ŽUPNIJA SVETI ANTON.
IZ ŽIVLJENJA NAŠIH ŽUPNIJ.
ŠKOFIJA KOPER.
V današnji oddaji Iz
življenja naših župnij, spoštovane poslušalke in poslušalci, vam bomo predstavili župnijo Sveti Anton.
Moram vam povedati, da je ta trenutek v našem studiu zelo živahno. Kar precej
župljanov s svoji župnikom je namreč prišlo. Tako so tukaj z mano gospod župnik
Franc Prelc in njegova sestra Kristina. Potem sta tukaj osemletna Anja Jakomin
in desetletni Matej Jakomin, bratec in sestrica, ki zelo lepo sodelujeta pri
maši, potem naprej gospa Marija Lunja, Modra Turk, Silva Udovič, Vilma Križman
in Miloš Klinec. Spoznali jih bomo med oddajo, ko bodo pripovedovali o tem, kaj
v župniji počnejo. Vsem pa zdajle prav lep pozdrav.
Tudi jaz vse iz srca
pozdravljam v svojem lastnem imenu, ampak tudi v imenu teh navzočih, predvsem
pa tistih, ki so želeli priti, pa niso mogli in vseh župljanov župnije svetega
Antona.
Najbolje, da se lotimo
našega pogovora tak kot običajno. Sveti Anton. Kje pa je ta župnija?
V Sloveniji. In sicer
približno 10 kilometrov nad Koprom, kot da bi se urica iz Kopra iz stolnice
dvigala, dvigala gor in se zaustavila pri cerkvici svetega Antona. To je en
čudovit razgled nad Koprom, nad morjem, nad hribi, nad Šovrini. In starodavna,
starodavna župnija.
Starodavna, starodavna
župnija posvečena svetemu Antonu. Precej časa pa pravzaprav ne Koprčani ne
Slovenci niso govorili o svetem Antonu, ampak so to vas imenovali drugače. Po
vojni je bilo namreč moda preimenovanj in sveti Anton je zvenelo nekoliko
preveč krščansko in takrat se je vas imenovala. Gospa Vilma, boste morda Vi?
Pridvor, ne, in sicer to
je bilo tako. V Svetem Antonu je bila cerkvica zveze komunistov in je bilo
nekako neprimerno, da bi se imenovala Zveza komunistov svetega Antona in so
preimenovali vas v Pridvor. Nad vasjo je pa vasica Dvori in verjetno izvira iz
tega: Dvori, Pridvor.
No, ampak po osamosvojitvi
ste pa vaščani nekako dobili to ime nazaj in menda ni šlo prav lahko?
Prav s težavo. Muka je
bila. Ljudje so se zbirali. Zbirali podpise. Imeli strašno željo po ponovni
vrnitvi Svetega Antona. Moram še to reči, da stari vaščani so zmeraj rekli: 'Mi
smo Antončani, prihajamo iz Svetega Antona, gremo v Sveti Anton.' Pri nas doma
se je tako reklo. Dočim mladina se je pa navadila Pridvor. Pol je bilo to
težko. Še danes se sliši Pridvor. Mene to zaboli, čeprav nisem Antončanka, sem
priženjena v Sveti Anton, ampak rada slišim Sveti Anton, ker vem, da tudi moj
mož takrat se je dosti boril za to, da je postalo ponovno preimenovanje vasi v
Sveti Anton. No, vaščani so se zbrali, imeli enake želje, dobre misli in
potrdilo se je ponovno ime Sveti Anton.
ŽUPNIJA V OČEH DOMAČEGA
ŽUPNIKA.
No, Sveti Anton je tudi
vas, ki je vključena v Istrsko oljčno in vinsko cesto, tako da je dogodkov kar
nekaj. To se pravi, to je tudi kmetijsko okolje, oljke lepo rodijo, dobro rodi
vinska trta, kraji so veseli. Zdaj pa še nekaj o sami župniji, gospod Franc
Prelc, predstavite to svojo župnijo.
