ponedeljek, 30. april 2012

IME TEDNA: MATEVŽ LENARČIČ "LAŽJE PRENAŠAM PORAZE, KAKOR SEM JIH MOGOČE VČASIH"

1

slike
1: VIRUS SW 914 TURBO; 2: DANILA HRADIL KUPLEN (novinarka radia Val 202); 3: MATEVŽ LENARČIČ (v objemu s svojo ženo)















2                                                                                               3


00:04 DANILA HRADIL KUPLEN: Matevž Lenarčič, dober dan.





00:07 MATEVŽ LENARČIČ: Dober dan.
00:08 DANILA HRADIL KUPLEN: Pilot, ki je v zadnjih treh mesecih z ultra lahkim letalom obletel svet. Preletel je več kot sto tisoč kilometrov, obiskal sedem celin, tudi Antarktiko, preletel Atlantski in Tihi ocean, šestkrat prečkal Ekvator ter preletel Himalajo. Poslušalci so Vas izbrali za ime tedna. Čestitam in takoj sprašujem, ker so nas opomnili številni, da je pravilen naglas pri vašem priimku Lènarčič.
00:31 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, napaka. Tako kot ste rekli, je kar prav.
00:33 DANILA HRADIL KUPLEN: Lenarčič.
00:34 MATEVŽ LENARČIČ: Ja.
00:35 DANILA HRADIL KUPLEN: Me zelo veseli. Nismo več vedeli, kako naj razložimo poslušalcem. Ampak nismo bili gotovi, kdo ima prav. Baje vas vsi poznajo in da ste Lenarčič.
00:43 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, še nikoli nisem bil.
00:46 DANILA HRADIL KUPLEN: (smeh) Matevž Lenarčič, torej z naglasom na a, tudi zdajle ko je prišel z letala. Baje ste res izstopili iz letala zdajle, ne?
00:55 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, prav, ker v bistvu sem odletel iz Ljubljane v Ajdovščino, kjer bodo letalo natančno pregledali in mogoče se tudi kaj naučili iz tega, ne.
1:06 DANILA HRADIL KUPLEN: Kako je letalo vzdržalo?
1:08 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, seveda. To so takšne preizkušnje za letalo, da je za proizvajalca sigurno zelo zanimivo, ne, kaj se je z njim dejansko dogajalo in v kakšnem dejanskem stanju je, ne. Testi so bili zelo v redu.
1:19 DANILA HRADIL KUPLEN: Izziv za izvajalca je bil seveda tudi že prej. O tem bova še. Mene zanima, gospod Lenarčič: A je ta klimatizacija zdajle doma drugače naporna kot tista, zagotovo pa manj, ne, kot tista obratna, ko ste šli v zrak?
1:34 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, v bistvu nikoli nimam problemov, ne v eno ne v drugo smer, tako da se hitro privadim, ne, na slabe in dobre stvari, tako da (smeh) tudi dobre stvari hitro postanejo zelo običajne.
1:45 DANILA HRADIL KUPLEN: Aha, priprave na polet so trajale leto dni, ne? In zahtevale med drugim tudi kondicijo, pripravo telesa. Je bil to, denimo temu težji del za vas?
1:58 MATEVŽ LENARČIČ: Priprave so trajale dve leti, a ne.
2:00 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
2:01 MATEVŽ LENARČIČ: Fizično seveda je fajn, če je človek fizično pripravljen, ker ga potem tudi psihični napori fizično manj zdelajo, a ne, in tle gre v bistvu za povezavo, a ne, težko je ločiti, ne, kako se telo obnaša, ne. Sigurno pa je fizično in psihično zelo naporno, ne, ker se vsak dan ponavljajo isti problemi, iste zadeve in je pač treba zdržati do konca.
2:23 DANILA HRADIL KUPLEN: Vi ste imeli že izkušnjo iz leta 2004, gotovo Vam je bila v pomoč pri pripravi na drugo izkušnjo. Kaj ste spremenili?
2:32 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, drugo letalo, ne.
2:34 DANILA HRADIL KUPLEN: To, ja.
2:35 MATEVŽ LENARČIČ: To letalo je precej hitrejše od prvega, čeprav je glih tako ultralahko, isti sistem, ista krila. Nič. Postal sem starejši, bolj pameten, ne, oziroma pameten manj, bolj moder.
2:47 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
2:48 MATEVŽ LENARČIČ: Lažje prenašam poraze, kakor sem jih mogoče včasih, ne. In na takšnem potovanju je porazov neskončno veliko, ne, in se jih moraš navaditi spoštovati, ne, tudi poraze, oziroma razmere, ne. Je treba biti ponižen, tle ego utrip nič ne pomeni, tle testosteron ne rešuje stvari, ne, tle je treba biti pač ponižen, ne. 
