petek, 29. marec 2013

VELIKA NOČ 2. del - SKRIVNOST JEZUSA KRISTUSA TRPEČEGA (petek), UMRLEGA (sobota) IN VSTALEGA (velikonočna nedelja)



DRUGI MISIJONSKI NAGOVOR PATRA MARKA IVANA RUPNIKA: ZLO, TRPLJENJE IN KRISTUS. 



Pater Marko Ivan Rupnik, pozdravljeni spet pred mikrofonom radia Ognjišče ob drugem dnevu radijskega misijona.
Dober dan.
Naslov današnjega razmišljanja je Zlo, trpljenje in Kristus. Zakaj tak naslov?
Ker se sprašujemo, zakaj ni tako preprosto in enostavno biti s Kristusom, zakaj ga pozabljamo, zakaj se mučimo, da se na njega spomnimo, ne, zakaj je to muka, zakaj je to napor, zakaj je težko biti s Kristusom? In smo včeraj videli, da je eden od prvih razlogov prav tako lahkotno navdušenje nad Kristusom, potem pa škandal njegove preprostosti in uboštva, banalnosti vsakodnevnega življenja, naše fiksne ideje, ki postajajo bolj močne in bolj pomembne kakor pa oseba Kristusa, naše pričakovanje, ne. Se mi zdi, da je en od razlogov, zakaj je težko biti s Kristusom treba iskati prav v tem, da je on velikonočni Odrešenik. Ne, Kristus sam je bil skušan v puščavi, da bi izkoristil njegovo Božanskost v prid človeškosti, ne, ker je bil lačen in tako naprej, da bi to izkoriščal na nek čudodelen način, tako ne, in stvari so narejene, medtem ko ni, ni šlo tako, ne, on je se uprl hudiču, skušnjavam in hodil, izbral pot, ki mu jo je oče naklonil, da jo prehodi in to je Odrešenik po Veliki noči, v Veliki noči, na velikonočni način, in se mi zdi, da je prav trpljenje, zlo, bolečina eno od tistih stvari, ki lahko postane kamen spotike v odnosu do Kristusa. Kot bomo videli, lahko postane najbolj goreče zatekanje h Kristusu in najbolj močan objem in nepopustljiv odnos, ne, združen za vekomaj, prav zaradi trpljenja in bolečine, ampak za človeka, ki se napoti na duhovno pot, pa je trpljenje in zlo gotovo eden od kamnov spotike v odnosu s Kristusom.
Torej, da človek ni zagledan zgolj v svoj popek, ampak da gleda naprej, da je zmožen…
…vzdigniti pogled.
Tako.
Tako, točno tako.
In o tem nam govori tudi odlomek o poti v Emavs.
(pesem)
In glej, prav tisti dan sta dva izmed njih potovala v vas, ki se imenuje Emavs in je šestdeset stadijev oddaljena od Jeruzalema. Pogovarjala sta se o vsem tem, kar se je zgodilo. In medtem ko sta se pogovarjala in razpravljala, se jima je približal sam Jezus in hodil z njima. Njune oči pa so bile zastrte, da ga nista spoznala. Rekel jima je: O kakšnih rečeh se pogovarjata med potjo. Žalostna sta obstala in eden izmed njiju, ki mu je bilo ime Kleopa je odgovoril: Si ti edini tujec v Jeruzalemu, ki ne ve, kaj se je tam zgodilo te dni. Kaj neki? Je rekel. Dejala sta: Kar se je zgodilo z Jezusom Nazarečanom, ki je bil prerok, mogočen v dejanju in besedi pred Bogom in vsem ljudstvom, kako so ga naši veliki duhovniki in poglavarji izročili v smrtno obsodbo in ga križali, mi pa smo upali, da je on tisti, ki bo odkupil Izrael. Vrh tega pa je danes že tretji dan odkar se je to zgodilo, vsi iz sebe smo tudi zaradi nekaterih žena iz naših vrst. Ko so bile zgodaj zjutraj pri grobu in niso našle njegovega telesa, so se vrnile in pripovedovale, da so imele celo videnje angelov, ki so dejali, da živi. Nekateri izmed naših so šli h grobu in so našli vse tako kakor so pripovedovale žene, njega pa niso videli. In on jima je rekel: O nespametna in počasna v srcu za verovanje vsega, kar so povedali preroki. Mar ni bilo potrebno, da je Mesija to pretrpel in šel v svojo slavo? Tedaj je začel z Mojzesom in vsemi preroki ter jima razlagal, kar je bilo napisano o njem v vseh pismih. Medtem so se približali vasi, kamor so bili namenjeni, on pa se je delal, kakor da gre dalje. Silila sta ga in govorila, ostani z nama, kajti proti večeru gre in dan se je že nagnil. In vstopil je, da bi ostal pri njiju. Ko je sedel z njima za mizo je vzel kruh, blagoslovil, ga razlomil in jima ga dal. Tedaj so se jima odprle oči in sta ga spoznala, on pa je izginil izpred njiju. In rekla sta drug drugemu: Ali ni najino srce gorelo v nama, ko nama je po poti govoril in odpiral pisma. Še tisto uro sta vstala in se vrnila v Jeruzalem ter našla zbrane enajstere in tiste, ki so bili z njimi. Govorili so, da je bil Gospod resnično obujen in se je prikazal Simonu. Tudi onadva sta pripovedovala, kaj se je zgodilo na poti in kako sta ga prepoznala po lomljenju kruha.
