Strani

petek, 5. april 2013

KAJ MI PREPREČUJE LJUBITI


III
Kaj mi preprečuje ljubiti



Bog nas je ustvaril in ustvarjeni smo Zanj, ki je neskončno dober, živimo v ljubeči zvezi z Njim in drug z drugim. Ni Bog samo vsadil v srce vsakega človeka moralna pravila, da bi usmerjala vsako osebo k dobremu in jo odvračala od slabega, ampak je v desetih zapovedih tudi točno pojasnil, kako naj ljubimo. Žal v sebi odkrivamo mnogo ovir za ljubezen in za trud, da bi jih premagovali. Ovirani zaradi greha naših prvih prednikov, ki so izrabili svobodo, ki jim jo je Bog dal in se niso pokorili Njegovemu ukazu, težimo k temu, da imamo sebe rajši, kot Boga in delujemo proti Njegovi volji in proti tistemu, kar je za nas dobro. Mati Terezija govori neposredno: »Ko izberem zlo, grešim. To je stvar moje volje. Ko iščem kaj za sebe, ne glede na ceno, takrat namenoma izberem greh. Recimo, da sem v skušnjavi, da bi se zlagala in izberem laž. Tako moje misli niso čiste. Naložila sem si breme. Postavila sem oviro med menoj in Bogom. Tista laž je zmagala. Raje sem lagala Bogu.«
Da bi našli srečo, za katero smo bili ustvarjeni, moramo stalno z lastno voljo, delovati proti vsem grešnim nagibom, zavračati vse grehe, saj nas oddaljujejo od Boga in nas zasužnjujejo v nebrzdanih željah.
Kot del padle človeške rase, je vsakdo grešnik in ima v sebi »vir« greha, proti kateremu se mora boriti. Moramo se torej vzdržati sojenja in obsojanja drugih, zaradi njihovih slabosti in grehov. V zvezi s tem je mati Terezija svetovala: »Ne smemo soditi ... ne moremo reči, da delajo prav – zakaj to počno pa ne vemo.« Čeprav je bila do grešnikov milostna, pa se ni izogibala dolžnosti obravnavanja grešnih dejanj.
Pogosto je govorila o »krivičnosti«, pri čemer se je navezovala v glavnem na grehe v govoru: na obrekovanje in klevetanje oziroma na vsako obliko opravljanja. Tovrstni grehi so jo globoko prizadeli. Njena mati ji je dala nekaj koristnih naukov o spoštovanju časti in dobrega imena drugih, še posebej v govorjenju. Odklanjala je vse, kar je bilo negativno in kar bi lahko vplivalo na njeno ljubezen, vedno je našla pozitivne besede v še tako obupni situaciji. V njeni prisotnosti bi se človek, ki bi kritiziral, instinktivno počutil nelagodno. Če je kdo izustil slabo opazko ali kritiziral koga drugega, še posebej kakega ubogega, je vedno preusmerila pozornost na trezno stvarnost: »Če bi bili na njihovem mestu, ne vemo, kako bi bilo, niti kaj bi storili – morda kaj slabšega.«
Naslednja, na videz manjša napaka, ki je bila na njenem seznamu »važnejših« grehov, je bilo nerganje. Mislila je, da nerganje vodi v pomanjkanje praktične vere, v nesposobnost videti Božjo roko v posebnih situacijah, v nepripravljenost predaji Njegovi volji. Godrnjanje in nerganje sta morilca radosti; uničujeta radost dajanja in radost ljubezni. S svojim lastnim zgledom je pokazala, da je mnogo bolj ustvarjalno in koristno za vse, če poskušajo iz situacije izvleči tisto, kar je dobro, ne glede na to, kako slaba je situacija.
