogoče kar nekakšen šok, pozitiven sicer, zato ker sem
spoznala, da je življenje vsakega posameznika v taki majhni župniji izziv.
Dobila sem občutek sprejetosti in to, da sem potrebna za aktivno življenje v
župniji in zato sem zelo hvaležna, ker drugače bi se lahko kje kar izgubila v
množici.
Še gospod Simon Simčič.
No, jaz pa kot predstavnik
malo mlajše generacije lahko rečem, da smo res Kočani zelo povezani med seboj,
to nam kaže tudi tolike skupnosti in ta društva, ki obstajajo. Rad bi pa
povedal še eno, kar je zelo pomembno, najbolj vejo to povedati naši rojaki v
tujini, jaz sem bil tudi v Avstraliji in tam nas najbolj, nam povejo koliko smo
mi med seboj povezani, koliko oni pogrešajo to našo Kočanijo in koliko jo imajo
radi. Tudi nas so vse skozi spodbujali naj pišemo ta časopis, da nas zelo radi
berejo, da ne bi nikdar zamrl. Upamo, da bo tudi tako naprej.
Hvala vsem štirim za ta
pogovor, preden pa se zares poslovimo, bomo seveda izrekli še priprošnjo k vaši
nebeški zavetnici.
Karmelska Mati Božja.
Prosi za nas.
ŽUPNIJA SE JE PREDSTAVILA.
HVALA ZA VAŠO POZORNOST IN VABLJENI NA ODKRIVANJE NOVE ŽUPNIJE PRIHODNJI
PONEDELJEK.
Ni komentarjev:
Objavite komentar