Tej spremembi imena Sveti
Anton sledi tudi, in mislim, da ni to nič manj pomembno, sprememba kar
številnih zaselkov, vasic in ulic, ki so spet postali Šušteti, Gregoriči,
Ravne, Hrib, Potok, mislim cela vrsta takih, 22 vasic, ki se ujemajo v en tak
venček okrog Svetega Antona in letos smo vsem tem 22-im naseljem zasadili po
eno oljko na cerkveni parceli in v sredino parcele tudi eno večjo oljko, ki so
jo poklonile Istrske Karitas ob 72-letnem praznovanju, in sedaj povezuje tudi v
naravi te vasice s temi čudovitimi imeni, ki bi se jih splačalo tudi slišati
vse v celoti. Torej, to je sedanja situacija te župnije, ki raste, se razvija
in je dosegla že okrog 1500 prebivalcev z lepim številom otrok. Tako da ko
gremo nazaj v zgodovino se nam zdi, da je en droben otročiček, ki se je porodil
leta 1567-ega leta, ko so iz manjše cerkve na vsak način hoteli zgraditi veliko
cerkev, da bi škofa prepričali, da jim more dati župnijo in že 1582-ega, se
pravi že pred 425-imi leti je škof njihovo pridnost nagradil, da jim je dal
župnika in zdaj so že 34 župnikov pastirovali na tem prelepem hribu nad Koprom,
in njihova imela imamo vsa zapisana v zgodovini. Jaz sem sedaj zadnji župnik
zaenkrat in z veseljem prebiram v arhivu zgodovino nekaterih teh bolj pomembnih
duhovnikov, kot je Avguštin Zlobec recimo, Jože Ličen, eden od zadnjih, no prav
zadnji je bil ta Marjan Jakopič, ki je bil župnik za Bertoško in Svetoantonsko
župnijo. Zakaj je prišlo do te neverjetne odločitve škofa, da je majhni
skupnosti dal svojo lastno župnijo, je nastala zgodba, da so pač tukaj se
naselili iz turških krajev begunci oblečeni tudi v turška oblačila, iz tistih
krajev pač Bosne in podobno in so bili tukaj nekje čudni ljudje, s čudnimi
oblekami in zato so jih v Kubedu v župniji zasramovali. In oni so vzeli to kot
povod, da želijo biti sami, samostojni in škof je to upošteval, in jim tako. Še
danes imamo celo vrsto Turkov kot priimkov, ki se baje še iz tistih časov nekje
prelivajo v današnji čas. To je kratek povzetek te zgodovine in ki je gotovo v
zadnjih letih se igrala s pomanjkanjem duhovnikov, tako da je več časa bil isti
župnik tudi v Bertokih in pri Svetem Antonu, kot prvi po vojni gospod Koritnik,
potem gospod Bole, letošnji zlatomašnik in podobno. Pred dvema letoma se je pa
škof odločil, da bi dva duhovnika, dva župnika iz svetega Antona in Bertokov
zaživeli skupno življenje in dal je tako eno novo pričevanje pokoncilskega
življenja dveh župnikov skupaj v enem timu, da bi si razdelili moči in
sposobnosti, Ampak tudi, da bi pastirovali tako kot je Jezus svoje učence učil,
da jih je pošiljal po dva in dva, da bi lahko on potem, da bi prišel v kraje,
kamor jih je poslal, prevzel besedo in da bi On bi tisti, ki Božjo Besedo
osebno spregovori in mi verujemo, da Jezus, ki prihaja med nas postaja župnik
ene in druge župnije in zato se sedaj prelivajo različni dogodki, spovedovanje,
kateheze in druge stvari v eno enoto za 6000 prebivalcev, ker Sveti Anton ima
okrog 1500 in je to gotovo en nov izziv za župljane, da razumejo ta nov,
pokoncilski model dela, pa tudi za naju duhovnika, ki se sicer že dolgo
srečujeva, ampak delovati skupaj, si razdeliti delo tako da obedve župniji dobivajo
več kot bi sicer dobile, je en velik izziv in zato prosimo tudi naše župljane v
molitev, da bi to zmogli.
Torej o tem, kdo je farni
zavetnik ne bo treba izgubljati besed, ker vemo, da je to sveti Anton, zelo
častite pa tudi Karmelsko mater Božjo. Mogoče še malo: Kako je pa prišlo do
tega, da je še Karmelska mati Božja tako spoštovana in češčena pri vas?
No, kolikor jaz vem, saj
sem rekla, nisem rojen v Svetem Antonu, ampak odkar sem tle vem da krajani
dosti dajo na ta praznik Karmelsko mater Božjo, da jo zelo častijo in sicer
tudi dosti imen je nastalo Karmen, Karmela in tega imena, to je nekako tudi
vaški praznik, šagra bi rekli na primorskem, ne. To obeležimo s slovesno sveto
mašo, gospod župnik povabi več župnikov, da sodelujejo pri maši, birmanci
oziroma birmanke nosijo kip matere Božje in pevci in godba na pihala sodelujejo
v procesiji. Po končani maši pete litanije in procesija po vasi in zaključimo
na koncu z najsvetejšim in mislim, da je to zelo velik praznik za vse Antončane
in okoliške vasi, ker radi pridejo, ker je to že tradicija, ne, Vejo da prve
nedelje po 16. Juliju, da je Karmenca: Mi rečemo Karmenca pri nas, ne, in
ljudje se zberejo, domačini pridejo, ostali in praznik.
IZ FARNE KRONIKE
Mogoče prej ko gremo na
to, kaj nekdo počne v župniji in bomo povabili k pogovoru še ostale, ki so
zdajle prišli z nami v naš koprski studio, gospod župnik še kakšni takšni
utrinki iz farne kronike. Take najbolj znamenite ali pa dogodke ali pa ljudi,
ki jo zaznamujejo.
No, mogoče prav v zvezi s
to pobožnostjo, Karmelske matere Božje: Oltar, ki so ga čudovito izrezljali v
17. stoletju in je posvečen desni oltar cerkvi Materi Božji Karmelski je gotovo
bil prvi povod, da se je posebej častilo Mati Božjo Karmelsko, kdaj se je pa
prav začelo s temi slovesnostmi, ki so
primarne v župniji bolj kot praznik svetega Antona, to je gotovo zavito malo v
zgodovinsko skrivnost in jo bo treba razkriti kdaj. Potem je še izjemno lep
oltar iz iste dobe približno, posvečen svetemu Jožefu. Tako da nas v cerkvi
pozdravita ta dva oltarja z desne in leve, in potem pa pade pogled na glavni
oltar, kjer je novejšega datuma, letnice, ampak lepa podoba svetega Antona
puščavnika, prvega ustanovitelja redovnega življenja na vzhodu in lahko bi
rekli začetnika tudi ali vsaj pobudnika meništva na zahodu, no, ampak ta oltar
je osiromašen, ker na njem je bila Karpačijeva slika svetega Antona, ki so jo
pa morali v težkih časih polpretekle dobe prodati, da so ohranili to cerkev in
da so jo obnovili. To je ena velika izguba za to župnijo. Je pa gotovo celotna
cerkev ohranjena iz tistih starih časov in pod zadnjimi župniki tudi čudovito
obnovljena. Streha, zunanjost in notranjost in tudi okolica, ki jo domačini
predvsem za te praznike, ampak tudi za druge, izjemno detajlno obdelajo,
uredijo, tako da sem z velikim veseljem prišel tudi kot župnik in občudoval
pridnost, povezanost, delavnost večjega števila župljanov, posebno za take
večje praznike.
(pesem)
Že ko sva se gospod Prelc
dogovarjala za tole naše snemanje, ste povedali, da so Vaši župljani vajeni
marsikaj narediti sami. Precej časa namreč niso imeli župnika, ki bi stalno
bival v njihovi sredi in so se tako naučili, da je treba za kaj tudi poskrbeti
in zdajle v nadaljevanju naše današnje oddaje bomo videli, kaj vse se v Svetem
Antonu dogaja. Začeli pa bomo tako kot je najbrž tudi prav, s tistimi, ki
največ molijo. Tu so predstavniki molitvenih skupin: Modra Turk, Silva Udovič
in Kristina Prelc. Pa začnimo morda kar s samo molitveno skupino gospa Modra.
Ja, pred leti, ko sem se
preselila v to župnijo, sem spoznala, da je potreba po molitvi. Pred mašo se ni
molilo in tako da smo uvedli molitev pred mašo, molitev rožnega venca in se še
danes to izpeljuje, ne. Kmalu zatem se je ustanovila ena taka skupinica
molitvena, ki še danes deluje. Lepo je biti v tej skupini. Lepo je ko tudi
potrkajo ljudje v svojih težkih trenutkih in nas prosijo za molitev. Lepo je
tudi ko se pridejo zahvaliti, da se tudi v njihovem imenu na primeren način
Bogu zahvalimo. No in tako zdajle nadaljujemo to delo kar naprej, ne.
V Svetem Antonu pa obstaja
tudi, če sem prav razumela bratovščina Karmelske Matere Božje. Kako je pa s to
bratovščino, gospa Silva Udovič?
