1. DEL PRIDIGE (1min 43s)
______________________________________________________
2. DEL PRIDIGE (57s)
_____________________________________________________
3. DEL PRIDIGE (1min 37s)
______________________________________________________
4. DEL PRIDIGE (2min 18s)
______________________________________________________
5. DEL PRIDIGE (2min 14s)
______________________________________________________
6. DEL PRIDIGE (51s)
______________________________________________________
7. DEL PRIDIGE (2min 9s)
______________________________________________________
8. DEL PRIDIGE (1min 31s)
______________________________________________________
9. DEL PRIDIGE (1min 27s)
LEPO, BLAGOSLOVLJENO NEDELJO!
Besedilo spodaj je zgolj informativno. Pridiga je namreč govorjena besedna zvrst sporočanja. Bila je povedana v Kamnem, kjer sem kot kaplan za nedoločen čas.
1 Tema
prejšnje nedelje so bila ozka vrata, današnje nedelje pa je zrcalo. V čem? Ko
se bomo naslednjič gledali v zrcalu, je treba zamenjati pogled, da bi razumeli,
kaj želi na gostiji povedati Jezus. Da se tokrat ne ustavimo na domnevah,
temveč na resničnosti. Katero mesto na gostiji je moje pravo mesto? Ne tisto,
na katero bi se spodobilo, da se usedem, spodobilo v lažni skromnosti ali
napuhu, marveč tisto, ki si ga zaslužim. Mesto, kamor spadam. Priznajmo si,
najti pravo mesto je zelo težko. Človek, še posebej današnji človek, je vpet v
strahotno napetost, da mora biti priljubljen, da mora nekaj doseči, da mora
ugajati. Tako ne išče mesta, kamor spada, ampak mesto, ki mu ga poskuša prodati
zapoved uspeha. Mati Terezija je rekla: »Človek je ustvarjen za večje stvari:
da bi ljubil in bil ljubljen«, ne pa iskal, da bo priljubljen.
2 Spominjam
se, ko sem imel punco. Ko sva bila v družbi in me je kakšen prijatelj pohvalil,
češ, tvoja punca pa dobro izgleda, sem po navadi hitro začel naštevati, zakaj
je tako. Rekel sem mu: Veš, vozim jo v savno, pa na masažo, kupujem ji naravne
kreme z aloevero, pa saj je tako in tako logično, da zgleda dobro in da je
vesela, veliko je v odnosu z mano. Spomnim pa se, ko je ta ista punca zbolela.
Ravno tako se me prijatelji vprašali: Zakaj je tvoja punca tako žalostna in
zamorjena? Odgovoril sem: Zdravnica je kriva. Njeni sodelavci so krivi. Pa njeni starši, s katerimi se je prejšnji teden sporekla. Jaz nisem
kriv za njeno žalost in bolezen.
3
To je bilo konec osnovne in srednjo šolo. Naj še povem, da sva s to
punco, Metka ji je ime, samo hodila, nisva se ne poljubila in ne živela skupaj,
ker sem že takrat v sebi zaznaval, da me Bog kliče, le da je bil plamenček v
meni takrat šele zelo blaga dobrotna lučka. Plesala sva na valeti takoj po osnovni
šoli in potem se je začelo, in tudi na novi maši, ko je ansambel Dori zvečer
igral, sem jo šel prositi, če lahko zapleševa. Tudi zato, ker je edina, ki je iz
rok mene kot novomašnika, dobila dve različni knjigi. Najprej knjigo, ki
sem jo dal vsakemu sošolcu iz osnovne, srednje šole ali fakultete, ko sem risal
stripe za vsakega sošolca posebej in strip dal v okvir A3 formata in mu ga
izročil skupaj s knjigo, kjer so vsi tej stripi zbrani in nas tako povezujejo med
seboj. To knjigo torej, drugo knjigo, ki sem ji dal, pa sem ob priliki svoje nove maše prevedel iz angleščine. To je knjiga blažene matere Tereziji
z naslovom: Kjer je ljubezen, tam je Bog. Ob samem praznovanju svoje nove maše,
v nedeljo 30. avgusta, sem vsakemu povabljenemu, ki je bil na kosilu, dal knjigo matere Terezije in tako jo je dobila tudi ona, saj je bila kot pevka mešanega župnijskega zbora povabljena na kosilo. Prav Metka je torej
edina, ki je dobila dve knjigi, pa še skupaj sva hodila ne samo v šolo, ampak
tudi kot par, zato sem jo na novi maši pred vsemi ljudmi šel prosit za ples. In
hvala ti, Metka, ker nisi odklonila in si pogumna, kot znaš biti samo ti.
4
In zaradi tega, kar sem sam doživel in sem vam sedaj povedal, danes težko
razumem mlade pa tudi srednje generacije, ki živijo skupaj v grehu brez poroke.
