1. DEL PRIDIGE (27s)
______________________________________________________
2. DEL PRIDIGE (1min 57s)
_____________________________________________________
3. DEL PRIDIGE (2min 2s)
______________________________________________________
4. DEL PRIDIGE (2min)
______________________________________________________
5. DEL PRIDIGE (57s)
______________________________________________________
6. DEL PRIDIGE (1min)
______________________________________________________
7. DEL PRIDIGE (1min 22s)
______________________________________________________
8. DEL PRIDIGE (1min 43s)
______________________________________________________
9. DEL PRIDIGE (43s)
______________________________________________________
10. DEL PRIDIGE (1min 57s)
______________________________________________________
11. DEL PRIDIGE (1min 54s)
LEPO, BLAGOSLOVLJENO NEDELJO!
Besedilo spodaj je zgolj
informativno. Pridiga je namreč govorjena besedna zvrst sporočanja. Bila je
povedana v Tolminu, kjer sem kot kaplan za nedoločen čas.
1 Ozka vrata.
Vprašanje, ki sledi takoj zatem, ko jih zagledaš, je, kako priti skoznja. Vse
skupaj se zaostri, če si obložen z vrečkami, nahrbtniki, vozički ali kako drugo
stvarjo, ki si jo pridenemo nase – menda v prepričanju, da brez nje ne bo šlo.
2 In večno vprašanje kovčka. Ta večni problem. Pripraviti prtljago za potovanje.
Kaj vzeti s sabo, kaj pustiti doma. Za en mesec na primer. To leto smo potovali
v misijon. Več kot en mesec smo bili v Indiji in na Tajskem. Kako vzeti s sabo
ves pribor za maševanje, pa misal, pa angleški misal, pa albe, pa duhovniške
majice, da ne govorim o drugih osnovnih stvareh? Nekatere stvari je treba pustiti
doma. Sestre Misijonarke ljubezni v Kalkuti, to je mesto v Indiji, v državi,
kjer je delovala blažena mati Terezija, te sestre perejo cunje na roke. Imajo
dva sarija. Dve obleki. In to je materialno uboštvo. In materialno uboštvo ima
konec, je omejeno. Potrebujejo dva sarija, drugače ne morejo. Medtem ko perejo
en sari za naslednji dan, ima oblečen drugi sari. Sari je obleka s tremi
modrimi črtami, ki je značilna za ljudi v Indiji in redovna obleka sester Misijonark
ljubezni. Duhovno uboštvo pa za razliko od materialnega uboštva ni omejeno,
nima konca. Vse talente, ki nam jih je Bog dal, da znamo peti, da imamo posluh,
da smo pridni v šoli, da imamo različne spretnosti, darove, da smo iznajdljivi,
vse to je od Boga, in to damo takoj Njemu. Na primer: Ko nas nekdo pohvali,
damo Njemu. Rečemo: Ti si mi to dal. To je duhovno uboštvo. In to duhovno
uboštvo lahko živimo v vsakem trenutku.
3 Človekov naslednji odziv, ko je pred temi ozkimi vrati, je verjetno, saj se
sami velikokrat zalotimo pri tem, preklinjanje čez tistega, ki je naredil tako
ozka vrata. Ali ne bi mogel narediti širših vrat. Da ne bi bilo potrebno
truditi se, da bi prilezel, kamor si pač želiš. Da prideš skoznje, moraš
nazadnje povleči neprijetno potezo: nekaj moraš pač pustiti pred vrati in se od
tega za vedno posloviti. Veliko takih vrat je v našem življenju. Nekatere smo
prisiljeni izbrati sami, druge pa izbere višja sila ali Bog kot kristjani
rečemo ali po domače Božja previdnost. Tako se spominjam nekega dne, približno tri
leta nazaj. Kot bogoslovca so me skupaj s prijateljem povabili, da bi pred
parlamentom v Ljubljani, ko bodo pripravili za podporo družinam pred referendumom
za družinski zakonik kulturni program, zaigrali pesem Slovenija, od kod lepote
tvoje. In vzamem s sabo harmoniko. Si jo oprtam v nahrbtniku na rame in grem.
Ko pridem, jo odložim. Se z nekom pogovarjam približno eno minuto, se ozrem,
harmonike ni več. Bilo mi je zelo težko pri srcu. Zakaj? Zato ker sem to harmoniko
imel s sabo sedem let nazaj, ko smo bili v misijonu v Indiji, pa z njo sem bil evropski
prvak leta 1999 in me je vezala na en tak spomin. In zadnja stvar, ki bi jo bil
pripravljen izgubiti bi bila ta harmonika. Ampak Bog mi jo je vzel.
4 Takrat še nisem razumel, da je bila to Božja previdnost. In v tej svoji
bolečini sem takoj šel in obvestil vse svoje prijatelje okrog, če bi jo kdo
videl, pa policijo, ki je bila okrog. Potem sem šel še k brezdomcem. Rekel sem
jim: Če slučajno kdo od vas rabi denar za mamila ali alkohol ali karkoli, dajte
mi jo prosim nazaj. Smejali so se, ko sem jim rekel: Kdo vam bo pa igral za
novo leto ali pa za piknike. Vsako leto se namreč srečamo z brezdomci v
Šentjakobu na tradicionalnem pikniku, vsako leto silvestrujemo v Ljubljani na
Taboru. Pomagali so mi iskati, a tudi s skupnimi močmi nismo dobili. V tolažbo
in zadoščenje mi je Aleš Primc, vodja civilne iniciative za zaščito družine, po
uspelem referendumu poslal pismo, s katerim se mi je zahvalil za mojo
pripravljenost in nakazal, da so bile za uspeh referenduma gotovo potrebne tudi
žrtve, ko je kraja te harmonike. Prav ta bolečina nas je vse, ki smo se
udeležili tistega popoldneva zbora pred parlamentom v podporo družinam, združila
in povezala. Trudil sem se še na razne načine vsa ta leta, da bi harmoniko
dobil, a z bolečino v srcu brez uspeha. V četrtem letniku bogoslovja sem bil za
vikende v Sežanski župniji kot pomoč duhovniku in nekega popoldneva smo
praznovali v Povirju obnovitev zvonika. Prišel je škof, in prosili so me: po
maši boš zaigral, popoldne pred cerkvijo. Saj lahko, a s tako majhno klavirsko
harmoniko, 48-basno. Če pa imate vi kakšno frajtonarico pa prinesite, bom
zaigral. In potem prinese neka gospa kovček, odpre. In potem vsa presrečna
reče: Joj, nisem vedela, da še poje. Dvajset let nazaj, ko je šel naš nono v
dom za starejše občane, ni igrala. Vas lahko slikam, da nesem nonotu pokazat,
da ta njegova harmonika še igra. In se rekel: Glej kakšno veselje. Nimam svoje
harmonike, da bi jo vzel iz prtljažnika, vzel iz kovčka in zaigral, ampak prinaša
Bog veselje na ta način tudi drugim in tudi druge osrečuje.
5 In potem ko sem bil v Portorožu lansko leto kot diakon, so prišli iz Litve, (Litva
je država na severu Evrope), Iz Litve so prišli z avtobusom dečki, ki zelo lepo
pojejo in po sveti maši so imeli koncert. In potem zvečer reče župnik ob deveti
uri: Bi zaigral kakšno na harmoniko? Sem rekel: Nimam. Potem kličem prijatelja,
ki je tam blizu doma, in s katerim se že približno 10 let nisva slišala. Skupaj
sva takrat hodila na tekmovanja. In mi reče: Pridi iskat, fajn, da si poklical.
In potem sva še klepetala, pripovedoval mi je, kako lovi ribe. In že spet sem
rekel: Glej, če bi imel svojo harmoniko, morda nikoli ne bi več navezal stike s
tem svoji bivšim kolegom. Tako da, Bog nam s tem, ko tudi kdaj čutimo bolečino,
ko nam kaj vzame, s tem nas vzgaja in nam pomaga, pelje po poti za Njim.