(pesem)   
Tukaj, ta odlomek je jasno izredno bogat. Mi ga bomo zdaj tako prehodili in tu in tam se malo ustavili in malo duhovno, teološko odprli. Vedno iščoč odgovora Zakaj je težko biti s Kristusom, zakaj je ta odnos, ni bolj naraven, kot nekaj najbolj normalnega v življenju. Prav tisti dan, se pravi na dan vstajenja Kristusovega, ko so se vse te stvari dogajale v Jeruzalemu in so se vsi zaprli v, ker tile apostoli, učenci, vsi so se prestrašili, kaj bo zdaj z njimi, ne, če so s Kristusom naredili tako, gotovo vemo, ne, nekateri so bili zaprti v tisti sobi, kjer je bilo tudi zadnje večerje, tam v prvem nadstropju. No, dva učenca pa sta se namenila, da gresta ven iz Jeruzalema, ne daleč, ta Emavs kot vemo ni bil daleč, ampak ven iz Jeruzalema. No, že, že ta prvi stavek nosi eno duhovno resnico, v življenju, kadar je človek zelo potegnjen v dogajanja, je ena velika duhovna modrost, se znati umakniti ven. Nekateri ljudje imajo to duhovno sposobnost, modrosti tako, da so v dogajanju in istočasno opazujejo sebe kako so v tem dogajanju. Zelo velika modrost, ker, ker ko te enkrat zgrabi življenje, človek počasi misli, da mu grejo stvari normalne, ampak on to misli iz tiste izčrpanosti, v kateri se nahaja in iz tiste pogojenosti iz dogajanja v katerem se nahaja, in lahko mi postanemo počasi v življenju tako kakor boksarji. Ko boksar postaja utrujen, kaj dela? Objema nasprotnika, ne. Namesto, da bi rekel, grem z ringa dol, ne, ker sem jih že dosti dobil, še vztraja in se privija k nasprotniku, da bi ga nasprotnik le ne mogel ravno toliko udariti, kakor če ga ima meter pred sabo, ne. Ampak to več ni boks. To je neko privijanje, ko točno vidiš, da nima več moči, da se mu noge tresejo. In da jih je toliko dobil že po glavi, da več nima mirno, mirne, mirne pameti. V življenju se lahko zgodi točno to, da mi smo tako potegnjeni v dogajanje, da ta sposobnost razlikovanja, razbiranja, kaj se z nami dogaja, katerim mislim moramo slediti, katerih ne smemo poslušati, katere so brezzvezne, katere imajo težo in katere nimajo. Zakaj? Ker se včasih človek zave po petih letih, šestih, desetih, še več, jaz sem se boril za te stvari in te stvari so čisto plehke, nimajo nobene teže. Jaz pa sem dal najboljša leta v to, največ energij, odnose sem uničil, sovražnike sem si pridobil v življenju, ker sem se boril za neko stvar, potem pa vidiš, ni bilo smiselno. Zakaj? Ker v tistem trenutku nismo sposobni tega razločenja.    
Ali ni morebiti vendarle ta odhod tudi nekakšen beg, ali nista te dva učenca pravzaprav že vrgla puško v koruzo?
Mogoče bi se lahko tudi to reklo, čeprav nekaj čisto tako verjetno ne bi bilo preprosto zaključiti, zato ker sta imela med seboj zelo težko diskusijo. Zelo sta bila zagreta, ne, zelo sta bila zagreta. Ma tudi če bežita, jaz mislim, da je v duhovnem življenju, je tudi beg ena duhovna modrost. In ni slučaj, da je začetek učlovečenja Kristusov beg v Egipt, ne. In sicer točno tam, kjer je zgodovinski sovražnik Judovstva, Egipt. On beži tja. Zakaj? Ker je v Izraelu en hujši sovražnik, Herod, ne. Se mi zdi, da v duhovnem življenju je beg tudi ena, ena duhovna modrost, no, danes mi, jasno z vso psihologijo moderno, ki smo jo pač posrkali, mislimo, da moramo soočiti vedno vse in do konca in vsako stvar moramo mi se odločiti in vsako stvar jaz moram spoznati in ne morem, ne smem nič sprejeti od nobenega, vse, jasno, v tej drži se človek ne more velikokrat znajti druga, drugje, kakor v bolezni, kar so stvari prehude. Če jaz grem po eni cesti zvečer in vidim štiri fante, ki so petkrat bolj močni kot jaz, grejo proti meni z nekimi črnimi jopiči in začnejo se dreti nad mano in me ustavijo. Ja, če so me že ustavili, je že pozno, ne. Če imam še šanso, da se zmaknem, da nekam stopim, da nekam, je samo modro, ne. Vedno soočiti vse, e, saj Kristus je soočil vse, Kristus je soočil Izrael in Egipt, eno in drugo, ampak ob njegovi uri, to je modrost. Torej, ta dva gresta v Emavs in se pogovarjata med seboj, ne, razpravljata, zelo zanimivo, ker v nekaterih kodeksih pravi, da sta imela zelo vročo debato, ne, da, to se pravi, med njima stvari niso bile jasne, ne, eden je govoril malo v eno smer, drugi malo v drugo. O čem sta debatirala? O Veliki noči. O tem, kar se je zgodilo s Kristusom. In zdaj? Kaj se zgodi? Kristus, in tam v grščini je še lepše, ne, ker prav Kristus osebno, ne, osebno, kar je važno, ker Luka hoče povedati, da je vstali Kristus, se pravi, ne da je kakšna senca Kristus ali pa kakšna ideja, kakšen spomin Kristusa. Kristus osebno kot oseba se je njima pridružil in šel z njima. Fantastično. Ona dva pa debatirata. Ona dva pa vztrajata pri debati, in njune oči so bile zastrte, da ga nista spoznala. Zakaj? Ker sta bila tako prevzeta od te diskusije, ne, in se sploh nista, nista pomislila na to, da bi tam Kristus bil, ne. Zakaj? Je umrl, ga ni več.
