Strani

sreda, 23. maj 2012

PREM - SLOVENIJA (21,1)

opomba: prva številka v naslovu označuje zaporedje celostranske reprodukcije v določeni državi, druga številka pa kronološko razvrstitev ne glede na državo 

kontakt: 6255, Prem 84
žpk Anton Ličan (mail oz. elektronski naslov: )
040 262 027 / 05 714 71 23 (telefon)

Prem
Prvotna cerkev sv. Helene je bila zgrajena v 17. stoletju, sedanja v psevdoromanskem slogu pa je iz leta 1865. V njej so prve slike Toneta Kralja iz leta 1921.
Župnik na Premu Alojzij Lesar je od italijanskega slikarja, ki je izvajal poslikavo župnijske cerkve, zahteval da naslika tudi slovanska apostola Cirila in Metoda. Ta se je temu uprl, zato ga je župnik nagnal; delo je nadaljeval Tone Kralj. Zaradi zamakanja strehe sta sliki propadli, slika sv. Metoda je v celoti propadla. V letu 2008 in 2009 so potekala obnovitvena dela v cerkvi. Ob tej priliki sta bili obnovljeni sliki sv. Cirila in Metoda. (nekateri podatki vzeti iz tamkajšnje župnijske kronike)



Beležke ob gledanju stenskih poslikav Toneta Kralja: (1921) Naročnik je bil slikarjev rojak, župnik Ignacij Žganjar, ki pa se je moral že leta 1922 zaradi političnih razlogov (in nedovoljene žganjekuhe - brkinska slivovka!) umakniti v Kraljevino SHS.
Prezbiterij župne cerkve sv. Helene. Ob glavnem oltarju dva naslikana keruba. V ladji, v dveh stranskih kapelah; Oznanjenje in sveta Ciril in Metod. Leta 1921 je nastala tudi Kalvarija (MG), ki kaže tedanje Tonetovo "barvno razpoloženje". Bilo je "pastelno", kajti to so bile barve "duha", ne pa telesnosti, ki je stilizirana, monumentalizirana. Poškodbe na poslikavi so tako obsežne, da posameznih figur ni mogoče razpoznati, zlasti angela iz Oznanjenja, da ne govorimo o drobnih, ko praktično ni večje sklenjene površine, na kateri se ne bi kazali sledovi odpadlega beleža in celo ometa. Izjemno zanimivi so tudi angeli s pernatimi krili. Perje je bohotno, tako da je moč zaslutiti metaforiko "vetra angelskih kril". Fiziognomije angelov so prav tako poudarjene, kakor tudi njihove "telesne" drže. Sveta Ciril in Metod sta monumentalizirana, eden dviguje knjigo proti gorečemu križu (kot Mojzesov goreči grm, ki "gori in ne zgori"), drugi jo stiska k sebi. Ti dve postavi sta dürerjevsko mogoči in barvno pretanjeno modelirani s sledovi svetlotemnega kontrasta, ki telesnost in njeno plastičnost do potankosti dematerializira. Primerjava z Dürerjem, v mislih imam njegove štiri evangeliste iz Stare Pinakoteke v Münchnu, se mi zdi umestna, ker je z morebitnim povzemanjem likovne zasnove Tone Kralj slovanska svetnika postavil na idejno in ideološko raven "evangelistov slovanstva" na meji z romanskim svetom, oz. po vdoru italijanske vojske in uprave na slovensko etnično ozemlje, kjer se je premska cerkev takrat nahajala. Jezik in glagolska pisava sta ne le atributa teh dveh svetnikov, temveč tudi sinonima za njuno 

nad korom





1: evangelist Marko





2: iz glavne ladje orientirani proti oltarju s pogledom na levo - evangelista Marko in





3: iz glavne ladje orientirani proti oltarju s pogledom na desno





4: Sveti Metod - fokus





5: Evangelist Luka





6: Evangelist Luka od dalec





7: Evangelista Mateja ze nacenja zob casa





8:





9: iz glavne ladje orientirani proti oltarju s pogledom na desno





10: evangelist Marko - fokus





11:





12:





13:





14:





15:






16:






17:






18:






19:






20:






21:






22:






23:






24:






25:






26:





27:






28:
 





29:






30:






31:






32:






33:






34:






35:






36:






37:






38:






39:






40:






41:






42:






43:

Ni komentarjev:

Objavite komentar