Mati Terezija je gledala na grenkobo kot na največjo oviro za ljubezen, kot oviro za duhovno življenje. Nesposobnost odpuščanja se izraža v užaljenosti in grenkobi ali v želji po maščevanju in predstavlja močno »vez« verige zla. V naših odnosih je neizogibno, da nas kdo prizadene ali da mi koga prizadenemo – običajno nenamerno. Vztrajati v prizadetosti in kuhati zamero pa škodi vsem, še posebej tistim, ki ne odpuščajo. Občutljiva že po naravi je mati Terezija bridko trpela zaradi prizadejanih bolečin, kljub temu pa ni dopustila, da bi jo zamere obvladale ali vplivale na njene odločitve. Namesto, da bi se osredotočala nase, se je osredotočila na osebo, ki jo je prizadela. Ta oseba se ji je pravzaprav smilila, saj je vedela, da je v resnici prizadejala več bolečine sebi, kot njej. S svojim odpuščanjem je ponudila vsakomur možnost, da prične znova.
»Užaljenost je bolezen.« S to kratko trditvijo je mati Terezija postavila užaljenost na spisek duhovnih tegob, ki resno otežujejo ljubezen. Užaljenost, ki je oblika pasivnega maščevanja, se odraža s trmastim in tihim izražanjem nezadovoljstva, razkriva notranjo resničnost mnogih prikritih grehov: nadutost, jezo, pomanjkanje odpuščanja, zamero. Užaljenost omrtviči ostale (skupnost in družino), še huje pa vpliva na tistega, ki se tej bolezni vda, saj pohabi njegovo zmožnost ljubiti in rasti v ljubezni. Če je nalezljiva radost, je nalezljivo tudi pomanjkanje radosti.
Božja zapoved ljubiti drug drugega ne pušča prostora za ravnodušnost niti ne opravičuje pomanjkanja skrbi. Od nas se zahteva, da »imamo oči, da bi videli« potrebe naših bratov in sester in da storimo kaj, da bi jim pomagali. Tako bi rekla mati Terezija. Ravnodušnost ali trdota srca pred bolečino in trpljenjem drugih je zlo, ki ga je ona izzivala. Na sporočilo, »ni mi mar«, ki so ga izražali nekateri, je mati Terezija s svojimi dejanji oznanjala, »mi je mar«.
Zavračanje ali izogibanje drugim, ker so revni, ali očitanje zaradi tega, je bila v očeh matere Terezije velika krivica. Kakršenkoli je že bil razlog za težave te osebe, je bila prepričana, da je njihova dolžnost pomagati ji. Ko je srečala nekoga v stiski, je bil njen prvi odziv, poiskati takojšnjo in učinkovito pomoč in šele kasneje iskati razloge za težave. Ko je branila uboge pred očitki zaradi njihove revščine, je vprašala: »Kaj bi pa vi storili, če bi bili na njihovem mestu?« V bistvu je pripravila poslušalce do tega, da so se zavedli, da so morda bolj krivi za uboštvo drugih, kot so si mislili.
Spoštovanje človeškega življenja od spočetja do naravne smrti je bila pomembna tema v njenih javnih govorih. Z globokim spoštovanjem ljubezni do Dajalca življenja je prepričano podpirala Njegove pravice s tem, da je nasprotovala vsaki obliki nasilja proti človeškemu življenju, v govorih branila najšibkejša in najbolj ranljiva človeška bitja.
Splav je obravnavala kot največjega uničevalca miru na svetu. Razlog, ki stoji za takšnim stališčem je logičen: ko je enkrat dovoljeno in družbeno sprejemljivo umoriti lastno meso in kri, bodo imeli ostali, nepovezani z družinskimi vezmi manj »pravice« do ljubezni, skrbi in življenja. Mnogo laže jih bodo po želji »odvrgli«. Če se, zato, da bi zaščitila pogosto nepravične in sebične interese, kot je udobna ljubezen zaradi užitka, družba obrne neposredno zoper nemočnega otroka v materinem trebuhu, bo morda brez zadržkov odpravila tudi druga nemočna bitja. To nas lahko pripelje na zelo spolzek teren.
Starejši, bolni ali invalidi, vedno bolj obravnavani kot »breme« v družbi, so v današnjem svetu med najbolj ranljivimi. Ker se »ljubezen prične doma«, smo najprej odgovorni za naše bližnje. Nezmožnost ali trpljenje ne zmanjšujejo nedvomnega dostojanstva vsake osebe. Trpljenje je del vsakega človekovega življenja in je lahko, glede na stališče posameznika, vir ogromnega blagoslova in to ne samo za trpečega, temveč tudi za tistega, ki mu je blizu. Z dajanjem in prejemanjem potrebne ljubezni in skrbi, se lahko oba približata drug drugemu in Bogu ter uresničitvi pravega namena obstoja posameznika – vedeti, ljubiti in služiti Bogu in tako doseči večno veselje.
Svetost poroke in pomen družinskega življenja je bila še ena redna tema javnih govorov matere Terezije, saj družina predstavlja osnovno celico družbe. Blaginja družbe sloni na blaginji družine. »Domača šola ljubezni« poskrbi za avtoriteto, stabilnost in odnose, ki jih potrebujejo otroci, da bi postali zreli odrasli, sposobni doprinesti k izgradnji zdrave družbe. Njeno nasprotovanje ločitvi, zaradi katere je bila tarča kritik nekaterih, je bila osnovana na njeni veri o stalnosti poroke, posvečene zveze med moškim in žensko. Kljub temu, da se je zavedala obstoječih težav je zagovarjala, da se je mogoče naučiti skupnega življenja v ljubezni.
Dom je (ali bi moral biti) prvinsko in najbolj naravno okolje v katerem se prejema in daje ljubezen. Ljubezen in enotnost družine služi kot temelj za rast otrok, poskrbi za občutek identitete, miru, zaupanja, odprtosti in radosti. Na ta način bodo pripravljeni zavzeli svoje mesto v družbi. Majhna dejanja pozornosti do najbližjih jim bodo dala občutek dobrodošlice, sprejetosti, plemenitosti in hvaležnosti. Dom ponuja obilico možnosti za delitev radosti, za skupno premoščanje težav, za podporo v trpljenju, tako da se posameznik da na voljo drugim, pa ne da bi mu stregli, temveč raje, da bi stregel – sami izrazi ljubezni. V družini, kjer so »nežnost, odpuščanje, spoštovanje, zvestoba in nepreračunljivo služenje pravilo,«[1] tam bodo tako otroci kot tudi starši rasli v svetosti.
Vseeno pa se je mati Terezija zavedala, da na družino vplivata šibkost in grešnost vsakega člana in je zato dom lahko včasih prostor, kjer se prizadenejo globoke poškodbe. Vztrajala je na odpuščanju in spravi, pri čemer si ni ustvarjala iluzij o tem, kako zahtevati, da se to zgodi. »Družina, ki skupaj moli, skupaj ostane«, je citat brata Patricka Peytona CSC, ki se ga mati Terezija ni naveličala ponavljati. Kot mnogo svetnikov pred njo, je bila prepričana, da se vse težave lahko premosti ob molitvi.
Pri soočenju s skušnjavo greha - ne uspeti ljubiti – je bil prvi nasvet matere Terezije iskati pomoč, kjer je vedno na voljo: obrniti se na Boga v molitvi. Vedela je, da Božja milost vedno spremlja močno voljo in prizadevanje. Na tak način skušnjave postanejo priložnost za rast in za (še večje!) dobro. Računati na Božjo pomoč in odpreti se sprejemanju Božje pomoči so pomembne strategije v borbi proti skušnjavam in v premagovanju ovir na poti do ljubezni.
Da bi ostali pri premagovanju skušnjav na pravi poti, je potrebna močna volja. »Tega nočem« je bil njen priljubljen odgovor na čar greha. Posameznik ne sme biti pod vplivom čustev, razpoloženja ali mnenja drugih. Pogosto je navajala besede svete Terezije Avilske: »Satan se strašno boji odločnih duš.« Za mater Terezijo je bilo vse odvisno od teh dveh besed: »Jaz hočem« in »Ne bom«. Taka »trdna odločenost« je bila bistvena pri doseganju dobrega in izogibanju slabemu.
