1
slike
1: VIRUS SW 914 TURBO; 2: DANILA HRADIL KUPLEN (novinarka radia Val 202); 3: MATEVŽ LENARČIČ (v objemu s svojo ženo)
slike
1: VIRUS SW 914 TURBO; 2: DANILA HRADIL KUPLEN (novinarka radia Val 202); 3: MATEVŽ LENARČIČ (v objemu s svojo ženo)
2 3
00:04 DANILA HRADIL KUPLEN: Matevž Lenarčič, dober dan.
00:07 MATEVŽ LENARČIČ: Dober dan.
00:08 DANILA HRADIL KUPLEN: Pilot, ki je v zadnjih treh
mesecih z ultra lahkim letalom obletel svet. Preletel je več kot sto tisoč
kilometrov, obiskal sedem celin, tudi Antarktiko, preletel Atlantski in Tihi
ocean, šestkrat prečkal Ekvator ter preletel Himalajo. Poslušalci so Vas
izbrali za ime tedna. Čestitam in takoj sprašujem, ker so nas opomnili
številni, da je pravilen naglas pri vašem priimku Lènarčič.
00:31 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, napaka. Tako kot ste rekli, je
kar prav.
00:33 DANILA HRADIL KUPLEN: Lenarčič.
00:34 MATEVŽ LENARČIČ: Ja.
00:35 DANILA HRADIL KUPLEN: Me zelo veseli. Nismo več
vedeli, kako naj razložimo poslušalcem. Ampak nismo bili gotovi, kdo ima prav.
Baje vas vsi poznajo in da ste Lenarčič.
00:43 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, še nikoli nisem bil.
00:46 DANILA HRADIL KUPLEN: (smeh) Matevž Lenarčič, torej z
naglasom na a, tudi zdajle ko je prišel z letala. Baje ste res izstopili iz
letala zdajle, ne?
00:55 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, prav, ker v bistvu sem odletel iz
Ljubljane v Ajdovščino, kjer bodo letalo natančno pregledali in mogoče se tudi
kaj naučili iz tega, ne.
1:06 DANILA HRADIL KUPLEN: Kako je letalo vzdržalo?
1:08 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, seveda. To so takšne preizkušnje
za letalo, da je za proizvajalca sigurno zelo zanimivo, ne, kaj se je z njim
dejansko dogajalo in v kakšnem dejanskem stanju je, ne. Testi so bili zelo v
redu.
1:19 DANILA HRADIL KUPLEN: Izziv za izvajalca je bil seveda
tudi že prej. O tem bova še. Mene zanima, gospod Lenarčič: A je ta
klimatizacija zdajle doma drugače naporna kot tista, zagotovo pa manj, ne, kot
tista obratna, ko ste šli v zrak?
1:34 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, v bistvu nikoli nimam problemov,
ne v eno ne v drugo smer, tako da se hitro privadim, ne, na slabe in dobre
stvari, tako da (smeh) tudi dobre stvari hitro postanejo zelo običajne.
1:45 DANILA HRADIL KUPLEN: Aha, priprave na polet so trajale
leto dni, ne? In zahtevale med drugim tudi kondicijo, pripravo telesa. Je bil
to, denimo temu težji del za vas?
1:58 MATEVŽ LENARČIČ: Priprave so trajale dve leti, a ne.
2:00 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
2:01 MATEVŽ LENARČIČ: Fizično seveda je fajn, če je človek
fizično pripravljen, ker ga potem tudi psihični napori fizično manj zdelajo, a ne,
in tle gre v bistvu za povezavo, a ne, težko je ločiti, ne, kako se telo
obnaša, ne. Sigurno pa je fizično in psihično zelo naporno, ne, ker se vsak dan
ponavljajo isti problemi, iste zadeve in je pač treba zdržati do konca.
2:23 DANILA HRADIL KUPLEN: Vi ste imeli že izkušnjo iz leta
2004, gotovo Vam je bila v pomoč pri pripravi na drugo izkušnjo. Kaj ste
spremenili?