Pred leti je k nam prišel
duhovnik gospod Iztok Mozetič in nam je dal idejo, da bi se ustanovila
Karmelska bratovščina, ne, in vsi smo bili navdušeni nad tem. On se je povezal
s Karmeličankami na Dolenjskem in smo začele z devetdnevnico, ker je bilo to ravno
pred praznikom Karmelske Matere Božje. In potem, da na tisti dan ko je bil
praznik Karmelske Matere Božje, smo dobili škapulirje in tako da zdaj to vsako
leto obnavljamo.
Kaj je to škapulir,
nekateri naši veroučenci vedo, ker par let nazaj je bilo to v šmarnica
razloženo, najbrž pa ne vedo prav vsi naši poslušalci, pa mogoče poveste: Kaj
pravzaprav je škapulir in kaj pomeni pripadati eni taki bratovščini kot je
bratovščina Karmelske Matere Božje?
Gotovo, da bi najbolj
znali povedati karmeličani in karmeličanke, ki so eno najstarejših redov v
katoliški cerkvi in so se rodili na gori Karmel v Palestini tam v 12. Stoletju
in se potem razširili po celem svetu in v Sloveniji hvala Bogu imamo dva taka
samostana, v Sori in pa na Dolenjskem. Je pa to en košček oblačila, ki nas
spominja na Mater Božjo, kot da bi nas ona ogrnila s svojim plaščem. To. In
zaradi tega se res, sem bil presrečen, ko sem prišel v to župnijo, da sem
odkril ne samo to molitveno skupino za katero sem danes zvedel eno tako
skrivnost, ki upam, da si jo smem povedati, da je začetnica te molitvene
skupine, ko je prišla v župnijo, ko je nesla prve smeti v kontejner, je na vrhu
kontejnerja odkrila rožni venec in to je bilo zanjo znamenje, da jo Bog kliče
in je potem ta rožni venec še danes mi pokazala po 13-ih letih in je bila to
spodbuda, ki je zbirala vedno bolj vse tiste, ki so bili dobre volje in moram
reči, da imam največ presenečenj pri Svetemu Antonu je bilo zame prav to, ko
sem prihajal iz Bertokov gor k maši, v tednu in v nedeljo, da sem odkril to
molitveno ozračje ljudi, ki molijo 20 minut ali še več pred mašo, v
devetdnevnici pa še več in zato je bilo zame to veliko znamenje upanja, da se
bo milost teh molitev razširila po drugače dokaj hladni župniji, ki je sicer
predmestna koprska župnija in zato potem tudi toliko boljše predstavim res eno
skupino, ki se je raztegnila v Karmelsko povezavo z vsemi Karmelskimi samostani
in bratovščinami po svetu in se s tem ustvarilo eno dragoceno ozadje za globlje
duhovno življenje, predvsem pa za spreobrnjenje. No, in tretja postaja, ki smo
jo pa mi vpeljali ob prihodu, je morda prav če Kristina reče dve besedi.
Jaz sem bila zelo hvaležna
Bogu, da sem res dobila to skupino in kot sem bila naučena, da smo se tudi v
drugih župnijah dobivali skupaj enkrat na mesec, da smo poglabljali eno Besedo
iz Svetega pisma, ki se imenuje Beseda Življenja. In tako smo z župnikom videli
skupaj, da bi bilo zelo lepo in smo tudi čutili, da bi tudi mi začeli s to
skupino Besede Življenja, ki si pomagamo, da lažje živimo in ko doživimo
doživetje lahko skupaj povemo in za mene je to eno veliko bogastvo, ker odkar sem
odkrila to novost, takole bi rekla, od Cerkve, od Chiare Lubich, a ne, ki je
Marijino delo to nadaljuje, mi je meni to zelo pomagalo v življenju in tudi
vidimo sadove in marsikdo se prav zahvali Bogu prav za ta način življenja.
Župnija, ki toliko moli, prav
gotovo je na poseben način blagoslovljena in v nadaljevanju našega pogovora
bomo pa zdajle spregovorili o tem, kakšno je pa vaše bogoslužje.
Jaz bom potem že to dala h
Karmelu ne.
O živem rožnem vencu…
Ja, lansko leto smo imele
to čast, da nas je oče Franc peljal k sestram Karmeličankam v Soro na
Gorenjskem. Zelo so nas navdušeno sprejele, smo se lepo pogovarjali z njimi in
bilo je čudovito.
Vi pa ste hoteli dodati še
nekaj o rožnem vencu, ne.
Ja, in obstaja…
…misijonu.
…po misijonu v Svetem
Antonu ne, Svetem Antonu se je tudi ustanovil, ustanovila skupina živega
rožnega venca, ki se moli za duhovne poklice.
Ja, in v to skupino smo
vključeni tudi te, ki smo v bratovščini Karmelski.
ZA ŽIV UTRIP ŽUPNIJE SI
PRIZADEVAJO.
Lepa prijazna fara si
zasluži tudi lepo bogoslužje. Seveda pa si mora za to marsikdo prizadevati in v
fari Sveti Anton si za to prizadevajo stari in mladi. Pa bi mogoče začeli kar z
mladimi. Tukajle sta zdaj z nami Anja in Matej Jakomin, bratec in sestrica, ona
ima 8 in bratec 10 let. Lepo pozdravljena.
Lep pozdrav.
Pozdrav.
No, kako vidva sodelujeta
pri bogoslužju? Kaj počneta pravzaprav v cerkvi?
Jaz služim, ministriram in
pomagam pri oltarju, kar je treba.
Jaz tudi.
Ti tudi. Kaj pa vam je
najlepše v cerkvi? Zakaj najraje pridete?
Zato, ker imamo Jezusa
radi.
Tudi zaradi tega, ker jih
mi radi vidimo pri oltarju in tudi ljudje večkrat rečejo. Predvsem, ker
prihajajo ob delovnikih, to kar je za Sveti Anton kar malo čudno, ni bilo te
navade. Zdaj pa včasih kar velikokrat med tednom in ker sta brat in sestra drug
drugega podpirata in sta res v veliko oporo in tudi v veliko, velik okras pri
oltarju.
Ahm. Malo več o tem, kako
pa pri vas poteka bogoslužje, za kaj vse si prizadevate, kdo vse se pri tem
trudi, nam bo povedal pa gospod Miloš.
Ja, jaz sem v Svetem
Antonu že 15 let, najprej sem hodil bolj od zadaj v cerkev k maši in pomagal
moliti rožni venec, ko je pa prišel oče Franc v Sveti Anton mi je malo bolj
približal oltarju in me zaprosil za pomoč pri služenju. S tem smo dobili še nove
ministrante in ko slučajno ob delavnikih ni, z zadovoljstvom jih jaz zamenjam
in v njihovem imenu služim Bogu.
Presenetljivo za župnijo
Svetega Antona je to, da v obnovljenem zvoniku zvonijo trije zelo lepi zvonovi,
s katerimi zna dobro ravnati Iztok Turk. Posebej zazvenijo ti zvonovi ob
pogostih pogrebih, ki so moram reči novo presenečenje v tej župniji, ker
zberejo zelo veliko število ljudi, bodisi na pokopališču, bodisi pri redni
pogrebni maši.
Lepo pa je seveda, če se
pri maši tudi poje, in gospa Vilma, Vi mi boste povedali nekaj o vašem zboru.
No, kaj bi Vam rekla? Naš
zbor je bi se reklo že zelo star. Oziroma ustanovljen je bil leta 45, takrat je
naš duhovnik Dušan Jakumin prvi začel s tem, je zbral mladino, 40 fantov in
deklet in jih navdušil za petje lepe slovenske pesmi. Kasneje je zbor vodil
domač organist gospod Milko Delasavia, Po njegovi smrti leta 91 je zbor vodila
gospa Ivanka Rijavec iz sosednje župnije Bertoki, na orgle pa je začela igrati
Elena Kadrečič in kasneje so se menjavali razni dirigenti, razni organisti. No,
že od leta 2001 pa imamo organistko našo domačinko Natašo Bembič Saverin. Ob
posebnih priložnostih pa nam pomagata dirigirati Elena Turk in Ingrid Kozlovič.
Med leti, ko je bil gospod Primož Krečič pri nas, je zelo navdušil mladino in
ustanovil mladinski pevski zbor, je bilo veliko veselje za nas in za njih.
Zbirali so se štiri leta do njegovega odhoda, potem pa je zbor počasi propadel,
med naše vrste bolj malo jih je prišlo, v glavnem t'le smo srednja generacija,
najstarejši je 80, najmlajši 25. Trenutno nas je v zboru enih 15 pevcev,
sodelujemo vsako nedeljo pri sveti maši. Poleg tega pojemo ob različnih
prilikah. Kakšnih pogrebih, porokah. Sodelujemo s sosednjimi župnijami pri
raznih večjih prireditvah kot združeni pevski zbori z župnijo Predloko,
Bertoki. Gremo zdaj že vsako leto na praznik Marijinega Vnebovzetja na Vzroček,
z velikim veseljem se pripravljamo in sodelujemo kot združeni zbori, v Črni Kal
zdaj po novem na praznik svetega Valentina, na Karmenco se še posebej
pripravljamo, povabimo še ostale pevce, da malo ojačamo, da je bogoslužje
lepše, v glavnem se trudimo po svojih zmožnostih, no, kolikor pač zmoremo in
znamo, v glavnem: radi pojemo, k maši radi prihajamo, se imamo radi.
Njihovo petje prebija gor
strop in se razliva do nebes. Prav ikona tega pevskega zbora je pa pred nekaj
tedni, to je Marčelo Fikon dokazal, da je pevski zbor res star 63 let, ker je
on začel s tem pevskim zborom in mu je škof dal posebno priznanje in upam, da
ni edini, ker so še drugi toliko starejši. Torej ta pevski zbor res pomeni v
dušo, v cerkvi eno velikansko oporo, ne samo s slovesnostjo in z zbranostjo,
ampak tudi ker znajo prisluhniti spodnjim masam ljudi in jih večkrat potegniti
v ljudsko petje.
(pesem)
Kaj vse se v Svetem Antonu
dogaja, kaj vse tam ljudje počnejo?
Mnogi sodelujejo tudi kot
bralci, pri Karitas, pri drugih gospodarskih zadevah, koliko, bi moral kar
imena, imena, imena, ker tam se res zaradi teh posebnih prilik to delo, ne vem,
pri vzdrževanju župnišča, cerkve, okolice, pri organizacij procesij in podobno
je moška ekipa zelo močna in zato so nekateri ki bi bili res vredni, da bi bili
tukaj in da bi povedali svoje zgodbe, posebno družine Turk, potem mnoge druge,
mnogi drugi, ki so res staroste, ne, na tem področju vsa povojna leta. Toliko
morda kot ena povezava, tudi, za bralce pri nas ni nikoli problemov, kadar
pridem maševat gor, je že vse organizirano, vsak ve kdo bo prebral berila,
prošnje, ali vložke ali uvode v mašo in podobno in tukaj gotovo je imela Modra
pred Miloše eno izjemno vlogo, ker je bila kot glavna pri oltarju in to delo si
sedaj malo delita v cerkvi, tako, da je zame, ki spovedujem v Bertokih pri dveh
mašah in pridem gor v tako urejeno in
pripravljeno bogoslužje, zares možno, da veliko lažje, sproščeno in bolj
svobodno spregovorim Božjo Besedo tako v branje skupnosti.
Kako pa je v župniji
poskrbljeno za otroke in mladino? Mogoče malo še o katehezi in o ostalih
dogodkih, ki so namenjen prav njim, takšnim kot sta Anja in Matej
No, tukaj bi mogle biti sedaj
katehistinje Neva Kozlovič, Oriana Turk, ki je tudi učila nekaj let verouk in
sedaj novo poročena Katarina Švab, ki ji čestitamo ob prvem otroku, ki ga je
sedaj pred kratkih dobila. Oni, potem gospod Marjan Jakopič, ki prevzema
predvsem višje razrede, tako da jaz bolj malo dirigiram kot starosta to ubrano
in uglašeno katehetsko skupino, ker se tudi še precejšnje število otrok iz
Bertoške župnije rajši udeležuje verouka pri Svetem Antonu, tako da je
polovica, približno okrog 100 otrok pri Svetem Antonu in okrog 100 otrok v
Bertokih. Kar že številnemu katehetskemu zboru sta se letos pridružila še dva
gosta: Ana Valič iz Portoroža in pa Željko Lojze iz Bertokov, zaradi tega, ker
smo želeli imeti ves verouk v enem dnevu v tednu, zato da se otroci med seboj tudi
lažje srečujejo in da se starši med seboj pogovorijo medtem ko so njihovi
otroci pri verouku. To je gotovo ena pomembna stvar. Manjka pa gotovo delo z
mladimi. To je tukaj v Istri velik problem in tudi tukaj pri nas se
dogovarjamo, molimo, skušamo v majhnih skupinicah se pogajat o možnosti bolj
temeljitega vključevanja v eno bolj trajno skupino mladih.
Zdaj bi pa mogoče še vidva
sama malo povedala, kako je to pri verouku. Anja, ti hodiš v kateri razred?
V drugi.
Drugi. Kdaj boš šla pa k
obhajilu?
Čez eno leto.
Čez eno leto. Se že
veseliš?
Ahm.
Kako pa je pri verouku?
Koliko vas je? Kaj počnete?
Tam 12
nas je.
Ahm. O
čem pa ste se letos učili?
O
stvareh kdaj so ti prazniki in to.
Ahm.
Zdaj boš pa še ti Matej malo povedal. Ti si pa že višji razred. Četrti
verjetno?
Končal.
Končal
si četrtega.
Kaj ste
pa vi počeli pri verouku?
Mi smo
se po, nam je katehistinja povedala različne zgodbe in smo se pogovarjali,
potem smo imeli kvize, takšne in tako smo imeli.
Sta rada
hodila k verouku?
Ahm. Ja.
No, zdajle
je pa že čas, da spregovorimo o Karitas. Med začetniki Karitas v Svetem Antonu
je gotovo gospa Marija Cunja, ki je zdajle tule med nami. Gospa Marija, lep
pozdrav in morda nekaj spominov iz tistih prvih časov.
Enako,
lep pozdrav tudi Vam…
Kako ste
začeli?
… in
vsem poslušalcem. Začelo se je takoj 91-ega leta, ko smo postali samostojna
Slovenija, ko smo dobili svojo državo in takrat je tu gospod oziroma oče Jože
Ličen ustanovil to Karitas,. Nas je povabil, so bile volitve. No, sem tudi jaz
bila izvoljena, izvoljenih nas je bilo šest, ampak ostali sva do danes samo še
dve delovne.
Od
tistih prvih?
Od
tistih prvih.
To je
poleg Vas še?
Je še
Berta Muženič, ampak je tudi ona zdaj v bolniški.
In kako
ste se lotili dela?
Zelo
lepo. Zelo lepo smo takrat sodelovali. Takrat jih je bilo še nekaj, tiste
začetnice so še en čas vztrajale potem pa je počasi tole ponehalo. Midve pa sva
vzdržali, zdaj včasih je pomagala tudi Modra, priskočila na pomoč za kam
prepeljat, jaz nimam vozila, ne vozim, tako da rabim prevoznika. Ali je Modra
Turk ali je Miloš. Miloš zelo veliko gre, nam pomaga, prispeva k temu, razvozi,
ker imamo tudi obiske. Obiskujemo starejše, po domovih, tudi do 18 smo jih
imele, ki smo za praznik jih obiskale doma in v bolnici in v domu na Markovcu
in v Izoli, naše farane, ki so dol.
Ahm. To
se pravi, da je pravzaprav danes še dosti, sicer je marsikdo potreben tudi
materialne pomoči, ampak še veliko bolj pa pravzaprav te pozornosti, te
bližine. Kako Vi to doživljate, gospod Miloš?
Ja, mi
imamo, dobimo enkrat, dvakrat na leto pomoč, evropsko pomoč. Imamo ostarele in
letos za Veliko noč smo obiskali in voščilnico nesli kar 72 družinam, ostarelim
in tem bolanim. Obiskali smo tudi po domovih.
Vaše
vaščane?
Ja. Je
zelo zanimivo tudi ko prideš v dom upokojencev, kot tudi ne iz naše župnije, ko
so v isti sobi in ti ponuja tisto trosečo roko in ko se pozdraviš z njim, se
začutiš eno Božjo moč, da ga potolažiš, da mu daš upanje in zaupanje v Jezusa,
in tako, tako, jaz bi povabil še druge moške, čeprav so zelo aktivni pri Svetem
Antonu, da bi se pridružili tudi Karitasu, ker bodo videli kako je to bogata
daritev.
Če je v
župniji veliko starejših, mogoče takih, ki težko pridejo k sveti maši, ali
morda organizirate tudi kakšno pomoč pri tem, vsaj včasih?
No, to
bi morda jaz par besed povedal. Gotovo, mi imamo letno srečanje za ostarele in
takrat se zelo potrudijo, da pride čim večje število, tako da je celo čez 20
maziljenih, potrem pa na Brezje gre vsako leto poseben avtobus ostarelih, letos
je bilo 52 iz Bertokov in Svetega Antona, ampak najlepše je tisto, kar sem pri
svetem Antonu doživel je bilo to, ko mi je Marija pri svojih, ne vem: Koliko
jih je? 85, Marija?
85.
Ja, Ko
mi je prišla prišepetat: 'Veš kaj, tam se nekaj lomi v tisti družini, ta zakon
ne vem, je v nevarnosti, dajmo kaj molit, dajmo kaj naredit zanje.' To se mi je
zdelo najlepše, kar lahko Karitas posreduje in da se ohranjajo trdne te naše
družine. Potem pa pride ena ali druga po maši pa pravi: 'Veste kaj, ja lepo da
obiskujete teh 18, 19 bolnikov vsak prvi petek in jim prinesete obhajilo, ampak
tam je še eden, kam je še eden, kaj je še ena.' Tako da se je zdaj to število
že dvignilo na enih 22, ki jih skušamo obiskat vsak mesec in se to pravzaprav
duhovna Karitas povezuje tudi s to materialno in to gradi vezi edinosti tudi
med nami, ki delamo in tistimi, ki ne morejo. Potem pa da ne rečem tisti, ki so
na posteljah negibni, nepokretni in morda že 20 let in pravijo: 'Vse te moje
trpljenje, molitve darujem za ljudi po župniji, ne. To so trenutki neverjetnega
duhovnega naboja tudi zame osebno.
SADOVI
TRUDA, ZNAMENJA UPANJA.
Potem pa
to, kar je omenil Miloš, ne. Ti možje, to je ena cela taka skupina, ki se
ukvarja gotovo bolj z gospodarskimi stvarmi, to je: Jože, Štefan, Galerino,
potem Marko et compani se reče, ne, zmeraj je tudi po maši, pred cerkvijo ali
pa že pred mašo, potem pa tudi na kakšni kavici v gostilni, ampak, kar naenkrat
jih vidiš pred cerkvijo. Se lotijo tega ali onega dela v župnišču. Mnoge stvari
za katere jaz nisem niti vedel, da obstajajo, sem videl kako so povezani med
seboj v teh skupnih akcijah, ki se potem oblikujejo tudi v ene take trenutke
postrežbe po praznikih, po maši in po praznovanju in podobno. Vse to so gotovo
elementi Karitas in so izraženi na različne načine, tudi na gospodarskem
področju. No in vse to je tudi pomagamo, da smo v teh letih marsikaj uredili:
okolico, dvorišče, potem drugo parcelo, mlake in podobno, s pomočjo teh ljudi
in vse to daje en občutek, da Cerkev ni izumrla, da se župnija tudi na tem
področju nekaj drži pokonci in da želi še bolj pokazat ta svoj obraz, ne samo
duhovno, ne samo vzgojno in katehetsko, ampak tudi v držanju okolice v enem
lepem skladju, da postanejo vzorec tudi za druge družine, ki se trudijo, da bi
tudi s to zunanjo lepoto svojih hiš in okolja pričevali o lepoti Boga.
Marsikaj
smo povedali. Marsikaj je ostalo tudi neizgovorjeno, tako kot zmeraj. Čas je
pač prekratek, da bi lahko v njem vse zaobjeli. Hvala vsem, ki ste prišli v ta
naš studio iz svetega Antona pričevat o življenju te vaše lepe župnije in
veliko Božjega blagoslova tudi v prihodnjih dneh vam želim.
Jaz bi
samo to še rekel. Iskrena hvala vsem tistim, ki bi mogli biti tukaj in bi vsak
od njih znal povedat marsikaj lepega, trpkega, ampak tudi upanja polnega za
jutrišnji dan.
DOBRO JE
VEDETI.
Nedeljske
svete maše v Svetem Antonu kombinirajo z mašami v Bertokih. Maša v Svetem
Antonu je ob devetih trideset, v Bertokih pa sta maši ob osmi in enajsti uri.
Pri obeh mašah v Bertokih spoveduje gospod Franc Prelc, medtem ko pri maši v
Svetem Antonu spoveduje Bertoški župnik gospod Jakopič. Med tednom so svete
maše v Svetem Antonu ob ponedeljkih, torkih in petkih, in sicer ob osemnajsti
uri. V Bertokih pa vsak dan ob devetnajsti uri tako da verniki lažje najdejo
čas za udeležbo. V današnji oddaji Iz življenja naših župnij so nam župnijo
Sveti Anton predstavili župnik Franc Prelc in župljani Kristina Prelc, Anja in
Matej Jakumin, Marija Cunja, Modra Turk, Silva Udovič, Vilma Križman in Miloš
Klinec. Z gosti sem se pogovarjala Zlata Krašovec. Za tehnično izvedbo oddaje
je poskrbel Bojan Jurišič.
ŽUPNIJA SE JE PREDSTAVILA. HVALA ZA VAŠO POZORNOST IN VABLJENI NA
ODKRIVANJE NOVE ŽUPNIJE PRIHODNJI PONEDELJEK.
Ni komentarjev:
Objavite komentar