So na mestu, ki jim ne pripada, tako kot sem bil tudi sam na mestu, ki mi ni
pripadalo, ko sem se hvalil samo z dobrim. To da dobro zgleda je bila moja
zasluga, če pa zboli ali pa je kaj narobe z njo, pa so drugi krivi. Nisem bil
na mestu, ki mi je pripadalo. Mladi počnejo stvar, ki je greh in naša dolžnost,
drugih kristjanov je, da jih opozorimo, da jim povemo, da ne morejo k svetemu
obhajilu in tudi odveze pri spovedi ne morejo dobiti, dokler ne določijo vsaj okvirnega datuma za poroko. Cerkev je le pri tem tako stroga. Veliko starejših
duhovnikov sem spraševal, če so pri spovedi morali že kdaj odreči odvezo. Sam
je še nisem odrekel, tudi zato, ker sem prvi mesec duhovništva sicer veliko
spovedoval, a samo redovnice, v Bolgariji, v Indiji, na Tajskem. Redovnice
misijonarke ljubezni v Bolgariji, v Indiji veliko mladih punc, ki še niso
sestre, so pa na poti, da nekoč z večnimi zaobljubami postanejo sestre. V
Kalkuti imajo namreč noviciat za punce iz celega sveta, ki želijo postati
misijonarke ljubezni. Na Tajskem pa sem spovedoval uršulinke. No in tudi te punce
v Indiji niso imele težav z življenjem s fantom brez poroke, saj so bile, čeprav še niso imele zaobljub,
odločene, da postanejo sestre in so že živele v samostanu. Starejši duhovniki
so mi na prej povedano vprašanje povedali, da so odvezo s težkim srcem odrekli in le
v primeru zakona na pokušino, po domače koruzništva. To je zakon na pokušino,
saj se nič ne vežeš, ampak le poskušaš. In zakaj je Cerkev pri tem tako stroga?
Jezus pravi: »Kaj koristi človeku, če si ves svet pridobi, svoje življenje pa
zapravi. Kaj bi človek lahko dal v zameno za svoje življenje« (Mr 8, 36-37). In zakon na
pokušino ne spoštuje človeškega življenja, telesa, ki je tempelj Svetega Duha,
ampak poizkuša. Iz osebe naredi predmet.
5
Res si moramo priznati, da je najti pravo mesto, zelo težko. Človek, še posebej
današnji človek, sploh mlad človek, je vpet v strahotno napetost, ko smo rekli:
da mora biti priljubljen, da mora nekaj doseči, da mora ugajati. Tako ne išče
mesta, kamor spada, ampak mesto, ki mu ga poskuša prodati zapoved uspeha ali užitka,
v primeru, da živiva skupaj in nisva poročena. Zaradi te napetosti išče tudi mesto,
na katerem ne bo nikdar trdno stal, ker bo vedel, da ni njegovo. Mesto, ki
stoji na strahu, kdaj ga bo izgubil, na utvari, da ga drugi zato bolj cenijo,
na iluziji, da z njim pridobi večjo moč ali užitek. No in iskati mesto, ki nam ne
pripada je tudi v tem. Kajti, če bi iskali mesto, ki nam pripada, ne bi krivili
za tisto, kar se okrog nas dogaja dobrega, le sebe. Da sem le jaz kriv za
tisto, kar se okrog mene dogaja dobrega in da za vse slabo krivim druge. Če
tako ravnam, bo mesto, na katerem sedim, mesto, na katerem ne bom nikdar trdno
sedel, ker bom vedel, da ni moje. Bo mesto, ki stoji na strahu, kdaj ga bom
izgubil, na utvari, da me drugi zato bolj cenijo, na iluziji, da si z njim
pridobim več moči. Niti ena od teh stvari ne prinaša človeku kaj trajno
dobrega. Dobrega že, trajno dobrega pa gotovo ne. Zakaj? »Kaj koristi človeku
če si ves svet pridobi, svoje življenje pa zapravi« (Mr 8,36). To je
izpraševanje vesti za vse nas, ne samo za mene, čeprav tudi za mene, ki sem
svojo izkušnjo postavil za primer. Za vas može ali stojite ženi ob strani tudi
ko je žalostna, za vas mladi, za vas stari, za vse.
6 Rekli
smo, da niti ena od teh stvari, utvar ne prinaša človeku kaj trajno dobrega. Da
človek najde pravo mesto, potrebuje ponižnost kot smo slišali v berilu. Ponižnost,
ki jo velikokrat razumemo kot samozaničevanje, kot zatiranje samega sebe. Pa
sploh ne gre za to. Gre za nasprotno popolnoma realno oceno, kam naj se na
gostiji usedem: oceno, ki se ne da preslepiti hvalisanju in ki ve, kakšna je
njena resnična vrednost; ki se zaveda svojih kvalitet in svojih napak; ki zna
nepristransko povedati resnico o sebi in drugih.