2:32 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, drugo letalo, ne.
2:34 DANILA HRADIL KUPLEN: To, ja.
2:35 MATEVŽ LENARČIČ: To letalo je precej hitrejše od
prvega, čeprav je glih tako ultralahko, isti sistem, ista krila. Nič. Postal
sem starejši, bolj pameten, ne, oziroma pameten manj, bolj moder.
2:47 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
2:48 MATEVŽ LENARČIČ: Lažje prenašam poraze, kakor sem jih
mogoče včasih, ne. In na takšnem potovanju je porazov neskončno veliko, ne, in
se jih moraš navaditi spoštovati, ne, tudi poraze, oziroma razmere, ne. Je
treba biti ponižen, tle ego utrip nič ne pomeni, tle testosteron ne rešuje
stvari, ne, tle je treba biti pač ponižen, ne.
3:10 DANILA HRADIL KUPLEN: Se pravi, je tudi to razlog,
mislim jaz, da ste se na drugo pot odpravili lažje, ne, kot prvič?
3:20 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, odpraviti se je vedno težko, ne,
ker pustiš doma ljudi, ki jih imaš rad, ne, in potem veš, da se kar nekaj časa
ne bomo videli, ne, tako da odpraviti se je težko, ne, ampak prvi korak je
najtežji, potem pa vsi ostali so lažji, ne, in po navadi se zelo hitro zgodi
tako, da povratka ni nazaj in potem v bistvu žrtvovati, to žene stvari naprej,
ne.
3:43 DANILA HRADIL KUPLEN: Vsa strategija, ki ste jo imeli
seveda Vi in izvajalci letala in Vaša ekipa se je izkazala kot dobro. Prišli
ste nazaj. Uspelo Vam je. Kaj Vas je recimo najbolj presenetilo? Kje denimo, da
ste bili premalo pozorni? Česa niste predvideli?
4:02 MATEVŽ LENARČIČ: Presenečenj je bilo ogromno, ne, vsak
dan, ker tako dolge razdalje, ki sem jih zdaj letel, je nemogoče leteti v lepem
vremenu. Tudi nemogoče je predvideti, kakšno bo vreme. Stvari pa se zelo hitro
spreminjajo vse skupaj in bilo je presenečenj ogromno, ne, poleg vremena je
bilo tudi nekaj presenečenj z letalom, nekaj z motorjem, odpoved motorja v
Namibiji, ampak to je pač treba vzeti bolj filozofsko, ne se samo spraševati,
kdo je kriv, kdo je povzročil to, kdo je odgovoren za kaj, ne, ampak na tak
način nikamor ne prideš, ne.
4:31 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
4:32 MATEVŽ LENARČIČ: Zadeve se pač enostavno zgodijo, a ne.
Tako kot enostavno zbolimo, tudi če zdravo živimo, ne, lahko letalo tudi
odpove, ne, in to je bila zelo zahtevna trasa, zelo zahtevna pot, zelo veliko
ur letenja in je povsem zelo normalno, da je možnost, da tudi kaj odpove, ne.
Tako, da to je treba vzeti v zakup.
4:51 DANILA HRADIL KUPLEN: Najbrž je težko oddvojiti, ali je
bilo vremo tisto, ki je povzročalo največ težav? Ali samo letalo ali vi sami.
So bile pa najbrž prednosti, ne, ko je bil veter in turbolence ste morali
leteti nižje, si jaz predstavljam, in ste lažje fotografirali?
5:10 MATEVŽ LENARČIČ: (smeh)
5:11 DANILA HRADIL KUPLEN: Ne, ne. (smeh)
5:12 MATEVŽ LENARČIČ: V bistvu je ogromno faktorjev, ne. Na
žalost je bil zelo tesen program letenja, seveda veliko letenja pa malo časa,
tako da se nisem mogel kaj veliko prilagajati na odlične vremenske razmere
oziroma čakati, ne, da se bo kaj lepega pokazalo, tako da sem veliko stvari
zamudil, ne, veliko stvari se je pokazalo, ki jih niti nisem pričakoval, ne,
tako da takšno je pač življenje, ne: tisto, kar pričakujemo, po navadi ni, ne, tisto
kar ne, pa se zgodi.
5:40 DANILA HRADIL KUPLEN: Gledali ste najbrž ves čas te
dogodivščine skozi oči fotografa, biologa, pustolovca in seveda pilota, ne. A
ste kdaj čisto neodvisno, kaj pa vem, čutili ugodje, kaj je bilo za vas tisto
največje ugodje, ko ni bilo misli, ko ste bili lahko tisoč procentno sproščeni.
No, zdaj sem že blizu nirvane, ne.
6:01 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, seveda, točno tako je, saj to ni
nič čudnega, po spretnih zahtevnih trenutkih pride po navadi tudi olajšanje,
takšno je pač življenje, ne. Plus, minus, up and downs, ne, in tako je, v času,
ko je stresno, ne, se človek maksimalno napet, ko pride do olajšanja je pač
evforično lahko tudi, ne, in to se dogaja. Kako gleda človek na svet, je pač
odvisno od vzgoje, od percepcije, zgodovine človeka, ne, tako da je težko
govoriti o tem, ali gledaš skozi oči fotografa, ki ne vem, kaj, ali pa biologa,
ki ne vem kaj. To jaz pač gledam s svojimi očmi, ne, edini tak primer sem na
svetu, tako kot ste Vi edin primerek na svetu, tako da vsak svoje gonimo
naokrog in skušamo poiskati tisto, kar nas zadovoljuje v življenju.
6:49 DANILA HRADIL KUPLEN: Zagotovo pa za motivacijo pride
prav tudi kakšen človek, ne, kdo iz Vaše ekipe, s katerimi ste bili na zvezi. A
ste bili kdaj tudi z domačimi na zvezi?
7:00 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, velikokrat, ja. Tako da ekipa, ki
je bila za Slovenijo, je bila res vrhunska, ne. Vsi so delali prostovoljno in
to ogromno delali, ne. Od Domna Graufa do Vkla Stahovnika do Pipistrelove ekipe
do Petre Draškovič do oblikovalke Nataše, internet ureja. Tako da ekipa je bila
blazno dobra, ne, in to smo imeli srečo, je tudi vzrok, da se je ta zadeva tako
pozitivno odvijala, pa tudi medijsko na spletu in sploh. Seveda sem bil v
kontaktu tudi z družino, ne, kar je osnova, da človek ohrani dobro voljo
včasih, ne.
7:36 DANILA HRADIL KUPLEN: Je bila to bolj motivacija, upam
da, ne.
7:39 MATEVŽ LENARČIČ: Aha, seveda.
7:40 DANILA HRADIL KUPLEN: Ker zna biti tudi obratno, ne.
7:42 MATEVŽ LENARČIČ: So me tudi presenetili, ne, tako da
cela ekipa vključno z mojo ženo so prišli v Nepal, ko sem poskušal leteti na
Everest in se je tako sanjsko končalo, ne. Videli smo se, Everest je ostal
odspodaj, tako da je bilo res fino.
7:57 DANILA HRADIL KUPLEN: Je bil, vem da boste težko
povedali, najtežji del vaše poti, so bili preleti preko Tihega oceana in Mont
Everest ali…
8:08 MATEVŽ LENARČIČ: Pa težko je izločiti.
8:09 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
8:10 MATEVŽ LENARČIČ: Kot smo prej omenili je bilo vsak dan
kaj, ne, in je bilo res nekaj zelo zahtevnih trenutkov, ne, nekaj je bilo zelo
srečnih trenutkov, tako da je težko izločiti. Mogoče se bo kasneje z eno
časovno distanco kaj izluščilo, ampak trenutno sem vesel, da se je tako
končalo, kot se je.
8:27 DANILA HRADIL KUPLEN: Kot alpinist ste že bili na Mont
Everest?
8:30 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, tudi nikoli nisem imel kakšne
potrebe po Mont Everestu. Bil sem v bližini tam v hribih, ampak res pa ne.
8:38 DANILA HRADIL KUPLEN: Jo imate zdaj, ko ste ga videli
in preleteli?
8:40 MATEVŽ LENARČIČ: Ne.
8.41 DANILA HRADIL KUPLEN: Ne?
8:42 MATEVŽ LENARČIČ: V bistvu mi je bil vedno preveč
skomercializiran hrib in nisem imel nobene potrebe, da bi bil zato na vrhu, ker
je pač najvišji.
8:50 DANILA HRADIL KUPLEN: Ste leteli tako nizko, da ste
videli kakšne smeti še tam?
8:54 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, ne.
8:55 DANILA HRADIL KUPLEN: (smeh)
8:56 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, pravzaprav sem bil zelo pod
stresom, ker je bilo kar nekaj novosti pri tem poletu, ne. Takšno letalo,
takšne konfiguracij še ni bilo tako visoko, ne. Kisikov sistem, ki sem ga
uporabljal je bil nepreizkušen na tej višini, ne, tako da je bilo kar nekaj
problemov, ki so se sicer končali zelo v redu, ne, ni bilo pa stoprocentno, da
se bodo, tako, ne.
9:22 DANILA HRADIL KUPLEN: Tak podvig torej zahteva od
začetka do konca recimo temu stoodstotno zbranost. Me pa zanima, je posebne
vrste zbranost zahtevana takrat, kadar zaidete v monotonijo. Sploh ne vem, če
ste kdaj, tako kot na avtocesti denimo, ne, z avtomobili. Je bilo kdaj tako
letenje?
09:45 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, sigurno je tako, čez Indijski
ocean je bilo relativno lepo vreme, ne,
09:50 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
09:51 MATEVŽ LENARČIČ: Bil sem pa zelo neprespan, ker sem
imel prej tri zahtevne etape, ne, tri dni prej, tako da je bilo zelo težko
zdržati, no, pokonci. Je bilo nekaj takega, kot ste zdaj omenili. Monotonija,
tako, da so bile potrebne različne vaje, da je človek ostal zbran.
10:06 DANILA HRADIL KUPLEN: Kakšne denimo?
10:10 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, imel sem nekaj naštudiranih joga
pozicij, nekaj relaksacij, pravilnega dihanja, nekaj masaž, tako da…
10:20 DANILA HRADIL KUPLEN: Aha, akupresura in to.
10:22 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, seveda, ne. Stvari, ki pomagajo
brez tablet, nisem imel pa nobenih tablet za kaj, za karkoli.
10:30 DANILA HRADIL KUPLEN: Kakšna glasba Vas je spremljala?
10:32 MATEVŽ LENARČIČ: Absolutno. Brez muzike pa nič. Brez
muzike, brez muzike bi pa težko zdržal.
10:37 DANILA HRADIL KUPLEN: Koliko teh različnih je bilo z
Vami?
10:40 MATEVŽ LENARČIČ: Mislim, da sta Luka in Živa, moja ta
male dva sta mi pripravila enih 450 komadov, ne.
10:47 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
10:48 MATEVŽ LENARČIČ: Hvala Bogu imamo zelo podoben okus,
ne, tako da je bilo. Brez muzike bi bilo težko.
10:53 DANILA HRADIL KUPLEN: Popevke leta niste zbrali
najbrž?
10:57 MATEVŽ LENARČIČ: Ne.
10:58 DANILA HRADIL KUPLEN: Ne. (smeh) Ni bilo časa. (smeh)
Koliko fotografij ste pravzaprav posneli, če se da to prešteti? … Manj kot ste
nameravali, no, tako?
11:08 MATEVŽ LENARČIČ: Šteje se zlahka, ne, v času
računalništva, ampak preštel jih pa še nisem, tako da bilo jih je pa dosti
bistveno manj, kot sem jih predvidel, ne. Po eni strani fajn, ker ni bilo
problemov s prenosom oziroma s pošiljanjem domov.
11:21 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
11:23 MATEVŽ LENARČIČ: Po drugi strani pa je malo manjši
izbor, ampak še vedno je toliko materiala, da se lahko prebere.
11:32 DANILA HRADIL KUPLEN: Izdali jih boste, predvidevam, v
novi monografiji, ne? To zdaj jaz napovedujem ali ste Vi že tudi napovedali?
Ker ena je že izšla.
11:42 MATEVŽ LENARČIČ: Napovedujem po navadi nič ne, ampak
upam, da se bo pa tako zgodilo.
11:46 DANILA HRADIL KUPLEN: Leta dva štiri oziroma dva osem
je ena že izšla. Kdaj boste utegnili vse to strniti, vtise, zapiske urediti in
tako naprej.
11:56 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, to je kar težaško delo, ne, tako
da bomo videli, kdaj bo čas za to.
12:02 DANILA HRADIL KUPLEN: Še to me zanima, Matevž
Lenarčič, če dovolite, ta projekt je bil na nek način tudi ekološki, ne, ne
samo da je za proizvajalca zahteval in tudi za Vas vrsto izzivov, ne vem,
ustrezal je letenju na visoki vročini in pa mrazu po ekstremnih višinah, ne.
Poraba goriva je morala biti nizka, količina je bila namreč zelo omejena. Ste s
tem dokazali, da je mogoče leteti z manjšo porabo goriva, z manjšim
onesnaževanjem.
12:34 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, absolutno, ne. To je bil tudi
eden izmed namenov, ne, ta polet zdaj na palec smo izračunali, ni še čisto
eksaktno, je bil vsaj trideset procentov bolj ekonomičen kot karkoli prej, ne,
12:45 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
12:46 MATEVŽ LENARČIČ: To je velika številka. To je eden
izmed respektov. Druge respekt pa je v bistvu promocija tistega, kar po navadi
ne radi slišimo, to da moramo spremeniti sami sebe, ne, da moramo nehati non
stop tekmovati z drugimi, ne. Ker vsaka zmaga pomeni poraz za okolico, ne, ker
po navadi taka zmaga naredi več škode kakor koristi. Nekako se, moramo imeti
vrednote, da je bogastvo res neka vrednota, ker prinaša vpliv, ne. Res v bistvu
se bojim vplivnih ljudi, bojim se ljudi, ne, ki hočejo spreminjati svet, ne,
ker se mi zdi, da je povsem nepotrebno, ker moramo delati na tem, da spremenimo
sebe, ne, da skrbimo za okolje, da skrbimo za svoje prijatelje, da skrbimo za
tisto mikrookolje, ki ga še obvladujemo, ne, in za to gre. Biti prijazen do
živali, do okolja, do ljudi. Biti prijazen do okolja. To je način na katerega
nismo vajeni, ker je povezan s tem, da ne smemo biti vplivni, ne, ali pa ne
smemo biti bogati, ne smemo biti veliki, ne smemo biti prvi, ne, ker praktično
ni potrebno. Ker šlo je v bistvu za promocijo takšnega načina, tudi to, takšen
polet nima nobenih posebnih rekordov, ne. Skušal je pač promovirati vseeno
okolju prijazno letenje in pa način življenja.
14:04 DANILA HRADIL KUPLEN: To Vaše razmišljanje zdajle prav
kliče po tem, da se Vam zahvalim, sicer bo razvodenelo z drugimi vprašanji.
Matevž Lenarčič, vse dobro želim in srečno.
14:12 MATEVŽ LENARČIČ: Enako.
Ni komentarjev:
Objavite komentar