6 Veliko takih vrat je v življenju, res. In vsaka so ožja. Na vsakih je treba pustiti nekaj
svoje prtljage. Vsaka vrata spremlja bolečina ob ločitvi. Z vsakimi vrati se
pretrga določena ustaljenost. Za vsakimi vrati pa je tudi nekaj novega. Z
vsakimi vrati smo bolj svobodni. Veliko takih vrat je v našem življenju.
Življenje ima ožine. Trenutke, ko ''zagusti''. To veste tisti, ki hodite v
šolo. Pred testom kdaj, ko se nismo pravočasno začeli učiti, in potem ''zagusti''.
Sami veste, koliko napora zahtevajo od nas ta ozka vrata in kako težko jih je
sprejeti. Ampak naj vas potolažim. Ni samo napor, ampak lahko pride v določenem
trenutku Božja milost.
7 In rad bi z vami delil eno osebno izkušnjo, ki govori o tem, da ni nujen samo napor, ampak
lahko vmes poseže Božja milost. Bil sem v petem letniku bogoslovja in tisto
poletje, 1. avgusta je prišel k nam nov duhovnik. Ga morda poznate, ker je bil
tudi tukaj kaplan. Rafko Klemenčič. In mi smo se ravno tisti ponedeljek pred
tem 1. avgustom vračali iz Bibionov. To je mesto, blizu tukaj čez mejo v
Italiji, kjer je morje, in smo bili z bolniki in invalidi za 10 dni na morju.
In takrat sem še imel veliko brado. Bil pa je še eden z nami, starejši, tam
nekje okrog 50 let, ki pa je imel brado dolgo do popka. Dolgo, sivo. Bolniki so
ga hecali: Glej, ki si pa navezan na to svojo brado. Si ponosen na to svojo
brado. Te bomo mi obrili. Rekel je: Lahko. In zadnji večer so se dali v krog z
vozički in Marijini sestri čudodelne svetinje iz Dobrove v Ljubljani s. Edith
in s. Helena sta ga obrili. In edini, ki je še imel brado, sem bil jaz. »Ja, ti
si tudi navezan na brado.« In potem so še mene obrili. Veliko so se smejali.
8 Prišel sem domov v ponedeljek. Naslednjo nedeljo, ko grem k sveti maši, si rečem,
zdaj si bom spet puščal brado. Tudi če je nedelja, ko se po navadi ''zrihtamo''
(lepo oblečemo), da smo lepi, ker je Gospodov dan, grem vseeno kar tako. In
potem jaz pridem od te maše. Bila je prva maša, ki jo je imel Rafko v naši
župniji. Ne spomin sem nobene besede, da bi on kaj rekel, da bi kaj naredil.
Ampak kot ena Božja milost je bila. Ne samo, da sem se potem obril popoldne,
saj sem imel v glavi princip, tudi za kakšne nastope, da če se zjutraj nisem
obril, se nisem nikoli potem popoldne. In takrat sem se popoldne. In potem sem imel
posteljo takole dvignjeno, da sem mogel iti v posteljo na podoben način kot
skakalci skačejo čez palico. In potem sem imel eno desko na kateri sem spat. Da
bi premagal vse te stvari sem se tri, štiri leta že boril. Govoril sem si:
Nočem biti čudak, nočem biti poseben, samo po ljubezni do bratov, do bližnjega.
Po tem bi bil poseben, ne po teh stvareh, ki me delajo čudnega. In sem se
boril. Pa ni šlo. A takrat po tej maši, prvič ko je bil Rafko v naši župniji,
sem prišel domov, dal tiste cegle dol. Rekel sem tatu: »To desko bomo razžagali
in zakurili, da bo za drva. Mama se je jokala od veselja. Tata je bil vesel. In
tako nas Bog osvobaja. Z našimi napori, z našimi prizadevanji, pa tudi moramo
prositi za milost. Milost je moč, ki pride in se je ne da razumeti po človeško.
Po njej nam Bog pomaga.
9 A naj se sliši še tako čudno, prav ti trenutki ožin v naše življenje vnašajo
tisto potrebno vznemirjenost, ki nas prisili, da preverimo temelje, na katerih
gradimo, da dopolnimo to, kar nam manjka, in da odvržemo to, česar ne
potrebujemo oziroma česar je v našem življenju preveč, kar nas moti, kar nas
ovira. Pa najsi gre za navezanosti, krivde, želje, predstave o drugih in sebi,
imetje ali karkoli še takega.
10 Ko sem pred novo mašo nosil vabila, sem obiskal tudi svojega profesorja za klarinet,
ki živi z družino v Ljubljani in ni veren. Zanimalo ga je, kako da se več
mladih ne odloči za duhovniški poklic. Takrat smo ravno govorili, da je težko
za mlade dobiti službo in ni razumel, zakaj se jih več ne odloči. Na to vprašanje
sem mu seveda odgovoril. Potem pa mi je postavil še eno zanimivo vprašanje. Vprašal
me je: Kako si se pa ti odločil za duhovniški poklic? In sedeli smo pri mizi približno
pet ur, se v miru pogovarjali in po malo premisleka sem rekel: Sem hvaležen,
ker ste mi postavil to vprašanje. Zakaj? Zato, ker me je s tem vprašanjem
spomnil vseh tistih začetnih zadovoljstev, veselja, ki sem ga doživljal, ko sem
takrat začutil duhovniški poklic. Potem ko greš v semenišče, (to je hiša, kjer
se pripravljajo tisti fantje, ki želijo postati duhovniki kar šest let), in tam
se nabere ogromno balasta. Stvari, ki niso tako pomembne. In v življenju včasih
prav rabimo nekoga, ki nas spomni na te prve trenutke. Prve trenutek, ko sva se
poročila. To prvo srečo, ki si jo čutil, in tudi tiste težave, ki jih sedaj
občutiš, niso nič, ko se spomniš na to. In te ožine teh trenutkov, prav te
nesrečne ožine, so tiste, v katerih preverimo, kdo smo in ali smo res to, kar
želimo biti, in če to, kar smo, res vodi v to, kar želimo doseči.
11 Ena punčka pet let stara je enkrat vprašala: Ali bom prišla v nebesa? S svojim vprašanjem me je
v tistem hipu presenetila. Potem sem ji rekel: Ali si želiš priti v nebesa?
Rekla mi je: Ja. Rekel sem ji: Če si želiš, boš sigurno prišla. In ali to, kar v
resnici smo, res vodi v to, kar si želimo doseči? Na ožini gledamo, ali smo
primerni za cilj, h kateremu gremo, ki smo si ga izbrali za svojega. Kajti tam,
na koncu, bodo morda najožja vrata, tako ozka, da bomo šli skoznje samo mi.
Prijatelja bomo pustili odzadaj in mu rekli: Pridi kmalu za malo. Kako hudo bi
bilo, če ne bi mogli skozi samo zato, ker smo se naprtili prevzetnost, napačno
razumeli ljubezen ali se oborožili z imetjem. V tem tednu, ki je pred nami, vam
želim veliko izzivov, pa ne samo tistih, s katerimi se treniramo za materialno
uboštvo, ki je, smo slišali, omejeno, ampak tudi tistih izzivov, s katerimi se
treniramo za duhovno uboštvo. Za vse kar imamo v prepričanju, da če nam danes
zjutraj On ne bi dal, da smo lahko vstali, da niso ponoči umrli. V tem
trenutku, da pomignem z mezincem, če mi On ne bi dal, ne bi mogel. V tem
prepričanju naj se ta teden treniramo za to duhovno uboštvo, ki nima mej.
Amen.
________________________________________
1!