3:10 DANILA HRADIL KUPLEN: Se pravi, je tudi to razlog, mislim jaz, da ste se na drugo pot odpravili lažje, ne, kot prvič?
3:20 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, odpraviti se je vedno težko, ne, ker pustiš doma ljudi, ki jih imaš rad, ne, in potem veš, da se kar nekaj časa ne bomo videli, ne, tako da odpraviti se je težko, ne, ampak prvi korak je najtežji, potem pa vsi ostali so lažji, ne, in po navadi se zelo hitro zgodi tako, da povratka ni nazaj in potem v bistvu žrtvovati, to žene stvari naprej, ne.
3:43 DANILA HRADIL KUPLEN: Vsa strategija, ki ste jo imeli seveda Vi in izvajalci letala in Vaša ekipa se je izkazala kot dobro. Prišli ste nazaj. Uspelo Vam je. Kaj Vas je recimo najbolj presenetilo? Kje denimo, da ste bili premalo pozorni? Česa niste predvideli?
4:02 MATEVŽ LENARČIČ: Presenečenj je bilo ogromno, ne, vsak dan, ker tako dolge razdalje, ki sem jih zdaj letel, je nemogoče leteti v lepem vremenu. Tudi nemogoče je predvideti, kakšno bo vreme. Stvari pa se zelo hitro spreminjajo vse skupaj in bilo je presenečenj ogromno, ne, poleg vremena je bilo tudi nekaj presenečenj z letalom, nekaj z motorjem, odpoved motorja v Namibiji, ampak to je pač treba vzeti bolj filozofsko, ne se samo spraševati, kdo je kriv, kdo je povzročil to, kdo je odgovoren za kaj, ne, ampak na tak način nikamor ne prideš, ne.
4:31 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
4:32 MATEVŽ LENARČIČ: Zadeve se pač enostavno zgodijo, a ne. Tako kot enostavno zbolimo, tudi če zdravo živimo, ne, lahko letalo tudi odpove, ne, in to je bila zelo zahtevna trasa, zelo zahtevna pot, zelo veliko ur letenja in je povsem zelo normalno, da je možnost, da tudi kaj odpove, ne. Tako, da to je treba vzeti v zakup.
4:51 DANILA HRADIL KUPLEN: Najbrž je težko oddvojiti, ali je bilo vremo tisto, ki je povzročalo največ težav? Ali samo letalo ali vi sami. So bile pa najbrž prednosti, ne, ko je bil veter in turbolence ste morali leteti nižje, si jaz predstavljam, in ste lažje fotografirali?
5:10 MATEVŽ LENARČIČ: (smeh)
5:11 DANILA HRADIL KUPLEN: Ne, ne. (smeh)
5:12 MATEVŽ LENARČIČ: V bistvu je ogromno faktorjev, ne. Na žalost je bil zelo tesen program letenja, seveda veliko letenja pa malo časa, tako da se nisem mogel kaj veliko prilagajati na odlične vremenske razmere oziroma čakati, ne, da se bo kaj lepega pokazalo, tako da sem veliko stvari zamudil, ne, veliko stvari se je pokazalo, ki jih niti nisem pričakoval, ne, tako da takšno je pač življenje, ne: tisto, kar pričakujemo, po navadi ni, ne, tisto kar ne, pa se zgodi.
5:40 DANILA HRADIL KUPLEN: Gledali ste najbrž ves čas te dogodivščine skozi oči fotografa, biologa, pustolovca in seveda pilota, ne. A ste kdaj čisto neodvisno, kaj pa vem, čutili ugodje, kaj je bilo za vas tisto največje ugodje, ko ni bilo misli, ko ste bili lahko tisoč procentno sproščeni. No, zdaj sem že blizu nirvane, ne.
6:01 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, seveda, točno tako je, saj to ni nič čudnega, po spretnih zahtevnih trenutkih pride po navadi tudi olajšanje, takšno je pač življenje, ne. Plus, minus, up and downs, ne, in tako je, v času, ko je stresno, ne, se človek maksimalno napet, ko pride do olajšanja je pač evforično lahko tudi, ne, in to se dogaja. Kako gleda človek na svet, je pač odvisno od vzgoje, od percepcije, zgodovine človeka, ne, tako da je težko govoriti o tem, ali gledaš skozi oči fotografa, ki ne vem, kaj, ali pa biologa, ki ne vem kaj. To jaz pač gledam s svojimi očmi, ne, edini tak primer sem na svetu, tako kot ste Vi edin primerek na svetu, tako da vsak svoje gonimo naokrog in skušamo poiskati tisto, kar nas zadovoljuje v življenju.
6:49 DANILA HRADIL KUPLEN: Zagotovo pa za motivacijo pride prav tudi kakšen človek, ne, kdo iz Vaše ekipe, s katerimi ste bili na zvezi. A ste bili kdaj tudi z domačimi na zvezi?
7:00 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, velikokrat, ja. Tako da ekipa, ki je bila za Slovenijo, je bila res vrhunska, ne. Vsi so delali prostovoljno in to ogromno delali, ne. Od Domna Graufa do Vkla Stahovnika do Pipistrelove ekipe do Petre Draškovič do oblikovalke Nataše, internet ureja. Tako da ekipa je bila blazno dobra, ne, in to smo imeli srečo, je tudi vzrok, da se je ta zadeva tako pozitivno odvijala, pa tudi medijsko na spletu in sploh. Seveda sem bil v kontaktu tudi z družino, ne, kar je osnova, da človek ohrani dobro voljo včasih, ne.
7:36 DANILA HRADIL KUPLEN: Je bila to bolj motivacija, upam da, ne.
7:39 MATEVŽ LENARČIČ: Aha, seveda.
7:40 DANILA HRADIL KUPLEN: Ker zna biti tudi obratno, ne.
7:42 MATEVŽ LENARČIČ: So me tudi presenetili, ne, tako da cela ekipa vključno z mojo ženo so prišli v Nepal, ko sem poskušal leteti na Everest in se je tako sanjsko končalo, ne. Videli smo se, Everest je ostal odspodaj, tako da je bilo res fino.
7:57 DANILA HRADIL KUPLEN: Je bil, vem da boste težko povedali, najtežji del vaše poti, so bili preleti preko Tihega oceana in Mont Everest ali…
8:08 MATEVŽ LENARČIČ: Pa težko je izločiti.
8:09 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
8:10 MATEVŽ LENARČIČ: Kot smo prej omenili je bilo vsak dan kaj, ne, in je bilo res nekaj zelo zahtevnih trenutkov, ne, nekaj je bilo zelo srečnih trenutkov, tako da je težko izločiti. Mogoče se bo kasneje z eno časovno distanco kaj izluščilo, ampak trenutno sem vesel, da se je tako končalo, kot se je.
8:27 DANILA HRADIL KUPLEN: Kot alpinist ste že bili na Mont Everest?
8:30 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, tudi nikoli nisem imel kakšne potrebe po Mont Everestu. Bil sem v bližini tam v hribih, ampak res pa ne.
8:38 DANILA HRADIL KUPLEN: Jo imate zdaj, ko ste ga videli in preleteli?
8:40 MATEVŽ LENARČIČ: Ne.
8.41 DANILA HRADIL KUPLEN: Ne?
8:42 MATEVŽ LENARČIČ: V bistvu mi je bil vedno preveč skomercializiran hrib in nisem imel nobene potrebe, da bi bil zato na vrhu, ker je pač najvišji.
8:50 DANILA HRADIL KUPLEN: Ste leteli tako nizko, da ste videli kakšne smeti še tam?
8:54 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, ne.
8:55 DANILA HRADIL KUPLEN: (smeh)
8:56 MATEVŽ LENARČIČ: Ne, pravzaprav sem bil zelo pod stresom, ker je bilo kar nekaj novosti pri tem poletu, ne. Takšno letalo, takšne konfiguracij še ni bilo tako visoko, ne. Kisikov sistem, ki sem ga uporabljal je bil nepreizkušen na tej višini, ne, tako da je bilo kar nekaj problemov, ki so se sicer končali zelo v redu, ne, ni bilo pa stoprocentno, da se bodo, tako, ne. 
9:22 DANILA HRADIL KUPLEN: Tak podvig torej zahteva od začetka do konca recimo temu stoodstotno zbranost. Me pa zanima, je posebne vrste zbranost zahtevana takrat, kadar zaidete v monotonijo. Sploh ne vem, če ste kdaj, tako kot na avtocesti denimo, ne, z avtomobili. Je bilo kdaj tako letenje?
09:45 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, sigurno je tako, čez Indijski ocean je bilo relativno lepo vreme, ne,
09:50 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
09:51 MATEVŽ LENARČIČ: Bil sem pa zelo neprespan, ker sem imel prej tri zahtevne etape, ne, tri dni prej, tako da je bilo zelo težko zdržati, no, pokonci. Je bilo nekaj takega, kot ste zdaj omenili. Monotonija, tako, da so bile potrebne različne vaje, da je človek ostal zbran.
10:06 DANILA HRADIL KUPLEN: Kakšne denimo?
10:10 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, imel sem nekaj naštudiranih joga pozicij, nekaj relaksacij, pravilnega dihanja, nekaj masaž, tako da…
10:20 DANILA HRADIL KUPLEN: Aha, akupresura in to.
10:22 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, seveda, ne. Stvari, ki pomagajo brez tablet, nisem imel pa nobenih tablet za kaj, za karkoli.
10:30 DANILA HRADIL KUPLEN: Kakšna glasba Vas je spremljala?
10:32 MATEVŽ LENARČIČ: Absolutno. Brez muzike pa nič. Brez muzike, brez muzike bi pa težko zdržal.
10:37 DANILA HRADIL KUPLEN: Koliko teh različnih je bilo z Vami?
10:40 MATEVŽ LENARČIČ: Mislim, da sta Luka in Živa, moja ta male dva sta mi pripravila enih 450 komadov, ne.
10:47 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
10:48 MATEVŽ LENARČIČ: Hvala Bogu imamo zelo podoben okus, ne, tako da je bilo. Brez muzike bi bilo težko.
10:53 DANILA HRADIL KUPLEN: Popevke leta niste zbrali najbrž?
10:57 MATEVŽ LENARČIČ: Ne.
10:58 DANILA HRADIL KUPLEN: Ne. (smeh) Ni bilo časa. (smeh) Koliko fotografij ste pravzaprav posneli, če se da to prešteti? … Manj kot ste nameravali, no, tako?
11:08 MATEVŽ LENARČIČ: Šteje se zlahka, ne, v času računalništva, ampak preštel jih pa še nisem, tako da bilo jih je pa dosti bistveno manj, kot sem jih predvidel, ne. Po eni strani fajn, ker ni bilo problemov s prenosom oziroma s pošiljanjem domov.
11:21 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
11:23 MATEVŽ LENARČIČ: Po drugi strani pa je malo manjši izbor, ampak še vedno je toliko materiala, da se lahko prebere.
11:32 DANILA HRADIL KUPLEN: Izdali jih boste, predvidevam, v novi monografiji, ne? To zdaj jaz napovedujem ali ste Vi že tudi napovedali? Ker ena je že izšla.
11:42 MATEVŽ LENARČIČ: Napovedujem po navadi nič ne, ampak upam, da se bo pa tako zgodilo.
11:46 DANILA HRADIL KUPLEN: Leta dva štiri oziroma dva osem je ena že izšla. Kdaj boste utegnili vse to strniti, vtise, zapiske urediti in tako naprej.
11:56 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, to je kar težaško delo, ne, tako da bomo videli, kdaj bo čas za to.
12:02 DANILA HRADIL KUPLEN: Še to me zanima, Matevž Lenarčič, če dovolite, ta projekt je bil na nek način tudi ekološki, ne, ne samo da je za proizvajalca zahteval in tudi za Vas vrsto izzivov, ne vem, ustrezal je letenju na visoki vročini in pa mrazu po ekstremnih višinah, ne. Poraba goriva je morala biti nizka, količina je bila namreč zelo omejena. Ste s tem dokazali, da je mogoče leteti z manjšo porabo goriva, z manjšim onesnaževanjem. 
12:34 MATEVŽ LENARČIČ: Ja, absolutno, ne. To je bil tudi eden izmed namenov, ne, ta polet zdaj na palec smo izračunali, ni še čisto eksaktno, je bil vsaj trideset procentov bolj ekonomičen kot karkoli prej, ne,
12:45 DANILA HRADIL KUPLEN: Ahm.
12:46 MATEVŽ LENARČIČ: To je velika številka. To je eden izmed respektov. Druge respekt pa je v bistvu promocija tistega, kar po navadi ne radi slišimo, to da moramo spremeniti sami sebe, ne, da moramo nehati non stop tekmovati z drugimi, ne. Ker vsaka zmaga pomeni poraz za okolico, ne, ker po navadi taka zmaga naredi več škode kakor koristi. Nekako se, moramo imeti vrednote, da je bogastvo res neka vrednota, ker prinaša vpliv, ne. Res v bistvu se bojim vplivnih ljudi, bojim se ljudi, ne, ki hočejo spreminjati svet, ne, ker se mi zdi, da je povsem nepotrebno, ker moramo delati na tem, da spremenimo sebe, ne, da skrbimo za okolje, da skrbimo za svoje prijatelje, da skrbimo za tisto mikrookolje, ki ga še obvladujemo, ne, in za to gre. Biti prijazen do živali, do okolja, do ljudi. Biti prijazen do okolja. To je način na katerega nismo vajeni, ker je povezan s tem, da ne smemo biti vplivni, ne, ali pa ne smemo biti bogati, ne smemo biti veliki, ne smemo biti prvi, ne, ker praktično ni potrebno. Ker šlo je v bistvu za promocijo takšnega načina, tudi to, takšen polet nima nobenih posebnih rekordov, ne. Skušal je pač promovirati vseeno okolju prijazno letenje in pa način življenja.
14:04 DANILA HRADIL KUPLEN: To Vaše razmišljanje zdajle prav kliče po tem, da se Vam zahvalim, sicer bo razvodenelo z drugimi vprašanji. Matevž Lenarčič, vse dobro želim in srečno.
14:12 MATEVŽ LENARČIČ: Enako.

    

Ni komentarjev: