1. DEL PRIDIGE (1min 16s)
______________________________________________________
2. DEL PRIDIGE (1min 59s)
_____________________________________________________
3. DEL PRIDIGE (1min 48s)
______________________________________________________
4. DEL PRIDIGE (2min 21s)
______________________________________________________
5. DEL PRIDIGE (2min 33s)
______________________________________________________
6. DEL PRIDIGE (30s)
______________________________________________________
7. DEL PRIDIGE (2min 44s)
______________________________________________________
8. DEL PRIDIGE (2min 37s)
______________________________________________________
9. DEL PRIDIGE (2min 44s)
______________________________________________________
10. DEL PRIDIGE (1min 23s)
______________________________________________________
11. DEL PRIDIGE (1min 44s)
______________________________________________________
12. DEL PRIDIGE (1min 55s)
LEPO, BLAGOSLOVLJENO NEDELJO!
Besedilo spodaj je zgolj informativno. Pridiga je namreč govorjena besedna zvrst sporočanja. Bila je povedana v Tolminu, kjer sem kot kaplan za nedoločen čas.
1 Današnja Božja Beseda je zelo jasna in govori
samo to, da kjer je naš zaklad, tam je naše srce. Najsibo prvo berilo, ki
govori o denarju, pa drugo, ki se konča z besedami: 'Ne imejte med seboj jeze
in prepirljivosti.' Če je moj zaklad pogovor z bližnjim, ubogim; če je moj
zaklad sveta maša, tam najdem tudi svoje srce. Anekdota pravi, da sta bila dva
dečka, deček iz kmetov in mestni deček, in sta šla po ulici. Na ulici je padel
kovanec na tla. Deček iz mesta je rekel: 'Ali slišiš kovanec.' Deček iz kmetov
pa je rekel: 'Ne, jaz pa slišim, kako lepo pojejo ptice.' »Kjer je naš zaklad,
tam je naše srce.«
2 V Indiji, kjer sem bil kot misijonar leta 2007 tri
mesece skupaj z zdravnikom Markom Šimencem, tam sem spoznal sestre misijonarke
ljubezni. Zanimivo mi je – tudi vi ste kdaj rekli v vašem življenju: Bog
poskrbi – in tudi jaz v tistem trenutku sem rekel: Bog poskrbi. Sestre imajo
tam sedem centrov. V enem od centrov so umirajoči, v enem matere, ki so ali
posvojile ali donosile in potem oddale otroke, ali ločene matere, v enem so
otroci, je kot sirotišnica. V glavnem gre za več različnih centrov. In ko je bila
registracija, to pomeni vpis, sem rekel: 'Dajte me kamorkoli. Nimam nobene
želje.' In potem me je sestra Mercy Maria dala v en center z imenom Daya Dan.
To je center za invalidno mladino, šola za tiste otroke, ki se težje učijo. In
rekel sem: »Bog poskrbi.« Zakaj? Zato ker sem ob koncu srednje šole vpisal
študij defektologije, zato ker me je tako navdušilo to delo. Potem sem rekel:
Aha, če hočeš postati duhovnik, pa ne bo šlo tako, potreben je namreč študij
teologije. Ko mi je bilo kdaj težko v bogoslovju, sem si rekel: 'Pa zakaj nisem
raje šel na defektologijo, ko sem si pa tako želel.' In Bog poskrbi. Tudi tam v
Indiji je sestra rekla: 'Boš šel delati s temi osebami.' Tako da nič v
življenju ni naključje. Tudi to, da sem v Indiji takrat spoznal dva tipa
duhovnosti. Prva je duhovnost petja srca – to duhovnost lučkarji sploh zelo
dobro poznate – in je nekako povezana z najbolj temnim dogodkom v mojem
življenju.
3 V Kalkuti, to je mesto v Indiji, kjer je živela
in delovala blažena mati Terezija, sem bil nekega popoldneva v popolni temi, v
spraševanju, iskanju lastne identitete, čisto brez Boga, brez življenja, v
veliki stiski. Takrat je stopil z menoj v pogovor slovenski zdravnik Marko, ki
je bil z nami v misijonu. Pogovarjala sva se v kapeli misijonark ljubezni.
Marko je fokolarin in torej moč za življenje in delo črpa iz duhovnosti
Marijinega dela. Tudi to je ena od duhovnosti, podobna vaši duhovnosti Vere in
Luči. Po tem pogovoru z njim sem ostal sam v kapeli. Nenadoma je vame prišel
nekakšen sunek – danes bi temu rekel Sveti Duh – ki me je dobesedno stresel. V
svojem srcu sem zaslišal jasen glas: »Duhovno veselje je moja pot.« Sam to
duhovnost imenujem »Duhovnost petja srca«. To je veselje in petje srca, ki se
na mojem področju izraža s harmoniko – npr. na silvestrovanju z brezdomci vsako
leto, že šestič smo to leto pripravili. V to duhovnost srca ste me prav invalidi
uvajali, drugi invalidi – jaz sem doma iz Vipavske doline, so me uvajali že v
srednji šoli s svojo iskrenostjo, preprostostjo; s tem, da znate biti to, kar
ste; s svojo vero, ki je iskrena, ne dvomi in postavlja vprašanja, ki so
drugačna od naših. Predvsem invalidi ste mi pokazali, kako se živi življenje.
4 Lahko bi zato rekli, da je duhovnost petja srca
zelo podobna duhovni izkušnji, ki sem jo srečal pri invalidih. Duhovno veselje
sem doživljal pri vaših sobratih v Vipavski dolini predvsem preko glasbe na
taborih – smo prišli pa sem, k vam skoraj – v Baško Grapo. Težko je opisati
navdušenje, ki so ga pokazali za kakšno pesem. Najlepše kar se invalidu zgodi
je, da skupaj zapojemo pesem. Podobno izkušnjo sem letos doživel ob novi maši v
samostanu klaris. Ko duhovnik povzdigne Jezusa, lahko v očeh sester, ki zrejo
svojega Odrešenika, prepoznanamo veliko ljubezen. Enak odziv je tudi pri
bolnikih in invalidih, ko jim podarimo sebe in svoj čas. Hrepenijo po odnosu,
da jih nekdo posluša, jim kdo kaj pove. To hrepenenje povzroči ljubezen in
veselje, kar ti vračajo z očmi, s telesom, z vsem kar so. Občudujem tudi
njihove starše oz. skrbnike. Velik zgled mi je mama Veronika. Naučila me je,
kako sprejeti križ in to narediti z veseljem. Od kje dobi toliko moči? Zagotovo
jo črpa iz ljubezni, ki premika gore.
Drugi tip duhovnosti je duhovnost edinosti Chiare
Lubich oz. Marijinega dela. To je duhovnost, ki se ne izraža z besedami, ampak
z dejanji. Spoznal sem jo ob zdravniku Marku, s katerim sem bil skupaj na
misijonu. O njem lahko rečem, da je živel ljubezen. Spraznil je sebe, da je
lahko poslušal mene. Prisluhnil mi je takrat, ko mi je bilo najtežje. Ob njem
sem spoznal, da je življenje, ki ga je živel v misijonu, tudi moja pot. Njihovo
duhovnost edinosti torej nisem spoznal preko literature ali pripovedovanja,
ampak v praksi. Ta živeta duhovnost me je do sedaj še najbolj prevzela. Nikoli
prej se nisem srečal z njo. Očitno sem moral iti prav v Indijo, da sem jo spoznal.
5 Z invalidnimi osebami sem se prvič srečal v 1.
letniku srednje šole, ko smo hodili v Zavod za invalidno mladino v Vipavi.
Psiholog Tomaž Torkar iz Zavoda je na naši šoli imel predstavitev dela z
invalidi, in kmalu sem se njegovemu povabilu odzval tudi sam. Vsak je po
kratkem pogovoru s Tomažem dobil prijatelja, ki ga je hodil obiskovat. Bilo mi
je zelo lepo, osebno, zelo osebni stiki. Meni je za prijatelja dodelil Mateja.
Še vedno grem večkrat v Zavod, kadar sem kje v
bližini. Kot sem že povedal, sem se zanimal in razmišljal tudi o študiju
defektologije, vendar sem se zaradi Božjega klica odločil za teologijo.
V Zavodu sem pogosto igral harmoniko. Matej in
njegovi sošolci so me prosili, če bi lahko igral na njihovih rojstnih dnevih.
Na ta način sem dobil kar veliko prijateljev in znancev. Zaradi igranja s
harmoniko v Zavodu sem bil tudi izbran za »Naj prostovoljca« na Vipavskem.
Vprašanje je, kaj bi bilo z mano brez njih. Drug drugemu pomagamo.
Invalide sem srečaval tudi na romanju bolnikov
in invalidov v Lurdu, a v glavnem na taborih v Koritnici v Baški grapi, ki jih
organizira Tomaž Torkar. Tabori so del programa Zavoda in so tako v osnovi
namenjeni invalidom. Omogočajo aktivno preživljanje poletnih počitnic, hkrati
pa povezujejo različne generacije in poklice z invalidi. Vsaka skupina je na
taboru sicer en teden, vendar sem ostal tam vsaj dva ali celo več tednov. Zelo
radi so me povabili, ker igram harmoniko. So rekli: »Pridi, bo lepo, ko boš kaj
zaigral. Bomo zapeli.« Vojaki so postavili šotore, v katerih smo spali.
Vzdušje, ko smo iskali z detektorji kovine, je bilo krasno. Medicinske sestre
so prišle s celimi družinami. Otroci so igrali nogomet. Potem smo zajezili
potok Koritnico, se zabavali, se kopali, zvečer kurili taborni ogenj, tukaj na
Mostu na Soči smo šli z ladjico, in še in še …
6 Vedno se bom spominjal Saše, ki je tak sonček.
Zelo je imela rada pesem Sijaj, sijaj sončece. Pogosto sva jo pela skupaj. Je
ena izmed tistih ljudi, ki gredo za svojim srcem kot smo slišali v evangeliju.
In to je vera – prisluhniti svojemu srcu, da spregovori in zapoje ter ostati v
tem duhovnem veselju. In tega ste me naučili prav vi - invalidi.
7 Mnogo ljudi se skorajda boji srečati z bolnikom
ali invalidom ali starejšim. Ne vedo, kako bi se od druženju z njimi obnašali ali
pogovarjali. Da sem se otresel teh predsodkov, so mi veliko pripomogli zaupni
pogovori z Joškotom, ki sem ga spoznal na letovanju invalidov v Bibionih v
Italiji. Ta letovanja s kopanjem v morju vsako leto organizira s. Edith,
Marijina sestra. V skrb so mi dodelili Joškota, s katerim sva se takoj
spoprijateljila. Z njim sem lahko takšen kakršen sem. Ni se mi treba
pretvarjati. V današnjih časih je večkrat treba biti zelo previden pri
izbiranju besed in izražanju čustev. Lahko se zgodi, da kdo zaradi tega celo
izgubi službo. Z Joškom takšni zadržki odpadejo. Ko sem ob njem se čutim
izpolnjenega, saj lahko res živim evangelij. Invalidi so mi vedno vračali to,
kar sem jim dal.
Rad bi še povedal, da so se mi z bolniki zgodili
trije čudeži: Prvi se je zgodil, ko sva v srednješolskih letih s sošolcem v
sklopu akcije Postani moj prijatelj obiskovala nekega fanta. Zanj so rekli, da
ne bo nikoli govoril. S sošolcem sva dobro uro počela neumnosti, tako da se je
fant smejal. Vozila sva ga z vozičkom in tekala z njim. Zelo mu je bilo všeč,
ko sem na njegov rojstni dan prinesel harmoniko. Bil je zelo ponosen, da njegov
prijatelj zna igrati harmoniko. In prav to duhovno veselje, ki ga Sveti Duh
prinaša v odnos, je povzročilo, da je fant spregovoril.
Drugi čudež sem doživel v Lurdu, kamor sem nekoč
spremljal starejšega slepega človeka. Masiral sem mu nogo, imel pa je tudi
plenice. Zadnji dan se je okopal v lurški vodi, ki jo je občutil zelo doživeto.
Po kopanju je povedal, kako je Marija lepa. Pravil je, da jo je videl. Mislil
sem si, kako sem neumen, da je jaz ne vidim, kljub temu, da nisem slep.
Naslednji dan smo odšli domov. Dan po prihodu domov me je poklicala medicinska
sestra Katarina, ki dela v Univerzitetnem kliničnem centru Soča. Povedala mi
je, da se je gospodu zacelila zaklopka za uravnavanje urina in da odslej ne bo
več potreboval plenic, ker lahko sam hodi na stranišče. Zdravniki tega še zdaj
ne znajo pojasniti.
8 Z Lurdom je povezan tudi tretji čudež. Moja nona
si je vedno želela iti v Lurd. Skupaj z bogoslovci smo se že četrto leto
odpravljali na romanje v Lurd z g. Šlibarjem in z italijansko organizacijo
Unitalsi. Doma sem o tem pripovedal tudi noni. V njej je zopet zagorela želja
in rekla mi je: »Greva!«
Predno sva odšla na romanje, naju je obiskal g.
Miro Šlibar z medicinsko sestro. Skupaj smo naredili seznam zdravil in vsega
drugega, kar bo potrebovala na romanju. Tako sva bila prijavljena.
Leto pred diakonskim posvečenjem sem odšel v Loppiano,
kjer sem opravil noviciat za Marijino delo. Februarja so mi v Loppianu
povedali, da je moja nona odšla v bolnico. Zanjo smo mnogo molili in darovali
za maše, jaz pa sem se prepiral z Bogom, kako lahko to dovoli, saj si je nona tako
želela iti v Lurd.
Ko sem se vrnil domov, sem našel nono popolnoma
spremenjeno. Rekla mi je: »Ne morem iti. Glej, kakšna sem!« Jaz pa sem jo
spodbudil: »Nona, če ne boš šla zdaj, ne boš šla nikoli.« In sva šla.
Sedaj je boljša, kot je bila kadarkoli prej.
Marija ji je dala prijateljice, veselje, korajžo, barvo. Je nasmejana, vesela, boljše se počuti. Zelo
sem vesel zanjo, saj je moja edina nona, ki še živi.
Moje prepričanje je zato, da se čudeži še vedno
dogajajo.
Zame najprej pomenijo nepopisno veselje:
nečloveško, nadnaravno, duhovno. Pogosto sem v stiku z invalidi, lučkarji … Vsakič
se trudim, da se postavim v vlogo, kot da sem prvič. Človek se namreč navadi na
dejstvo, da ste vi, Rok in ostali zbrani tukaj, veseli, nasmejani, da se
veselite drug drugega. To so mali čudeži: veselje, da je nekdo podpisal
spričevalo, da je učil verouk, da mu je dal nekdo možnost, da ga je nekdo
poslušal. Takšna veselja mi bogatijo življenje. Vedno so me nagovarjali ljudje,
ki si dovolijo pokazati svoja čustva in se tako pokažejo takšne, kakršni so.
9 Mati Terezija pravi, da ne moremo narediti
velikih stvari, lahko pa naredimo veliko majhnih. Tudi mala Terezija zagovarja t.i.
malo pot. Tudi sam poskušam živeti to pot.
Spomnim se dogodka, ko še nisem bil duhovnik in
sem bil na praksi v župniji v Sežani. Nekega dne se je zgodilo, da je v Domžale
prišel glavni iz Marijinega dela. Želel sem iti na srečanje, vendar je bilo isto
popoldne v župniji medžupnijsko srečanje. Župnik je to željo upošteval, vendar
le pod pogojem, da grem s kolesom, in se tako malo razgibam – tistih štirinajst
dni prej namreč nisem šel nikamor s kolesom. Sledilo pa je razočaranje, saj je
zjutraj padal dež. V tistem trenutku sem se spomnil na mala dejanja ljubezni in
dobil trdno prepričanje, da bo Bog že poskrbel. Smo rekli: Bog bo poskrbel. Odločil
sem se, da grem k sv. maši. Po bogoslužju sem se odločil, da storim malo
dejanje ljubezni. Vzel sem si čas za invalida in se z njim zapletel v prijeten
pogovor. In res, ko sem prišel ven, je sijalo sonce, tako da sem se lahko s
kolesom odpeljal tudi na srečanje Marijinega dela. Invalidi nam vedno dajo možnost
za dejanje ljubezni – tako mimogrede.
Z invalidi sem navezal veliko prijateljstev in
poznanstev. Toda bolj kot z invalidi vzdržujem stike z mladimi, s katerimi sem
se spoznal v Bibionih, Lurdu, Baški Grapi. Običajno sem bolj odgovoren za
mlade, zato imam več stikov z njimi. Z invalidi se družimo bolj priložnostno,
kot npr. pred kratkim v Ankaranu, ko so tja prišle relikvije Janeza Boska.
Skupaj smo peli ob harmoniki. Bog poskrbi, da se srečamo preko duhovnosti petja
srca. Pridružili so se mi tudi na novi maši. In njihove prisotnosti na svoji
novi maši se rad spominjam. Če jih ne bi bilo, bi jih zelo pogrešal. Z Nives,
ki je na vozičku, sva na novi maši ogromno preplesala. Prisotnost bolnikov je
imela tudi svoje sporočilo. Ljudje na novi maši, tudi otroci, so skozi njihovo
prečiščeno veselje videli, da niso »bav bav«, ampak so to prinašalci luči.
10 Kot sem že omenil, se me je Bog na Škofijski
gimnaziji v Vipavi dotaknil predvsem preko dela z invalidi. Upam si trditi, da
so nekateri invalidi sokrivi, da sem postal duhovnik. Neka mlada invalidka mi
je dala križ, ki ga že od 2. letnika bogoslovja nosim okrog vratu. V težki
trenutkih se včasih spomnim njenih besed, ki mi jih je rekla, ko sem se nekoč
peljal mimo nje s kolesom: »Vrti pedala še zame!« Tako kot ona moram imeti tudi
jaz pogum in vztrajnost za premagovanje ovir, ki so mi postavljene v življenju.
Bolniki ste mi dali pogum.
Svojo prihodnost vidim v Jezusu Kristusu,
kateremu želim dati vse. Kot duhovnik imam nalogo, da povezujem različne
generacije in da mlade usmerjam k stiku z bolniki, invalidi in starejšimi.
Duhovnik ima po mojem prepričanju vlogo, da povezuje med seboj različne ljudi
in generacije, saj sam ne more biti povsod. Tako vidim njih v svojem poklicu –
tudi vas. Bolniki in invalidi bodo tako zaznamovali moje duhovniško poslanstvo.
Predvsem preko povezovanja različnih generacij.
11 Tudi moj novomašni križ nakazuje na moje poslanstvo
z bolniki, invalidi. S tem križem sem povezan na zelo zanimiv način. Zase lahko
rečem, da sem bil rojen zaradi duhovnika. K nam domov je hodil duhovnik g.
Janko Tušar. Vedno je govoril, da še eden v hiši manjka. Zaradi njegovega
vztrajnega spodbujanja sta se starša odločila še zame. Janko Tušar je dobil
duhovniški poklic ob smrti duhovnika Lada Piščanca, ki je bil naš primorski
mučenec. Leta 1944 je v Cerknem dal življenje za Kristusa, ker je pričeval
zanj. Leta 1938, šest let prej, mu je umetnik Tone Kralj naredil novomašni
križ. Ko sem delal diplomsko nalogo sem zbral 72 njegovih križev. Do zdaj pa
sem odkril še tri nove, enega v Žabnicah, enega v Zagrebu in enega v Vinkovcih
na Hrvaškem. In med vsemi temi ima prav Piščančev križ, ki je tudi moj
novomašni križ, najbolj trpeče Gospodovo obličje. Kot da je umetnik intuitivno
že slutil, da duhovnika čakata trpljenje in smrt. Če ne bi bilo Lada Piščanca,
našega primorskega mučenca, duhovnika, ne bi Janko Tušar nikoli postal
duhovnik, nikoli ga ne bi bilo k nam domov in mene ne bi bilo na tem svetu. Tako
da nič v življenju ni zastonj. Vse v življenju ima svoj smisel.
12 Bolniki in invalidi ste me naučili sprejemati
drugačnost. Uvedli ste me v duhovnost male Terezije, ki je duhovnost upanja in
ljubezni. Morda sem si tudi zato izbral novomašno geslo: »Bog - moje upanje.«
Invalidi ste me naučili upati iz dneva v dan. Ne prenehate namreč upati, da vas
kdo posluša, obišče in vas ima rad takšne, kakršni ste. Pri vas sem odkril res
veliko vero in veliko upanja. Za vas je Bog edino upanje. V njem črpate pogum
in moč za življenje. Razne bolezni v našem življenju so preizkusni kamni naše
vere, pa tudi priložnost za graditev upanja.
Invalidi ste me naučili tudi močne volje, saj se
morate pri spoprijemanju z življenjem krepko potruditi.
Učite nas verjeti v moč križa in resno jemati
Jezusove besede: »Ne bojte se!« Govorite nam, da si moramo vzeti čas za vas,
tudi za pogovor z najbolj zanemarjeno brezdomko. Včasih si sicer mislimo: »Kaj
bom poslušal, ko pa ne morem nič pomagati.« Pri tem pa se ne zavedamo, da
pomagamo že s tem, ko poslušamo.
Mati Terezija pravi, da bomo šele v nebesih spoznali,
koliko ste naredili za nas. Dali ste nam namreč možnost, da vam lahko
izkazujemo ljubezen in nas s tem tudi popeljali k Bogu. Jezus je namreč rekel:
»Karkoli ste storili enemu teh najmanjših bratov, ste meni storili.« Jezus živi
med nami tudi v vas. Vi ste naša bližnjica k Bogu.
Amen.
________________________________________
1!
Ni komentarjev:
Objavite komentar