Trdila je, da se odločni duši ni potrebno bati niti hudiča, saj je »nihče, niti hudič, ne more pripraviti do tega, da bi storila česar noče«. Zavedajoč se pasti, na katere lahko posameznik naleti na poti, je mati Terezija svarila pred taktikami »očeta laži«, ki pride preoblečen v »angela svetlobe«. Z malo humorja je komentirala: »Če bi morala dati komu Nobelovo nagrado za potrpežljivost, bi jo podelila hudiču, saj je zelo prebrisan pri načinih, s katerimi deluje in ima neomejeno potrpežljivost.«
Še eno od življenjskih vodil matere Terezije je bilo: »Ne skrivajte se.« Odprtost do pravih oseb (npr. predstojniku, duhovnemu vodniku, spovedniku) pri določenih težavah je v pomoč posamezniku, da ne postane zaskrbljen ali celo obseden z nekom in z njegovimi težavami. Običajno je svetovala »govoriti pravočasno«, saj je vedela kako je lahko v pomoč beseda nekoga poklicanega, ko nastopijo težave.
»Bodite zaposlene,« je nazadnje pri soočanju z nečistimi mislimi in skušnjavami priporočala mati Terezija. Početi kaj koristnega za preusmeritev pozornosti, je pri takih mislih lahko zelo zdravilno. Ne premlevati težav, niti se ne boriti z njimi do točke, na kateri postanejo obsedenost, je bil še eden od praktičnih nasvetov, ki jih je mati Terezija dajala ljudem, da ne bi izgubili ravnotežja.
Mati Terezija se ni nikoli prepustila malodušju, ko se je srečala z neuspehom v ljubezni v sebi ali v drugih. Ker je vedela, da je Božja milost večja od kateregakoli greha, se je Nanj obračala po odpuščanje in je v tem spodbujala tudi druge. Zakrament spovedi – to čudovito darilo Božje zdravilne ljubezni – je močno sredstvo pri spravi z Bogom in z vsakomer od bratov in sester. Ko se je priznala za grešnico, se je približala zakramentu sprave po temeljitem izpraševanju vesti, priznanju stvari, ki je storila narobe, kesanju zaradi njih in odločitvi, da bo popravila svoje vedenje. Iz tega srečanja z Jezusom se je vrnila očiščena grehov, ozdravljena in opogumljena. Mati Terezija je večkrat ponavljala: »K spovedi gremo kot grešniki z grehom, iz nje pa pridemo kot grešniki brez greha.«
Če je komu storila krivico, je bila mati Terezija pripravljena priznati svojo napako in se opravičiti. Za besede: »Žal mi je.«, sta potrebna pogum in ponižnost, vendar je pogosto to edina pot k spravi in miru. Ni iskala sprave samo s tistimi, katerim je storila krivico, temveč tudi s tistimi, ki so storili krivico njej. Z zvestim udejanjanjem načel, ki jih je polagala na srce svojim sestram, bi »bila prva, ki bi rekla 'oprosti',« pa čeprav ne bi bila sama tista, ki bi se motila, s čemer bi tistemu, ki jo je užalil dala možnost sprave in ponovnega začetka. Če gremo še korak dalje, bila je celo pripravljena, da so jo po nedolžnem obtožili, pri čemer je videla možnost biti podobna Jezusu: »Ko vas kdo obsoja in je vaša vest čista, se zahvalite Bogu. Zagrabite čudovito priložnost. Ste na najboljši poti, da se približate Jezusu.«






[1] Katekizem  katoliške Cerkve, člen 2223 (= CCC 2223).

Ni komentarjev:

Objavite komentar