7
Nekoč sem v časopisu bral vest o deklici, osnovnošolki, ki je umrla. Zgodilo se
je v osnovni šoli, ko so imeli gasilsko vajo, da bi se naučili, kako ravnati v
primeru požara. Tisti dan so bili v šoli gasilci. Postavili so blazine in ko so
otroci morali hitro zapustiti šolo, so skočili dol na blazino in šli iz šole po
točno začrtani poti. In potem se je zgodilo, da je ena punčka, ko je skočila,
ni skočila na blazino, ampak je padla mimo in se ubila. Prišla je novinarka in
hitro vprašala najprej starše, ki jih je srečala, ko so žalostni zapuščali
šolo. Rekla je: »Kako ste skrbeli za svojo hčerko? Krivi ste, kako ste skrbeli
zanjo.« In so rekli: »Na razredničarki je odgovornost. Hčerko smo pripeljali k
pouku.« Novinarka je hitro šla do razredničarke. Rekla je: »Kako ste skrbeli za
to deklico, da se je to zgodilo v šoli?« Razredničarka je rekla: »Ni moja krivda,
ampak je krivda ravnatelja.« In novinarka hitro pride do ravnatelja in mu reče:
»Kako ste skrbeli za varnost, da se je lahko to zgodilo?« Ravnatelj reče: »Odgovoren
sem za vse, kar se dogaja v šoli, ampak ta dan sem odgovornost prepustil
gasilcem.« In potem novinarka hitro priteče do šefa gasilcev in reče: »Kako ste
poskrbeli?« In ta šef gasilcev reče: »Ja. Zagotovili smo varnost. Dali smo
blazine, peno. Bilo je varno. Punčka je skočila mimo.« Če bi novinarka hotela
vztrajati v tej njeni raziskavi, bi šla do te punčke in jo začela tolči po
glavi: »Zbudi se, punčka, ti si kriva, da si mrtva. Zakaj si skočila mimo
blazine.«
8
Če bi samo šef gasilcev, če vzamemo za primer, bil na pravem mestu na gostiji
kot Jezus pravi, bi rekel: »Zelo mi je težko, da se je to zgodilo. Nisem predvideval.
Trideset let sem že v tej službi in rešujem življenja. Toda ker se je to danes
zgodilo, glejte, tam je en zelo sposoben, mlad gasilec. Odpovedujem se namreč
svojemu položaju šefa. Sprejemam odgovornost. In ta mlad, perspektiven gasilec
naj prevzame moje mesto.« A trdil je le, da deklica ni bila na pravem mestu, tega,
da sam ni bil na pravem mestu, pa ni opazil. Saj ni bilo v njegovi moči, da bi
lahko nesrečo preprečil, in podobno so samo izgovori, ki smo jih veliko
poslušali tudi od naših pastirjev v primeru finančnega zloma Mariborske
škofije in od katerih je papež Frančišek zahteval odstop. Ponižen človek zna najti svoje pravo mesto. Kdor pa ve za svoje pravo
mesto, se mu ne bo treba ukvarjati s strahovi, s tem, kaj si kdo o njem misli,
tudi ne bo vseskozi podlegal javnemu mnenju, to je novinarjem, ki so včasih
pravi mrhovinarji, kot smo lahko slišali v primeru smrti deklice med gasilsko
vajo v osnovni šoli. Tak človek bo lahko povsem miren. Lahko bo našel tišino v
svojem srcu, kot pravi mati Terezija, saj bo odpustil sebi in drugim. Sad
tišine je molitev. Sad molitve je vera. Sad vere je ljubezen, ljubezni služenje
in sad služenja je mir. Dejavno služenje prinaša mir.
9
Toda kako priti do te ponižnosti? Preprosto: imeti stvari na pravem mestu.
Imeti ne preveč in ne premalo; delati ne preveč in ne premalo; vzeti si čas
zase in za druge, ne preveč in ne premalo. Drugače bomo lahko postali navezani
na nekaj, na primer na svojo službo, ki jo opravljamo. Tudi biti škof je samo služba. Kjer so stvari med mano in tabo na pravem
mestu, tam je ponižnost. Velikokrat sem omenil blaženo mater Terezijo tudi zato, ker ta
teden goduje - v četrtek bo obletnica njene smrti. Na začetku pridige pa sem omenil naslov razmišljanja ob današnji Božji
besedi, to je zrcalo. Najbrž ste že med pridigo ugotovili v čem se prilika
današnje Božje besede povezuje z zrcalom. Ko se bomo naslednjič gledali v
zrcalu, je treba zamenjati pogled: v njem je treba videti sebe. In druge! Ne
samo sebe in ne samo drugih. Potem bomo našli pravo mesto tudi zase.
Amen.
________________________________________
1!
Ni komentarjev:
Objavite komentar