Ta zastrtost oči, to je tudi metafora, ne?
V kakšnem smislu?
V smislu recimo kot ga tudi mi včasih imamo Kristusa pred očmi, …
… pa ga ne vidimo.
… pa ga ne vidimo.
Jasno. Ampak recimo, to si lahko razla, razložimo z dogodkom na Oljski gori. Tam pravi, da so oni spali, ker so bile oči težke, veke so dol padale. Kristus se je boril s smrtjo, ki ga je čakala, učenci so pa zadremali. Pravi, oči so bile težke, veke so dol padale, ne. Zakaj? Ker mi se z nečim zmučimo in potem, ko pride ta bistvena stvar, jo ne vidimo, ker smo se že zmučili z nečim, kar ni bistveno, ne. Ker človek, kot se zgodi v življenju, ne, včasih ti kdo reče, ma še pozdraviš me ne, si šel mimo mene, pa me nisi pozdravil. Ja, pa te nisem videl. Zakaj? Ker si razmišljal eno stvar, ena misel te je toliko posrkala, da ti si izbrisal tisto, kar je mimo okrog tebe šlo, ne, ker to je bilo toliko važno. In tukaj ravno tako, ta dva debatirata, ne, kaj se je zgodilo, ta je rekel tako, ta je rekel tako, medtem ko protagonist, glavni igralec, če se smemo tako izraziti, Velike noči, pride zdaj zraven, onadva debatirata o Veliki noči in se ne zavesta, da je on tam. Jaz mislim, da je ta podoba, sicer ni preveč simpatična, ne, za nas kristjane, ampak zelo resnična. Kolikokrat sem prisoten na raznih svetih, od škofijskih raznih svetov, pastoralnih, župnijskih, redovniških, ne vem kaj vse, in smo tam, in diskutiramo in debatiramo, kam gre Cerkev, kam grejo župnije, kam grejo škofije, kaj je treba. Kristus? Kje je Kristus? Mi poznamo vse diagnoze, skoraj vsaka stvar, vsaka sinoda, vsaka stvar se začne z celo vrsto analiz, popolnoma odlično pripravljenih, perfektnih, po vseh znanstvenih metodah. Mi vse vemo, kaj je narobe, ne, vse vemo, potem pa debatiramo, kaj zdaj, ne. Ljudje vedno debatiramo za vsako stvar, kaj pa zdaj, zdaj moramo pa tako. Pet let mine. Ali smo kaj od tega naredili? Nič. Moramo pa tako, vedno znova. Jaz mislim, da ta podoba teh dveh učencev, ki debatirata, ne, medtem ko Kristus hodi z njima, je lahko zelo pretresljiva podoba tudi za nas, Cerkev, ne. Ne bi rad šel tako daleč kakor Dostojevski, ko praktično tam veliki inkvizitor pravi Kristusu, pa kaj ti delaš še v Cerkvi, saj si nam dal oblast in moč, ne, kaj še tle ti delaš, ne. Ampak lahko pa pridemo zelo blizu te drže, se pravi tako zelo Leninistično, ne. Kaj je delal Lenin? Analiza, potem se je pa vprašal, ne, što delat, ne, che cosa fare, kaj narediti. In odgovor, tole in tole. Če mi vzamemo razne naše dokumente, so točno taki. Analiza. Kaj moramo zdaj mi kristjani narediti, to in to, ampak tukaj manjkata dve stvari, temeljni, če gledamo izročilo Cerkve. Analiza. zelo v redu, znanstvene metode, pomožne vede tudi, to je vse, hvala Bogu. Dobimo rezultate teh analiz. Zdaj je pa važna točka, duhovno razumevanje teh analiz, podatkov. Kaj to duhovno pomeni? Kaj to pomeni glede na naše grešnost in na naše odrešenje. Kaj to pomeni glede na naše razmerje do Gospoda? To moramo razbrati. To je čisto teološko dogmatično razbiranje, duhovno, potem, kaj pa zdaj, ko smo to razumeli, kjer je odrešenik Gospod. Kaj on pravi, kaj bi bilo zdaj treba narediti, kaj on želi, kaj je njegova volja. Po teh podatkih, katera beseda on nam ponuja, katero besedo. On nam po teh analizah ponuja eno besedo, da bi jo mi spoznali in šli z njim v odnos in začeli njega posredovati ljudem, ne.
Zdi se, da bi se lahko veliko naučili iz tega odlomka o poti v Emavs, ne. Tudi mi bi se morali ustaviti in spoznati Kristusa, ki hodi ob nas in dopustiti, da nam odpre oči, ne.
Da nam odpre oči in da nam pove, ne. Prvič, da odpre oči, da ga spoznamo, da ga vidimo, ne, da ga doživimo, da, da nismo sami, ker mi se z lahkoto znajdemo sami, vse razmišljamo, potem pa naredimo eno molitev. Gospod, zdaj nam pa pomagaj, da bomo to naredili. Ja, pa to ni to, ne, ampak da spoznamo njegovo prisotnost v tej zgodovinski situaciji in da potem ga vprašamo: Gospod, povej nam, kaj to pomeni in kaj bi ti rad. Ta dva debatirata, ali ne bi bilo preprosto, če bi njemu rekla, o, a si tukaj, z nami hodiš, povej nam, kaj se je zgodilo, da bomo razumeli, pa kako je to fantastično, da si tukaj zdaj spet, ne. In stvari bi bile čisto drugač, ne, se pravi, ta, ta modrost, ne, obrniti se do Gospoda in njegovo voljo, ne, kaj on želi, ne, ker ni, ni samo herojsko dejanje, ne, mi mislimo, ja zdaj v Cerkvi je treba to. Če vzamemo primer recimo svetega Frančiška Asiškega. Mnogi za njim so izbrali še bolj radikalno pot uboštva kakor Frančišek, ampak razen tega, da so se slekli in da jih je potem zeblo, se nič ni zgodilo, ne. Ko se je pa Frančišek slekel, pa je šel radikalno uboštvo, še danes va vsi, v Assisiju živi njegov duh, samo da prideš tja v Assisi že začutiš. In vesoljna Cerkev še danes živi iz Kristusove podobe Frančiška, ker Kristus, Frančišek je postal drugi Kristus, je ikona Kristusa, ki še danes govori, ne, ker je sodobnik njegov postal. In zakaj? Zato, ker Frančišek je to naredil ves v soglasju z Božjo voljo, in če Bog želi, stvari postanejo, se uresničijo. Če sem se pa jaz herojsko odločil z vso dobro voljo, ampak je to moja odločitev in ne sovpada z Božjo voljo, od tega ne bo veliko, ne upam si reči nič, ampak ne bo veliko. Se pravi, treba je najti to soglasje, to razmerje s katerim, s katerega se potem lahko nekaj rodi.
(pesem)







No, onadva debatirata in na koncu se Kristus njima pridruži še malo bolj na blizu in pravi: Kaj pa tako debatirata, kaj se je pa zgodilo? Se ozreta, prav: Ja, pa si ti edini tujec? A ni zanimivo, glavni igralec Velike noči, protagonist, je edini tujec. On ne ve nič, on ne razume. In ga začneta podučevati, jaz mislim, da je bilo za Kristusa tudi zanimivo poslušati, ne, kaj bosta zdaj povedala ta dva, ne, koliko sta razumela ta dva, do katere točke sta prišla, ne, ker on je to odživel, Kristus, zdaj pa poslušati, kaj ta dva govorita, ne, in se mi zdi zelo zanimivo, da ona, da dejansko Kristus je sprejet kot tujec. V duhovnem življenju je to zelo, zelo važno. Zakaj? Ker velikokrat nam pride na misel en navdih, ki je dejansko najbolj duhoven, ampak za eno miselnost, ki je navajena enega takega bolj egoističnega načina mišljenja, da ne rečem ena miselnost, ki je dosti zaznamovana z grešnostjo, z grešnimi navadami, ali z neko zaprtostjo v svoj svet, v svoj kotiček, je tisti navdih najbolj oddaljena misel, ki ti lahko pride na misel. In človek jo takoj zavrne. Ah, pa to je nemogoče, pa to. Kaj, kaj bom zdaj s tem, ne. Pa kaj bodo pa ljudje rekli potem, in vržeš proč. Pa je najbolj sveti navdih, ki je prišel. Velikokrat je za nas ljudi Božji svet, Božja misel, Božja bližina najbolj tuja stvar, in ravno v tem je prepričanost grešne misli. Te miselnosti zaplankanosti v to dolino, ne, in ko ti pride nekdo in ti odpre obzorje, ne, ti odpre en popolnoma nov svet in te tja popelje. A, ne, ne, ne, ne, pa saj smo tukaj dobro. Tako kot Judje, ne, ko so šli iz Egipta, ja, pa čujte, saj smo tam čebulo jedli, pa kdo ve kakšna je bila ta čebula, zdaj da bi se jo toliko želel, ne, ampak očitno je bilo nekaj takega, da pritegne pozornost, pa zakaj smo šli ven, ali ni bilo tamle boljše, smo imeli sklede svoje pa to, ne. Pa majhne trgovinice, pa smo mal trgovinal, pa to. Ljudje zelo težko sprejmemo, kot nekaj kar je za nas dobro, to kar prihaja od Boga. In to je, tukaj je zelo plastična ta podoba, ne, Kristus je tam zraven, se približa, onadva ga sploh ne vidita, potem se on oglasi, ne, in ona dva sta žalostna obstala, žalostna. Zakaj? Ker on tega ne razume pa nič ne ve. On pa tako fajn reče, ne: Kaj neki, in sta začela pripovedovati. To je pa druga zelo velika resica za duhovno življenje: pripovedovati Kristusu. In ona dva mi zdaj vse pripovedujeta, kar je za njega verjetno tudi hec, smešno bilo malo, hecno, ne, ampak duhovno gledano je to izredno velika modrost. En veliki psihiater Kubanski, ki jasno je bil izgnan iz Kube, živel potem v Severni Ameriki in v Rimu, Arvezu, je velikokrat rekel: Če bi kristjani molili, kakor učenca iz Emavsa, ne bi imeli v Cerkvi nobenega nevrotika, ker je to najbolj zdrava molitev. Pripovedovati Gospodu. Bazilij Veliki pravi, da ne razume ljudi, ki se dolgočasijo ali pa ljudi, ki so raztreseni pri molitvi, da jih ne razume. Zakaj? Ker, pravi, kar koli se dogaja, kamor koli pogledam, dobim razlog, da nekaj povem Gospodu, ali da se zahvalim, ali da mu preprosto povem, kaj doživljam, ali da ga prosim, ali da se čudim, ampak da mu povem, da živim ves čas, kakor bi živel pred odprtim oknom, da me drugi vidi, Sveti Kasijan, velik učitelj duhovnega življenja, menih, je učil, ne, Gospod, pridi, poglej me, poglej moje misli, poglej kaj mislim in mi pomagaj, se pravi, samo odkrivati, kar se v meni dogaja. Včasih te vpraša kdo, ne, pa kaj to pomeni, da je treba vse delati v Bogu, ali pa, da je treba neprestano moliti, saj se ne da. Ja, zakaj ne? Si pri kosilu, če lahko rečeš ženi, da je dobra kos, da je dobro kosilo, lahko rečeš tudi Gospodu, in s tem pošlješ to doživetje v notranjost, v srce, v obzorje Duha in stvari se poduhovljajo. Se pravi, mati, ne, v kuhinji kuha, se obrne, vidi svojega otroka, Gospod bodi zahvaljen za tega sina. Poglej ga, kako je simpatičen. Zakaj to ne pove Gospodu, zakaj človek te stvari razmišlja sam? Povej Gospodu. Tudi zato, ker Gospod se bo oglasil, Gospod se bo oglasil. Se spomnim, nekoč mi je en fant rekel: Ja, kaj pa je s tem, če Gospod je. Ja, sem rekel: Povej mu, ne, saj če ni, ne boš nič zgubil, glej, če zdaj ne, mu ne govoriš, samo v sebi misliš te stvari, in nič se ne zgodi, ne, nič se ne zgodi, nič se ne zgodi, v redu, povej zdaj Gospodu. Če ga ni, potem si na istem kot zdaj, ampak če slučajno je, boš ti videl, kaj se bo zgodilo, ker Gospod se bo oglasil in Kristus se je tle oglasil. Naj prvo je poslušal, da onadva povesta, potem je pa on povzel besedo. In kaj sta zdaj njemu povedala tukaj. Povesta, kaj se je zgodilo s Kristusom Nazarečanom, ki je bil on, onadva še ne vesta, da je on in povesta, da je pač bil, da je rog, mogočen kot Mojzes, ne, v besedi in dejanju in tako naprej. Pravi: Mi pa smo upali, da je on tisti, ki bo odkupil Izrael, ki bo rešil Izrael, medtem so ga pa veliki duhovniki in poglavarji izročili v smrtno obsodbo in križali. En ogromen polom je doživel. Ena katastrofa. Mi pa smo mislili, da bo on rešil Izrael, zanimivo, spet smo na isti točki, ne, ena katastrofa se je zgodila, ljudje vedno govorimo o kakšni katastrofi, to zato, ker smo v tej kulturi kulta zla, vsi časopisi, vsi, kjerkoli je kaj slabega, če ni, se izmislimo, samo da je nekaj dramatičnega, slabega, črnega, in potem vsi govorimo, ne, za vsako stvar, in tudi sosedje doma, preprosti ljudje, majhni, na vasi, v bloku, oj, on je se ločil, on je zapustil ženo, on je šel, ta duhovnik se je napil, ta je, mi vedno nekaj govorimo, nekaj moramo vedno nekaj, ne. Zakaj? Ker, ker zlo ima svojo moč, ne, in nas pritegne, ampak poleg tega, da to meljemo, nikoli ne pridemo do zaključka, do odgovora, ne, vedno rečemo, ah, škoda, veš, mi pa, ne, vedno se zgodi, škoda ne, škoda, tle ravno tako, na enak način. On je, je bil naše upanje, mi smo mislili, da nas bo rešil. Ja, potem so ga pa celo ubili, ne. Zdaj je pa vsega konec, ne. Vse je padlo v vodo, ker so ga ubili. Ni samo to, vrh vsega pa zdaj je že, naši celo so rekli, da je, pa ga več v grobu ni, zdaj pa se ne ve, kaj bo, ne. In smo še bolj prestrašeni, ne. Naši so šli h grobu in so videli, da je res tako kot so rekle žene, ampak kaj zdaj, ne, in takrat se pa on oglasi in pravi: Nespametna in počasna v srcu za verovanje. Nespametna. To je zelo važno. Nespametna.
Kot bi ju malce oštel.
Ja. Ne, jih je. Ju je. Zato ker ta beseda nespametna je zelo kruta, ker pametno pomeni razmišljati z Božjo Besedo, razmišljati z eno inteligenco Razodetja, in kdor s to razmišlja, pride do resnice. Če se bolj izpostavim vedno zunaj te inteligence, ne, potem bom imel pa vedno težavo sprejeti to, pa ne bom nikoli razumel, bom šel vedno mimo, ampak sem nespameten. In on pravi: Vidva sta nespametna, nista razumela, da je Gospod moral, moral to trpeti. To je zdaj to. Kaj sta onadva? V čem je bil škandal? V križu. To, da je Kristus doživel en polom. Pričakovali so odrešenje in so mislili, da bo prišlo na eno tako čudodelniško, dogodek fantastičen, ki se bo zgodil, ne. In zdaj to se ni zgodilo. In jaz mislim, da to je spet ena zelo važna duhovna resnica, ko mi tudi odrasli ljudje ostajamo otročji, ne otroci, otročji in pričakujemo odrešenje na en tak otročji način. Kot otroci, ne, imajo jutri šolsko nalogo iz matematike in ker se niso pripravili, se prebudi v njihovi fantaziji tale misel: Kaj bi bilo lepo, če bi učitelj imel vročino, jutri ne bi prišel v šolo. Ne, aj bi mi bili rešeni šolske naloge. In mi vedno tako mislimo v življenju, ne, kot odrasli ljudje, na en tak čudodelniški način si domišljamo, kako bomo vse odrešili. In ker je pa odrešenje prišlo po križu, mi pa usmerimo našo miselnost tako, da vedno obidemo križ. Mi smo iznašli cele miselne strukture, življenjske drže, da bi se izognili križa. In ker je odrešenje prišlo po križu, se mi z odrešenjem ne srečamo. To je zelo globoka in resna tema duhovnega življenja in krščanske vere.
Zato pa si ustvarimo svojo zgodbo, svojo misel, ne, mi pa smo mislili.
Ja.
In gledamo na to, kako mi to vidimo.
In kdaj se bo to uresničilo.
In kdaj se bo to uresničilo in se nam sploh ne sanja, da bi pogledali izven te svoje zgodbe.
Jasno.
Na neko drugo stran, ne.
Jasno. Točno to je, in tle v tem dogodku mislim, da je to tako jasno, da je malo kje v evangeliju tako jasno, skoraj fizično, gledališko uprizorjeno, ne. Kako mi si izdelamo neko vizijo življenja brez križa.
(pesem)
Zdaj pa vprašanje križa. Se spomnim nekoč, mi je rekel en fant, pravi: Jaz sem se v življenju odločil za to pot, zato ker sem na njej videl več križa. O, sem rekel, to je pa zelo nevarna stvar. Zelo nevarna stvar. Sveti Janez Klimak bi rekel, da to lahko zveni tudi o duhovni ošabnosti. Kdo pa sem jaz, da lahko danes, ko mi je dobro, ko tukaj sedim in razmišljam o moji življenjski poti in izberem tisto, kjer je več križa na njej. Ko pa se jaz, da si mislim, da ko bo senca križa padla name, ne križ, senca, ne bom jaz začel jokat, jamrat, protestirati, se jeziti, spraševati, zakaj pa jaz in na koncu zavrniti Boga.
In ga preklinjati.
Točno. Obsojati, ker je on kriv.
Mislim, da je malo stvari v veri, ki je naredilo tako veliko zla, na duhovnem, moralnem in psihičnem življenju kakor križ, ki ni pravilno razumljen. Če stvari iz naše vere ne razumemo res tako, kakor nas uči dogma, to največji domet človeške inteligence, ne, če mi malo po svoje stvari začnemo razumevati, potem zdrsnemo v nek moralizem, idealistični, ne, in najlepši biseri, temelji, prav a, b, c, naše vere lahko nam postanejo ne le kamen spotike, ampak prav bolezen. Koliko je teh raznih deviacij. Ja, jaz bom trpel, jaz se bom daroval. Koliko je teh herojev, ki so se darovali za ne vem kaj, čez deset let jih pa najdeš popolnoma izničene, uničene, izčrpane in nesrečne. Če pa bi to bilo odživeto na en duhovno zdrav način, bi jih našel odrešene. Kje je zanka? Kristus sam je povedal, ne, ali mar ne veste, da je Gospod moral to pretrpeti, ne, da je Kristus moral iti skozi to, ne, da je moral. V čem je ta, moral. Glejte, če je Bog videl, da se je svet oddaljil od njega in je zašel na pot smrti, in se je človek celo skril v smrt, v grob, ker je mislil, da Gospod življenja tja ne bo nikoli prišel, ne in si je tam ustvaril svoj imperij, svoje vladavino. Bog, ker je Ljubezen, nima druge možnosti, da tega človeka prepriča, da se nazaj vrne, kakor da se mu res razodene v vsej svoji ljubezni in to v prvi ljubezni. Ne po kakšnem preroku, ne po Mojzesu, ampak Bog osebno stopi in se mu izroči, temu človeku. Človek se ne zaupa Bogu, torej beži pred Bogom, ne, grešen človek, Adamov potomec, Bog pa se napoti za njim in hodi in hodi in hodi, celo Sveto pismo govori o tem, kako je Bog iskal človeka. In ko ga je našel, kaj je naredil? Se mu je dal v roke. Ti se meni ne zaupaš, misliš, da sem jaz ljubosumni, nevoščljiv, navezan na sebe, da ti želim slabo, da ti želim vedno v blatu, jaz pa na prestolu, ne, ti misliš vse to, zato bežiš pred mano. Ampak jaz imam tebe za vrednega mojega zaupanja, poglej, jaz se ti dam v roke, ti pa naredi z mano, kar želiš. In Gospod je prišel in se je izročil v roke človeštvu. In če se je izročil v roke človeštvu, potomcu Kajna, Adama, je čisto popolnoma logično, da smo ga mi uničili in razbili. Pavel pravi, da se je Bog nam zaupal v roke, ko smo bili še sovražniki njegovi. Kdo se da v roke sovražnikom? Samo kdor noro ljubi. In kot pravi psalm, ko se nam je Bog dal v roke in smo ga uničili, tam pravi psalm, spoznajte, okusite in spoznajte, kako dober je Gospod. Ko smo pobili Kristusa, smo bili dotaknjeni od njegove ljubezni, njegova ljubezen se nas je dotaknila v tistem trenutku, ko se nam je dal v roke in smo ga mi pretepli in na križ pribili in se iz njega norca delali. In Jezus pravi: Kako sta nespametna in kasna, počasna v umevanju, da je tako moralo biti. Zakaj? Ker Bog me je poslal, citiram svetega Avguština, da bi s svojim mesom se dotaknil vašega umrljivega telesa, da bi preko mene Očetova ljubezen prišla k vam in bi se vi vrnili k Očetu, ker bi spoznali, da Bog ni egoist, ni diktator, ni policaj s pendrekov v roki in pištolo, ampak je oče, ki noro, emanikos eros to teu, pravi Kabazilas. Nora ljubezen Boga in zato je on moral trpeti, Kristus ni prišel na svet trpeti, ma ke moj, kdo si je to izmislil, ampak to lahko vodi v grozne stranpoti. Kristus je prišel na svet zato, da bi nas se dotaknil z Očetovo ljubeznijo, da bi nam pokazal, da Bog ni to, kar mi o njem mislimo po Adamovem padcu, ko smo si izdelali vseh vrst malikovanj in ideologij, zato da bi Boga zreducirali na nekam, samo da on ne bi bil svoboden Oče. On je prišel za to, da bi to pokazal, da Bog je ljubezen. In kako bo to pokazal? Ne s tem, da bo naredil eno konferenco, eno predavanje, pa bo šel. Ne to, da bo naredil nekaj pet, sedem čudežev, fantastičnih, ki jih še noben ni naredil in bodo rekli, ma to je pa nekaj neverjetnega, ta Bog, ne. Ne, on je prišel in je rekel, v redu, Oče me ne bo, meni ne bo prizanesel, mene bo dal vam v roke, ker ste mu vi pri srcu, da bi razumeli, kdo je Bog, ne. Se pravi, Kristus je prišel za to, da bi ljubil, ampak kdor ljubi, uresniči ljubezen na velikonočni način. Ljubezen ima vedno v sebi te dve razsežnosti: umiranje in vstajanje. Izgub, izgubljanje daje in dobiva. Kako dobiva? Da daje. Kako vstaja? Da umira. Kako zmaguje? Da izgublja. In to je dogodek Emavsa in teh dveh učencev. Se pravi, križ, mi ga razumemo po naše in vidimo v njem samo tragedijo in ponižnos, poniževanje, nič drugega. Medtem ko Gospod je tam povedal o sebi vse, to sem jaz. Sem se dal spraviti na to. Vi ste me do tega pripeljali in tukaj pribili, ampak zdaj pa spoznate, kako dober je Gospod, da je tako pustil, da je to se tako naredilo. Se pravi, prihajamo počasi do vedno bolj izkristaliziranega odgovora, zakaj je težko biti s Kristusom. Zaradi njegove Velike noči. Mi bi radi po tej grešni miselnosti, po tej grešni logiki, bi radi nekega Boga, ki ne bi imel v sebi Velike noči, kar praktično pomeni, bi radi nekega Boga brez ljubezni. To je zelo kruto, kar zdaj rečem. Nekega Boga brez ljubezni. In dejansko ljubezen je velik problem pri pojmovanju Boga, ker je pač razodetje nam razodelo, da je Ljubezen živi in se uresniči na velikonočni način, da je tu oblika, s katero živi Ljubezen v zgodovini, v teh dveh razsežnostih prostora in časa, ne, se pravi, v stvarstvu, na zemlji, v zgodovini, Ljubezen Božja živi na način velikonočnega tridnevja, še več, do Binkošti, to je način, kako živi Ljubezen. Če mi v naši viziji izključimo križ, ne, izključimo trpljenje, izključimo velikonočno tridnevje, potem, kako lahko razumemo ljubezen? Ali kot strast, se pravi nesvoboda, ampak potreba, ali kot posladkanost, ne. Ko ni velikonočne razsežnosti ljubezni, pride lutka na dan, posladkana lutka. In če mi pogledamo zelo površinsko krščansko umetnost čez stoletje, vidimo točno to. V najbolj močnih trenutkih vere, je Cerkev ustvarila umetnost, ki je kot pravi Benedikt šestnajsti, vedno v sebi celovita. Kristus je vedno pantokrator in je vedno moč bolečin. Je vedno vstali in je vedno Jud …
… mož bolečine.   
Ja, ne, Jud, ki je hodil po zemlji sem in tja po Palestini in na koncu odtrpel svoj pasijon in je spet vstali. Ampak to vsak Kristus, smo mi naredili. Zakaj? Ker ima noter ta resnično razsežnost dramatičnost Velike noči. Ker to je ljubezen. Ko je pa vera šibka in ta velikonočna razsežnost ni prisotna, ni živa, ni del naše logike in miselnosti, ne, potem pa izdelujemo lutke. Poglejmo mi naokrog po trgovinicah, po cerkvah, po župniščih, po redovniških hišah, kakšne so Mati Božje. Koliko je lutk. Koliko je teh Marij, ki se ne ve, ali ima štiri leta ali šest let ali osem let ali deset, vsekakor jih nima šestnajst. Te, te otročje stvari. Zakaj? Ker to je, jaz zdaj, ker moram narediti iz Mati Božje nekaj ljubezenskega, nekaj ljubečega, ne, in ker nimam velikonočne ljubezni, kakšno bom dal, posladkano. Ker strastno si ne upam, ne, nekateri so tudi šli v strastno, ampak v glavnem bomo dali nekaj posladkanega. In enako s Kristusom, mi imamo celo vrsto podobic, podob, publikacij, ne, knjig, ne te, kjer je en Kristus, ki nima čisto nič velikonočnega. To je malik, to ni Jezus, to je Kristus, ki ga bi rad narisal nam hudič v puščavi, ko se je Kristus z njim boril, ne.
Zanimivo bi bilo, pater Marko Ivan Rupnik, če bi takega Kristusa, o katerem zdajle govorite ali pa Mati Božjo prepoznali, ko bi pred nami razlomil kruh.
Se mi zdi, da ko se učenca znajdeta pred Gospodom, ne, ko lomi kruh in takrat se ob tej gesti ga prepoznata, se mi zdi, da je to možno razumeti, da je do tega prišlo tudi zato, ker je njima po poti, ko njima je razlagal vse kar je v Svetem pismu, da bi njima odprl oči, da bi spoznala. Njima je srce gorelo. Se mi zdi zelo, zelo važno. Zakaj? Ker ti lahko srečaš tudi Kristusa in bo pred tabo naredil največji čudež. Ampak če nimaš ti v srcu pravilnega razpoloženja, pravilnega vzdušja, ga ti ne boš prepoznal. Zato se mi zdi, da je zelo važno to kar pravi sveti Pavel: Samo v moči Svetega duha lahko rečemo, da je Gos, da je Jezus Kristus Gospod. In je Kristus, ko je njima razlagal Božjo Besedo, ki je polna duha kot vemo, ne. Je segrel srce, se pravi ljubezen je vstopila v njiju, ne, segreto srce, klasičen pojem, je ljubezni polno srce. Ko se prebudi ljubezen v enem človeku, je to tisto vzdušje, ki meni dovoli, da prepoznam nekaj duhovnega, da spoznam nekaj Božjega. Že Vagrij iz Pontika je rekel, da princip, spoznavoslovni princip je ljubezen. In te dva, ta dva učenca sta prepoznala v tisti gesti, ko je Kristus razlomil kruh, ki je gesta ljubezni, ki je kaže prav na to, kako se bo telo dalo in kako se je dalo. In takrat sta onadva spoznala, ker je bilo telo dano iz ljubezni, ker se je on dal iz ljubezni, je zdaj tukaj, ker ljubezen ne mine, ne. Ampak brez tega gorečega srca tudi razlomljen kruh njim ne, ne bi, jih ne bi prepričal. Zakaj? Saj so vsi videli Kristusa križanega, pa so se iz njega norca delali. Zato ni važno danes recimo tudi v filmih o Kristusu, prikazati križanje kakor je bilo, to nima nobenega smisla. Zakaj? Ker to takrat ni nobenega prepričalo, da je to Božji sin. Je treba križanje prikazati tako, da lahko človek prepozna, da to ni en mizar križan, ampak je Božji sin, Odrešenik sveta. To je pa vprašanje ljubezni.
Pater Marko Ivan Rupnik, hvala lepa za nocojšnje drugo razmišljanje ob našem radijskem misijonu.
Hvala.
(pesem)

Ni komentarjev: